sportbilsentusiasten wrote:
Det är inte min erfarenhet.
Mängden bas (eller diskant) påverkar inte tune dem.
Om det vore så enkelt...slänga in en equliser o akustikplattor 6är ju billigare än dyra Linngrejjer.
Dessutom fixas basproblem o andra akustiska problem med bättre insignal till högtalaren. Samt att tuna in systemet korrekt.
Normal möblering räcker otroligt långt.
Är själv förvånad, med det är min erfarenhet.
Visst blir det bättre med en bra insignal och att tuna in systemet korrekt, men det kommer ändå inte att ordna till akustikproblem.
Men det är så att ju större rum man har ju mindre problem har man p.g.a att rumsresonanserna flyttas neråt i registret och störst problem får man om man om man har ett litet rum som är fyrkantigt.
Om man däremot har ett rum med olika mått ex 6x4x2.4 har man ganska bra förutsättningar p.g.a att rumsnoderna inte ligger så nära varandra och på så sätt inte förstärker varandra.
Och ja, att fixa rummet från akustikproblem gör mer än själva anläggningen i sig själv, men billigt blir det inte om man ska få det någorlunda snyggt. Visst, dämpa höga frekvenser är enkelt men om man inte fixar de nedre frekvenserna blir oftast resultatet dåligt, ljudet blir dött för att man har sänkt nivån på de höga frekvenserna och de låga är kvar och dränker mellan- och diskantregistret.
Sen det vanligaste felet som folk gör med höga register är att man dämpar för mycket och diffuserar för lite.
Jag säjer inte att en rak frekvensgång på högtalaren låter bäst , men att rummet mäter rakt är en helt annan sak.
Att fixa frekvensgången med EQ är något helt annat, där ställer man in ljudet för en exakt lyssningsposition vilket betyder att om man vikar huvudet åt vänster eller höger är man inte längre i rätt pos och då låter det förmodligen sämre än utan EQ.
Ska avsluta med att lägga in en bild på en kompis Akustikbehandlade rum, kommer även senare att ge en lite recension av test mellan hans Music Fidelity cd och min Unidisk sc
Jag ska tillägga att rummet är under byggnation därav det lite stökiga intrycket

Akustikvägg och basfällor

akustiktak
Bakre Diffusion panel

Bakre basfälla