selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 17:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke att du är på ett Linnforum men ändå inte gillar de lösningar som presenteras undrar jag lite varför inte köra hörlurarna genom hörlursförstärkaren och njuta av det?

Varför ens köpa fler Linnprylar om du ändå verkar tveksam inför hur det kommer att bli?

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 14:36 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
Jag har haft Classic Music förut och den låter tillsammans med hörlurarna sämre än hur det låter nu, i min smak alltså, det är ju högst subjektivt. Jag tror mest på att det är förstärkaren som suger, jag har en Arcam A65, usch vad den låter illa, och brusar mycket.
Jag tror dina aningar stämmer. Inte för att jag tycker att A65 är rent dålig, men när jag demade den mot en Linn Majik och en Cambridge A500 (!) föredrog jag bägge över A65:an.
Quote:
Förstärkaren har ju en hörlursutgång från vilken det låter bättre med hörlurarna än ljudet från högtalarna, med resonemanget ovan kan det ju vara så att hörlurarna är snälla och gömmer hemskheter som kommer fram i katan. Däremot "glömmer" katan samtidigt att ta fram en del detaljer. Jag gillar att spela på väldigt låg volym.
Signalen ut till hörlurarna kan inte jämföras rakt av mot signalen till högtalarna tyvärr. Om du gillar att spela på väldigt låg volym förklarar det en hel del. Passiv delning tenderar att låta tråkigt på låg volym, som om man lagt ett lock på alltihop. Jag säger inte att aktivt är "the holy grail of sound" iofs, men just det där att spela på låg volym blir väldigt mycket trevligare när man kör aktivt. Men personligen tycker jag ändå att det är roligare att dra på lite :)

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stranna wrote:
Med tanke att du är på ett Linnforum men ändå inte gillar de lösningar som presenteras undrar jag lite varför inte köra hörlurarna genom hörlursförstärkaren och njuta av det?

Varför ens köpa fler Linnprylar om du ändå verkar tveksam inför hur det kommer att bli?
Läs igenom lite nogrannare vad jag skrivit så är du inte helt ute och cyklar, bara ett tips!

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja då kanske det blir bättre aktivt, man kan ju bara hoppas.

Ayn så du tycker inte A65 är kass? Vad var bättre med de andra du provade?

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:19 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
Ja då kanske det blir bättre aktivt, man kan ju bara hoppas.

Ayn så du tycker inte A65 är kass? Vad var bättre med de andra du provade?
De lät roligare helt enkelt. Bättre tune dem. Försäljarkillen skickade ut mig ur demorummet så fick jag stå i rummet bredvid och säga vilken av de två förstärkare han körde - A500 och A65 - som jag tyckte kändes mest "live". Min röst föll på A65:an. Men det var ändå roligare att lyssna på A500...

Jag tycker inte A65 är kass, det finns otroligt mycket skräp ute på marknaden som är mycket sämre. Däremot tycker jag att det finns bättre saker för pengarna man behöver lägga för en A65. Som en beggad Linn Majik t.ex. :)

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:21 
Site Admin
Site Admin

hemmamekare wrote:
stranna wrote:

Läs igenom lite nogrannare vad jag skrivit så är du inte helt ute och cyklar, bara ett tips!
Sån attityd tycker jag vi kan slippa här på forumet. Jag läste igenom tråden en gång för att se om du uttryckligen skrivit något som motsäger strannas idé att köra på dina hörlurar, men hittade inget. Visa ödmjukhet i diskussionerna tack...

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
stranna wrote:

Jag cyklar sällan även om jag kanske inte allid väljer rätt väg och jag läste vad du skrev samt andra inlägg som du skrivit och visst ska man vara kritisk men jag anar en negativ attityd :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
hemmamekare wrote:
stranna wrote:

Sån attityd tycker jag vi kan slippa här på forumet. Jag läste igenom tråden en gång för att se om du uttryckligen skrivit något som motsäger strannas idé att köra på dina hörlurar, men hittade inget. Visa ödmjukhet i diskussionerna tack...
Men läs då en gång till! Jag skriver inte någonstans att det är dåligt ljud i hörlurarna, utan att det är dåligt ljud i högtalarna. Jag har inga som helst problem med hörlurarna utan det är högtalarna som inte är nog bra. Jag kör redan hörlurarna genom hörlursförstärkarna. Hur många gånger måste jag skriva samma sak?

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:45 
Site Admin
Site Admin

Svarar man på fel fråga brukar man behöva upprepa sig... :roll:

Jag har uppfattat klart och tydligt att du är helnöjd med dina hörlurar. Just därför undrar jag m.fl. vad det är som gör att du inte vill köra helt och hållet med hörlurarna om du trivs mycket bättre med dem?

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Okej, så här är det. Ibland vill jag ha högtalare också, t.ex. för att flera personer ska kunna höra ljudet. Hörlurarna vill jag kunna lyssna med vid tillfällen då någon annars kunde bli störd.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Svarar man på fel fråga brukar man behöva upprepa sig... :roll:

Jag har uppfattat klart och tydligt att du är helnöjd med dina hörlurar. Just därför undrar jag m.fl. vad det är som gör att du inte vill köra helt och hållet med hörlurarna om du trivs mycket bättre med dem?
Samma sak tänkte jag :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 16:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men nu vet ju alla och ingen ska vara ledsen :) Förutom jag då, som har sunkigt ljud i mina Katan. Får se om det kommer nån av5125 så jag kan köra aktivt.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 16:54 
Site Admin
Site Admin

Hur ser ditt rum ut inredningsmässigt, har du någon bild på det? Utan en enda matta till exempel skulle jag mycket väl kunna tänka mig att Katan kan låta vasst och jobbigt rätt fort... :?:

Annars kanske det är något fel på dem om de låter så illa, ett alternativ då är att ta dem till handlarn där du bor och jämföra med ett butiksexemplar, är det något fel på elementen bör det höras direkt.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur har du placerat dem? Golvstativ eller väggfästen?

Hur långt från bakvägg/hörn? Hur långt avstånd mellan dem?

Kablage?

/M

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 17:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren!

Jag har sånna här Linn Katanstativ som de skall stå på men nu står de på ett stort skrivbord eftersom jag använder dem som monitorer. Det är väl så där >5 cm till väggen. Har ingen bild på rummet, men det är ett vanligt rektangulärt rum. Har mycket saker i det. Har en skärm mellan högtalarna. Avståndet är så där 60 cm mellan högtalarna.

Först hade jag ett par (nya) högtalare som hette Monitor Audio, men de var ju då extremt skrikiga så jag bytte sen till Katan som är bättre.

Kabel till högtalare från förstärkare är Linn K20 (tror den heter så, en enklare variant).

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00