selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bra inspelning med gles plink-plonk-musik och en vacker
kvinnostämma låter bra i vilken anläggning som helst.

En bra inspelning med t ex tät, intensiv rockmusik låter inte
bra i vilken anläggning som helst.

Vi hade en liten intern lyssningskväll för några veckor sedan
och då spelade vi några riktigt gamla operor som de flesta
hade gråtit över. Men de inspelningarna var bra verktyg för
att hitta vad som lirade bäst, inte en chans att lura sig själv
med att lyssna på vad som lät snyggast... :D

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har ju trådan börjat gå över till något helt annat, hehe :P Men jag håller med om att många inspelningar är väldigt dåliga, blääää.

Jag lyssnade på Totem Mani-2 hemma hos en och de lät för ljuvligt :) Sen är de ju lite väl dyra men jag tror det är sånt ljud som folk vill ha, haha, talar för alla här :P Fast det är ju lite skillnad på dem och Katan, man kan ju jämföra men nog är det fint med lite större stativhögtalare också. Blev inte så lite sugen. Sen de där akurate 212 eller vad de nu heter, skulle vara kul att testa, lite större element i dem med. Skulle va kul att sätta totemarna eller akuraterna på mitt skrivbord och höra hur de låter :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blir nog svårt att hitta några hemma-högtalare som funkar
med din placering...

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Magnus wrote:
En taskig inspelning blir bättre på en bra anläggning än på en dålig...
Jo, det är klart. Men nu pratar jag inte om dåliga anläggningar utan kanske om en årslön på en linnrigg och sedan lägga en årslön till för att "skräpet" ska låta något bättre.

En riktigt bra inspelning låter bra i vilken skitanläggning som helst och helt otroligt bra i den billigaste linnriggen...

/ B
Enligt min mening är de flesta anläggningar rätt dåliga (även anläggningar som även vi lite mer kräsna betraktar som bra) på att förmedla vad som verkligen finns på skivorna. Takt, toner spelsätt är ju vanligen i det närmaste bortspolat. Detta oberoende av om det är bra eller dåligt inspelade skivor. Hifi-mässigt kan det låta (d.v.s. ge intryck av att vara tydligt), men bra ur musikalisk synvinkel? Knappast!

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
En taskig inspelning blir bättre på en bra anläggning än på en dålig...
Jo, det är klart. Men nu pratar jag inte om dåliga anläggningar utan kanske om en årslön på en linnrigg och sedan lägga en årslön till för att "skräpet" ska låta något bättre.

En riktigt bra inspelning låter bra i vilken skitanläggning som helst och helt otroligt bra i den billigaste linnriggen...

/ B
Enligt min mening är de flesta anläggningar rätt dåliga (även anläggningar som även vi lite mer kräsna betraktar som bra) på att förmedla vad som verkligen finns på skivorna. Takt, toner spelsätt är ju vanligen i det närmaste bortspolat. Detta oberoende av om det är bra eller dåligt inspelade skivor. Hifi-mässigt kan det låta (d.v.s. ge intryck av att vara tydligt), men bra ur musikalisk synvinkel? Knappast!
Nu får man ju hålla isär sakerna här... VAD är dåligt inspelade skivor? Om vi talar i termer av "Takt, toner spelsätt..." så kan ingen anläggning rädda en sådan inspelning. Lost is lost, så att säga. Och det finns en hel del dåliga skivor därute i verkligheten, tyvärr. Tack och lov finns det en hel del skivor som också förmedlar "Takt, toner spelsätt..." oavsett om dom hifi-mässigt låter bra, eller inte.

När jag lyssnar genom att switcha snabbt mellan olika källor är det inte alltid jag hör någon större skillnad. Då är det mest "ljudet" som gör sig påminnt. Men vid längre lyssningar så smyger sig tröttheten fram med sämre ("Takt, toner spelsätt...") inspelningar.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 08:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag måste utgå från att det finns högtalare som funkar med min placering också, då jag sett/läst om många som har en liknande placering. Synd bara att man inte har möjlighet att prova en massa olika högtalare...

Men jag är då rätt så nöjd med hur det låter nu. Har förstått att det aldrig går att ha samma ljud som i en hörlur utan högtalare är ju just högtalare :) Huvudsaken att man blir nöjd i slutändan.

Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jag måste utgå från att det finns högtalare som funkar med min placering också, då jag sett/läst om många som har en liknande placering. Synd bara att man inte har möjlighet att prova en massa olika högtalare...

Men jag är då rätt så nöjd med hur det låter nu. Har förstått att det aldrig går att ha samma ljud som i en hörlur utan högtalare är ju just högtalare :) Huvudsaken att man blir nöjd i slutändan.
Lite lustigt är det ändå att du tycker att högtalarna är så mycket sämre än hörlurarna. När jag för några år sedan provade igenom ett antal hörlurar (bl.a. Sennheiser HD600 tror jag de hette) så var min reflektion snarare att alla lurar jag provade var rejält mycket sämre på i princip alla sätt än min dåvarande "play back del" (först. + högtalare) och dessutom var Sennheser lurarna inte bland de bästa jag då provade. De lät väldigt snällt och så, men ack så tråkigt och inte speciellt tydliga heller.

