Inget illa menat till någons inlägg, vet att ni bara försöker hjälpa, och jag försöker bara vara saklig. Så åter.
Magnus, jag köper ditt resonemang, trots att det bara är mumbojumbo som Sverker brukar säga

Jag kan ju också säga att mina hörlurar är väldigt kräsna, de kan inte tala till sitt försvar och tala emot det påståendet.
Jag har haft Classic Music förut och den låter tillsammans med hörlurarna sämre än hur det låter nu, i min smak alltså, det är ju högst subjektivt. Jag tror mest på att det är förstärkaren som suger, jag har en Arcam A65, usch vad den låter illa, och brusar mycket.
Förstärkaren har ju en hörlursutgång från vilken det låter bättre med hörlurarna än ljudet från högtalarna, med resonemanget ovan kan det ju vara så att hörlurarna är snälla och gömmer hemskheter som kommer fram i katan. Däremot "glömmer" katan samtidigt att ta fram en del detaljer. Jag gillar att spela på väldigt låg volym.
Jag undrar hur skillnaden kommer bli med en AV5125, när jag nu får en sån, och har satt in mina aktiva katankort som ligger och väntar.