selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 13:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Det är inte min erfarenhet.
Mängden bas (eller diskant) påverkar inte tune dem.
Om det vore så enkelt...slänga in en equliser o akustikplattor 6är ju billigare än dyra Linngrejjer.

Dessutom fixas basproblem o andra akustiska problem med bättre insignal till högtalaren. Samt att tuna in systemet korrekt.
Normal möblering räcker otroligt långt.
Är själv förvånad, med det är min erfarenhet.
Visst blir det bättre med en bra insignal och att tuna in systemet korrekt, men det kommer ändå inte att ordna till akustikproblem.

Men det är så att ju större rum man har ju mindre problem har man p.g.a att rumsresonanserna flyttas neråt i registret och störst problem får man om man om man har ett litet rum som är fyrkantigt.
Om man däremot har ett rum med olika mått ex 6x4x2.4 har man ganska bra förutsättningar p.g.a att rumsnoderna inte ligger så nära varandra och på så sätt inte förstärker varandra.

Och ja, att fixa rummet från akustikproblem gör mer än själva anläggningen i sig själv, men billigt blir det inte om man ska få det någorlunda snyggt. Visst, dämpa höga frekvenser är enkelt men om man inte fixar de nedre frekvenserna blir oftast resultatet dåligt, ljudet blir dött för att man har sänkt nivån på de höga frekvenserna och de låga är kvar och dränker mellan- och diskantregistret.
Sen det vanligaste felet som folk gör med höga register är att man dämpar för mycket och diffuserar för lite.

Jag säjer inte att en rak frekvensgång på högtalaren låter bäst , men att rummet mäter rakt är en helt annan sak.

Att fixa frekvensgången med EQ är något helt annat, där ställer man in ljudet för en exakt lyssningsposition vilket betyder att om man vikar huvudet åt vänster eller höger är man inte längre i rätt pos och då låter det förmodligen sämre än utan EQ.

Ska avsluta med att lägga in en bild på en kompis Akustikbehandlade rum, kommer även senare att ge en lite recension av test mellan hans Music Fidelity cd och min Unidisk sc
Jag ska tillägga att rummet är under byggnation därav det lite stökiga intrycket
Image
Akustikvägg och basfällor

Image
akustiktak
Image

Bakre Diffusion panel
Image
Bakre basfälla

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 21:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Att fixa frekvensgången med EQ är något helt annat, där ställer man in ljudet för en exakt lyssningsposition vilket betyder att om man vikar huvudet åt vänster eller höger är man inte längre i rätt pos och då låter det förmodligen sämre än utan EQ.
Eh? hur menar du??

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

att med en eq ändrar man inte rummets akustik utan höjer eller sänker bara de toner som man har problem med i sweetspot

Det fixar bara problemet i Sweetspot vilket gör att om man flyttar sig lite till vämster,höger,bakåt eller framåt måste man ställa om EQ´n

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med en EQ är att du kanske rättar till en del fel
i frekvensgången, men får tillbaka större problem med
fasfel...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med en EQ är att du kanske rättar till en del fel
i frekvensgången, men får tillbaka större problem med
fasfel...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 00:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
att med en eq ändrar man inte rummets akustik utan höjer eller sänker bara de toner som man har problem med i sweetspot
Nej, med en eq ändrar du delar av ljudet uppdelat i frekvensband innan det förstärks av slutsteget. Sweetspot eller inte så är ändringen densamma. Om du upplever ändringen som större eller mer rätt i någon "sweetspot" beror nog på dels anläggningen och dels på rumsmiljön musiken spelas i.

Vi får nog vara glada att rummets akustik inte ändras av en ev. eq ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

justering om man ska ha en rak frekvens....så använder man en ljudtrycksmätare på det ställe där du ska sitta, man mäter med sinus toner först utan eq sen justerar man de toner som är fel, men som jag sa justering är endast för en plats i rummet

Ex en bas ton är oftast högst i hörnen detta beror på att de olika noderna möts i hörnet och därför kan man få en förstärkning som gör att t.e.x 40 hz ton ligger ca 15 db högre i hörnet än lyssnings pos, där den kanske bara ligger 6 db för högt, medans samma ton kan vara 6 db lägre 40 cm framåt eller bakåt eller sidled

så summan blir att om man justerar ner tonen 6 db i sweetspoten, så kan den bli 6db för låg en halvmeter i sidled

Alltså som jag sa EQ kommer bara att fixa för sweetspoten alla andra platser i rummet kommer förmodligen att mäta fel

Men som sagt är jag inte alls säker på att en rak kurva när det gäller ljudet är optimalt

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion detta.
Volymen på basen kan rimligen inte påverka tune dem, för vad skulle iså fall hända om en bassist spelar olika högt i låten?
Som tidigare sagt, jag har inte märkt någon skillnad...

