selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject: Man vänjer sig....
PostPosted: Mon May 07, 2007 18:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ljudet från mina katan+sizmik är inte alls lika bra som från mina hörlurar sennheiser hd650. Man kanske aldrig kan få likadant ljud som i hörlurarna från nå högtalare....

Last edited by hemmamekare on Fri May 18, 2007 14:23, edited 2 times in total.

PostPosted: Mon May 07, 2007 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Ljudet från mina katan+sizmik är inte alls lika bra som från mina hörlurar sennheiser hd650. Man kanske aldrig kan få likadant ljud som i hörlurarna från nå högtalare....
Likadant ljud kan du nog aldrig få - om du inte är villig att dämpa rummet stenhårt. Min lika bra eller bättre kan du visst få!

Nu vet jag inte ens om jag någonsin lyssnat på katan, däremot äger jag ett par HD650 sedan några år. Och dom låter väldigt bra. Framför allt ur hifi-mässiga aspekter. Däremot tycker jag att det saknas lite sväng i dom och jag är förvånad att dina Linn-högtalare inte lever upp till detta.

Jag är inte själv sådär 100 % förtjust i Linn-högtalare, men det brukar svänga rätt bra i alla fall. Gör det inte det hos dig behöver nog din anläggning gås igenom. Men du kanske har svänget men inte HD650´s fina ljud?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 07, 2007 19:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är inte så insatt i språket, men hörlurarna har sån krafft, de är som snabba, allt liksom klaffar. Man behöver antagligen någon annan högtalare än katan för att få bättre ljud. Med katan, ibland skär det i öronen, men med hörlurarna kan jag lyssna där det skar med högtalare och så är det ju mycket mer detaljer i hörlurarna. Man kanske hör detaljer om man sätter öronen alldeles mot högtalarna men så får man ju inte göra!

Post subject:
PostPosted: Mon May 07, 2007 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad hade du för källa och försteg?

Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 17:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad innebär det att det svänger? I hörlurarna är det ett kalasljud, gillar det verkligen. Oavsett om det svänger eller inte, så är det hörlursljudet som är bra för mig och katan är lite närmare det än ett par andra högtalare jag hade innan.

Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Justera in högtalarna så får du se vad de egentligen kan :wink:
Ta hjälp av proffs om du är osäker...

Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 18:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja det är väl proffs som saknas. Allt är inte så lätt...

Post subject:
PostPosted: Tue May 08, 2007 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Man behöver antagligen någon annan högtalare än katan för att få bättre ljud.
Nej, du behöver en bra signal.

Det skär aldrig i öronen med Katan om de får en bra signal. Bra installation är viktigt men troligen bortkastad tid/pengar om du matar högtalarna med en signal som låter illa. Katan är krävande och kopplas ofta till elektronik som kostar många gånger mer än högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 10:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

De får samma insignal men i hörlurarna låter det faktiskt MYCKET bättre.

Det är ju inte säkert att någon annan skulle tycka att det som skär i mina öron från högtalarna skär i dennes öron så jag kan ju bara tala om hur det känns för mig.

Bill50x säg nu var det innebär att någonting svänger! :D

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hörlurar är en helt annan sak.

Mycket lätt last, spelar mycket nära örat och dämpar samtidigt bakgrundsljud. Låter därför ofta imponerande tydligt men till skillnad från högtalare tröttar de och blir en lättnad att ta av efter en längre stunds lyssning.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför skriver du inte vilken källa du använder? På dina inlägg verkar det som att du inte tycker att källan spelar in på hur bra det låter. På det forumet får du acceptera att alla tycker att källan är viktig även fast alla inte kör stenhårt på "Source-first".

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hemmamekare wrote:
Bill50x säg nu var det innebär att någonting svänger! :D
Hehe, om du inte vet vad det innebär spelar det ju ingen roll :-)

Men, om du istället för att lyssna hur ljudet är (mycke/litebas, tunnt/fylligt osv) istället känner efter om musiken engagerar, om den griper tag i dig, låter det som om musikerna spelar ihop eller för sig? Dvs lyssna på inehållet i musiken istället för hur det låter, då bör du märka en skillnad mellan HD650 och ett par Linn-högtalare. Men bara om du har kompetent drivning av högtalarna. Själv använder jag inte Linns högtalare för jag gillar inte ljudet i dom, men jag håller med om att det svänger bra! Det var dock väldigt länge sedan jag hörde ett par Linn-högtalare med något annat än Linns egen elektronik.

Vad spelar du på? Vad har du för CD-spelare?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 13:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan lyssna med hörlurarna i timtals, har hittils aldrig blivit tröttad av dem. Däremot vill jag inte lyssna lika länge med högtalarna eftersom de inte har lika skönt ljud. Hörlurarna är öppna och de dämpar ytterst lite av ljud utifrån, i stort sett dämpar de inga bakgrundsljud.

Varför jag inte nämner källan, beror på att jag har den uppfattningen att den är väldigt bra och är välljudande tillsammans med hörlurarna. Eftersom den kan låta så bra med hörlurarna kan det ju inte vara den det är fel på, jag tror katan är väldigt överskattade. Sen är min förstärkare relatvit dålig så det kan ju vara den som ställer till det. Den har snuskigt mycket sämre ljud än hörlursförstärkaren.

Men Bill50x, varför använder du inte Linn om de nu svänger så bra, jag får inte resonemanget att gå ihop. Du säger ena stunden att HD650 är bra men har inget sväng, så därför bör Linn (Katan) vara bättre. Sen säger du att Linn (Katan) svänger mycket men du vill inte använda sånna högtalare själv. Slutsatsen blir att svänget spelar inte så stor roll, det är hur det låter som är det viktiga. Jag förstår inte alls... :roll:

Last edited by hemmamekare on Wed May 09, 2007 13:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Katan är kräsen när det gäller spelare och förstärkare.

Katan låter fint o trevligt med t ex en Classik Music, men
inte alls lika engagerande och fantastiskt som med en
ännu bättre spelare och förstärkare framför...

Med en "dålig" signal in så kommer Katan att låta trist.
En billigare och sämre högtalare kommer inte att avslöja
hur dåligt spelare och förstärkeri låter om dessa är "dåliga",
men det gör Katan...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 13:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inget illa menat till någons inlägg, vet att ni bara försöker hjälpa, och jag försöker bara vara saklig. Så åter.

Magnus, jag köper ditt resonemang, trots att det bara är mumbojumbo som Sverker brukar säga :wink: Jag kan ju också säga att mina hörlurar är väldigt kräsna, de kan inte tala till sitt försvar och tala emot det påståendet.

Jag har haft Classic Music förut och den låter tillsammans med hörlurarna sämre än hur det låter nu, i min smak alltså, det är ju högst subjektivt. Jag tror mest på att det är förstärkaren som suger, jag har en Arcam A65, usch vad den låter illa, och brusar mycket.

Förstärkaren har ju en hörlursutgång från vilken det låter bättre med hörlurarna än ljudet från högtalarna, med resonemanget ovan kan det ju vara så att hörlurarna är snälla och gömmer hemskheter som kommer fram i katan. Däremot "glömmer" katan samtidigt att ta fram en del detaljer. Jag gillar att spela på väldigt låg volym.

Jag undrar hur skillnaden kommer bli med en AV5125, när jag nu får en sån, och har satt in mina aktiva katankort som ligger och väntar.

Post new topic  Reply to topic  [ 101 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00