selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Centrumtappa? Du menar att du svarvat ner dom lite grann i ändarna och gjort motsvarande urtag i skivorna?

Hmm det där med betsningen stämmer nog, men å andra sidan kostar riktigt körsbärsträ riktigt o-gratis :).

Med jigg tänkte jag mig att böjen är en del av ytterkanten på en cirkel vars centrum ligger låångt utanför skivan, 2-3m utanför kanske. Med en ordentligt fet cirkeljigg (2-3m lång alltså) för handöverfräs skulle man kunna fixa en sån där böj. Bandsåg är fusk ;).

OK, köksbänkskivor. Har tänkt i dom banorna men funderat på om jag verkligen vill ha dom 25-28mm tjocka vilket alla verkar vara. Kanske fräsa bort en bit undertill precis som "riktiga" Quadraspire för ett slankare intryck .. hmm.

Japp det är kul att bygga. Rätt jobbigt som lägenhetstomte bara. Brukar stå i badrummet när jag behöver fräsa något eller köra cirkelsåg :). Jag har dock lyckats få ihop några vägghyllor, hushboxen till projektorn och en NHT1259-baserad sluten sub trots svårigheterna och japp, alla dom tittar jag nöjt på :). Får klura mer på det här med bänk .. WOG-bänkarna är otroligt bra faktiskt, men .. vill byta färg och slanka ner benen som sagt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 15:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Svarvat ner kunde man ha gjort men jag använde vanliga 10mm träplugg och borrade hål i både ben och skiva. Snabbt och starkt.

Bandsåg blir på en gång fuskigt om verkstaden ligger i badrummet, det förstår jag :wink: .
Om man kör fräsen längs en sån där fet jigg rakt genom skivan blir det ganska mycket för fräsen att avverka, men det borde väl gå?

Är det massivt trä i WOG eller är det fanerad MDF med pålimmad list precis som i Quadraspire?

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ahaaaa.. träplugg. Hmm .. WOG'en kan byggas om efter behov vilket jag gillar, har rätt många skivor och ben så det har hunnit bli några olika konstellationer i olika möbleringar. Därför måste jag nog lura ut något löstagbart.

Jag har kört limträskivor med fräs utan problem, men jättefort går det ju inte. Bänkskivor skulle nog bli tungt, speciellt i hårdare träslag. Har en rätt billig fräs, B&D för dryga tusingen, ingen superstark sak alltså. Men generellt så brukar jag när det går alltid grovsåga saker först, så i det här fallet skulle jag nog köpa en sticksåg (hål i verktygssamlingen! :shock: ) och grovsåga några mm bort för att sen fräsa.

WOG kör med lite olika - cherryplanen som inte finns längre var fanerad MDF, mina "mahogny"-plan är helt enkelt rödaktigt sprutmålad MDF. Ingen ådring.

Quadraspire har väl ingen pålimmad list? Har för mig dom snedfräser kanterna för slimmad look och att sidorna kanske är målade, men list? Tror inte det. Ibland har jag fel dock :).

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 16:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du har alldeles rätt om Quadraspires kanter. Det är inte massivt trä utan målad MDF. Jag kom ihåg fel.
Det låter som en god idé att hitta på en ombyggbar konstruktion. Min bänk är ju rätt omöjlig att ändra, förutom att man kan bygga på höjden förstås. Jag grunnar redan på var i all sin dar en eventuell skivspelare ska stå.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 00:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tycker det ser lite bescht ut då kablarna "hänger fram till högtalaren........

Är det bara JAG som tycker så?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Troligen inte, men inte många brukar leta upp detaljer att gnälla på hemma hos folk, antagligen för att det låter .. hrrm .. gnälligt ;).

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mumerik hur går det med den "nya" anläggningen då måste jag köpa mimiken av dig för att det ska hända saker lr ?=)

kanske tom sälja katan åt mig ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 15:35 
Site Admin
Site Admin

Har du fortfarande Majik till dina Katan? Det kan mycket väl vara så att det är Katan som helt enkelt är för vassa för din smak (jag gillar dem skarpt men sambon klagar ofta på att det är vasst när jag spelar lite högre.. :? ) men det är inte omöjligt att Majiken gör sitt till också. Katan är riktigt trögdrivna, och jag har inte hört dem med just majiken men försök att få tag i en kraftigare förstärkare att prova med. Kanske finns någon på forumet som vill låna ut ett mog en lyssningsstund och en kopp kaffe. Jag tycker många högtalare kan bli lite ljusa och jobbiga när förstärkaren inte riktigt räcker till och jag får vrida på hyfsat mycket på min lk140 för att få lite drag på mina Katan...

