hemmamekare wrote:
Jag har haft Classic Music förut och den låter tillsammans med hörlurarna sämre än hur det låter nu, i min smak alltså, det är ju högst subjektivt. Jag tror mest på att det är förstärkaren som suger, jag har en Arcam A65, usch vad den låter illa, och brusar mycket.
Jag tror dina aningar stämmer. Inte för att jag tycker att A65 är rent
dålig, men när jag demade den mot en Linn Majik och en Cambridge A500 (!) föredrog jag bägge över A65:an.
Quote:
Förstärkaren har ju en hörlursutgång från vilken det låter bättre med hörlurarna än ljudet från högtalarna, med resonemanget ovan kan det ju vara så att hörlurarna är snälla och gömmer hemskheter som kommer fram i katan. Däremot "glömmer" katan samtidigt att ta fram en del detaljer. Jag gillar att spela på väldigt låg volym.
Signalen ut till hörlurarna kan inte jämföras rakt av mot signalen till högtalarna tyvärr. Om du gillar att spela på väldigt låg volym förklarar det en hel del. Passiv delning tenderar att låta tråkigt på låg volym, som om man lagt ett lock på alltihop. Jag säger inte att aktivt är "the holy grail of sound" iofs, men just det där att spela på låg volym blir väldigt mycket trevligare när man kör aktivt. Men personligen tycker jag ändå att det är roligare att dra på lite