Post subject:
PostPosted: Tue May 15, 2007 21:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, men var kopplade du in hörlurarna? Du måste ha en bra hörlursförstärkare och sen är det en hel del skillnad mellan olika hörlurar. Sen är smaken som baken också vad man tycker är tråkigt. Det här med detaljer och sånt verkar vara högst personligt, alla upplever det olika.

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Jo, men var kopplade du in hörlurarna? Du måste ha en bra hörlursförstärkare och sen är det en hel del skillnad mellan olika hörlurar. Sen är smaken som baken också vad man tycker är tråkigt. Det här med detaljer och sånt verkar vara högst personligt, alla upplever det olika.
Jag använde bl. a. en Naim Headline och en Musical Fidelity X-Can (tror jag den hette).

Med tråkig menar jag egentligen tråkig eller dålig med Tune-Dem mått mätt.

En lite längre tolkning skulle kunna vara att man inte får någon vettig hum om takt och melodi och inte heller någon tydlig vägledning om innehållet och meningen med musiken t.ex. svängig musik bör vara medryckande, glad musik bör man bli glad av, sorglig bör ge sorgliga vibbar etc). Musik är ju inte osammanhängande ljud utan det kan framgå ett budskap eller en mening om man så vill från/ur/i ljudsammanhanget. De flesta hifi-pryttlar (oberoende av pris) misslyckas (enligt min mening) oftast med att förmedla stora delar av detta innehåll.

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 20:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aha, du menar så, där uttryckte du dig väldigt nyanserat! :D Ja det är ju en hel vetenskap det här. Bara man inte blir så distanserad nu så man glömmer bort det roliga, att bara lyssna utan att tänka för mycket....

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Aha, du menar så, där uttryckte du dig väldigt nyanserat! :D Ja det är ju en hel vetenskap det här. Bara man inte blir så distanserad nu så man glömmer bort det roliga, att bara lyssna utan att tänka för mycket....
Det är ju det som är det roliga när det stämmer tillräkligt bra tunedem mässigt så lyssnar man bara och har kul och tänker inte på hur det låter.
Det är även själva nyckeln till att få det bra just att koppla av och bara njuta av musiken och ha kul utan att tänka på hur det låter försöker man koncentrera sig på det så är det istort sett kört från början blir väldigt svårt då att höra när det blir riktigt bra det blir i stort sett omöjligt.

Det låter nästan som ett moment 22 när man skall förklara det hela men det är det inte.

vad kommer till dina katan så är det som tidigare sagts extremt viktigt att få dem rätt placerade gäller iofs alla högtalare. Och din förstärkare tror jag inte alls räcker till för dem ett par Ninka hade nog fungerat bättre med den de är iallafall lite förlåtande. Sedan har jag iallafall svårt att tro att du får något som ens kommer i närheten av en Genki eller annan Linn CD från en dator även med bitexakt utgång till extern DAC.

Men ditt största problem just nu tror jag är placeringen ta hjälp av någon som kan det där med placering gärna en som kan ta med sin Ikemi eller liknande och justera in grejorna åt dig du kan ju kontakta någon handlare som hjälper dig med installationen så skall du se att du får rätsida på det.

Dina hörlurar är mycket mer förlåtande mot en dålig signal än vad ett par Katan är därav kanske inte heller så konsigt att de låter bättre än högtalarna.

Du kan ju alltid tänka på anläggningen som ett isntrument som skall stämmas eller musiker som skall bli samspelta genom repning ( när de får den dära känslan där satt det) det är inte så stor skillnad.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed May 16, 2007 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tror att det blir väldigt svårt att få katan att låta bra med din uppställning och jämför man med lurarna så sitter dom exakt där det är tänkt, men flyttar du lurarna och lägger dom på bordet t.e.x så låter inte de heller optimalt :wink:

Placering är A&O ska man dra det riktigt långt finns det bara en plats i rummet där högtalarna kommer att låta optimalt allt annat är en kompromiss.

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 03:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Placering är A&O ska man dra det riktigt långt finns det bara en plats i rummet där högtalarna kommer att låta optimalt allt annat är en kompromiss.
EXAKT

/M

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Sedan har jag iallafall svårt att tro att du får något som ens kommer i närheten av en Genki eller annan Linn CD från en dator även med bitexakt utgång till extern DAC.
Har du ens hört Lynx L22? Nä, det har du inte eftersom du säger så.

Tror vi har kommit fram till att det är placering, akustik och förstärkare som är problemet så jag får tacka för alla tips nu. Nu kan ni låsa tråden.

Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte för att dissa lynxen, men linns egna hårddiskspelare Kivor är bara nästan lika bra som en Ikemi.

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00