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 15:38 
Site Admin
Site Admin

Annars är väl standardtipset om det är lite vasst i toppen att försöka lägga ut fler mattor och möbler i rummet, så att du får lite mer absorption av höga frekvenser. Testa att bära in en eller ett par mattor till från något annat rum och se om det gör någon skillnad. Är gratis och tar tio minuter så det är ju betydligt lättare än att byta elektronik och hålla på.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 16:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har numera Kolektor och LK100. Naturligtvis låter det bättre än det gjorde med Majiken, men det skarpa i toppen är kvar. Annars är det som du säger Sony, att man får dra på en del innan det släpper.

Bra tips om mattorna. Det är fläckvis kalt i lyssningsrummet och behöver säkert dämpas i vilket fall som helst. Ska prova med mera mattor, och lite seriösare absorbenter är redan på gång i verkstan.

Din sambo är säkert polare med min kompis, som tappade hakan överlag när han lyssnade hos mig, men som var ärlig nog att anmärka på diskanten.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 17:09 
Site Admin
Site Admin

Vad är det för egna absorbenter du har tänkt fixa, du får mer än gärna lägga upp lite bilder på dem när du är klara, särskilt som du har samma högtalare som mig blir det riktigt intressant för min del att höra om resultaten! :)

Sedan är ju allas öron lite olika, jag upplever sällan själv det som vasst, men det beror säkert också på vad man spelar för musik. Vissa skivor är ju vassare än andra och man ska ju inte behöva spela sin näst bästa musik pga att det blir jobbigt, då är något fel...min sambo har kanske bättre hörsel i högsta oktaverna och det gör att hon reagerar på det mera..

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 24, 2004 17:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det första projektet blir stora oljemålningar. Lite djupare ram än vanligt som rymmer Biltemas isoleringsplattor bakom tavelduken, borde ta hand om en del diskant. Andra projektet blir för basen men där har jag inte löst konstruktionen än. Det finns säkert ritningar att surfa efter. Roligt med DIY!

Det där med vassa skivor stämmer nog. Samma kompis som tyckte att det lät skarpt berättade att "det första som ryker hos mixningskillen i studion är förmågan att höra diskant". Förmågan mattas tydligen vid hög volym men återkommer om man vilar örat. Mycket av min musik är sånt som vissa kallar överproducerat, typ Steely Dan. Donald Fagen och grabbarna satt säkert för länge i studion.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 08, 2004 14:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Då är jag tillbaka på rätt spår igen. Efter nästan ett års trampande i det digitala träsket utan att komma nån vart så har CDn till slut sjunkit till botten där den hör hemma.
En Rega P3 står i stället och spelar musik som det svänger satan om! Det är ingen LP12a, jag vet, men Regans brister är lätta att strunta i när det ändå är hästlängder roligare än de CDspelare jag hört. (Mimik, Classik, Genki, Unidisc, CD12.) Jag är inte ute efter en "LP vs CD" diskussion, bara tala om hur skönt det var att hitta hem igen.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 08, 2004 15:42 
Grattis 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 00:00 
Site Admin
Site Admin

Mumerik wrote:
Då är jag tillbaka på rätt spår igen. Efter nästan ett års trampande i det digitala träsket utan att komma nån vart så har CDn till slut sjunkit till botten där den hör hemma.
En Rega P3 står i stället och spelar musik som det svänger satan om! Det är ingen LP12a, jag vet, men Regans brister är lätta att strunta i när det ändå är hästlängder roligare än de CDspelare jag hört. (Mimik, Classik, Genki, Unidisc, CD12.) Jag är inte ute efter en "LP vs CD" diskussion, bara tala om hur skönt det var att hitta hem igen.
Kul!

Vad är det för arm/pickup på?

Nu återstår bara att bygga upp vinylsamlingen igen 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 126 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00