O inte har då jag märkt olika musikalitet om man flyttar sig i rummet (olika rumsnoder)

Att justera aktiva filter är för att anpassa högtalaren till rummet (o mellan de olika elementen i burken) o DET påverkar tune.
Har ingen bra förklaring, vet bara att det funkar.
Har frågat Lejonklou men kommer inte ihåg svaret riktigt så jag avstår för att inte röra till det. :oops:

Rent teoretiskt kan väl en "icke negativt påverkande" EQ från Linn göra samma sak men efter att ha testat en i mina unga dagar (lät för j***a illa) så får man inse det brillianta med att FÖRST dela upp sinalen o SEDAN justera den.
Antagligen är en separat EQ per register bättre, vore kul om någon ville testa :wink:
Magnus tog upp fasfel, någon som vet om Linns aktiva filter påverkar det?

EDIT- den EQ jag testade var givetvis en icke-Linn

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva filter (om jag minns rätt) mindre fasfel än passiva.

Att justera nivån på filtret (och därigenom förändra ljud-
nivån på det registret) påverkar inte fasen, en EQ däremot
gör helt andra (elaka) saker än gain-potten på filtret.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 19:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vi kanske inte har riktigt samma begrepsapparat här men för mig så ändrar eq:s frekvensband (frekvens, q-värde, gain + ev. en massa otyg) och inte "toner".

Förstärkning av "bas" (dvs låg frekvens och lång våglängd) är något unikt som kan uppstå i hörnen etc. men i min erfarenhet är det i stort bara den generella förstärkningen/undertryckningen i rummet som är intressant i de stora hela. Detta gäller i alla sammanhang, live såväl som hifi-mässigt.
Poängen (om jag får ta på mig linnist-hatten) är att detta bäst mäts med öronen medan väl valda parametrar (t.ex. högtalarplacering) justeras. Sväng och upplevelse finns liksom inte med i ens den finaste ljudtryckmätare utan det är (måhända dessvärre) ett hantverk för öronen att få till det.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Linn utvecklar sina högtalare efter " Tunedem metoden " ( detta innebär att traditionella mätningar har underordnad betydelse vid konstruktionen). Detta kan man lätt se på mätningar, där Linns högtalare ju inte har en rak frekvensgång. Högtalarna har istället optimerats för en maximal upplevelse av melodi och rytm. Högtalarna från linn har därför en stor betydelse för musikupplevelsen. Signalkällan betyder dock mest.
Rak, frekvensgång är säkert bra, men inte till varje pris. Bl.a. hör väl Keltik till en av Linns bättre högtalare och de har ju synnerligen rak frekvensgång (väl i monitorklass). Problemet är att det inte är så enkelt som att bara mäta frekvensgång för stationära (långvariga) signaler utan det är (antagligen av större betydelse) även hur frekvensgången för impulser (impulssvaret) ser ut. Sen måste man såklar även beakta en hel massa andra parametrar (olika former av dist., fasgång etc.) för att fånga en (ur musikalisk hörselvinkel) bra kompromiss.

F.ö. så hör inte heller netrual klang och rak frekvensgång (av samma anledning) nödvändigtvis ihop.

Rummets inverkan är också tydlig, men ett bra rum kan aldrig ersätta en bra drivsignal (skit-in-skit-ut). De flesta rum som är trevliga att vara i (t.ex. så ekar det inte påtagligt när man pratar) kräver i allmänhet inte några större insatser i samband med en hifi-installation. Anläggningens anpassning till rummet kräver dock visst arbete så att inte anläggningens brister förstärks av rummet utan man vill i allmänhet åstadkomma motsatsen. Högtalarpalceringen gör helt enkelt skillnaden. Att vissa rum är svårare än andra hänger givetvis ihop med akustiken och dessa "svåra" rum går också påverka, men att det skall behövas dylika åtgärder som t.ex. ovan, ja då är man definitivt på en högre nivå. Man kan dock konstatera att även i ett helt vanligt rum så är ändå anläggningen och ytterst signalkällan (eller skivmaterialet ... artisten om man så vill) den begränsande faktorn (förutsatt en väl genomförd installation). Att stoppa in en hifi-anläggning i en ekande trappuppgång är givetvis inte någon bra idé...

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Visst blir det bättre med en bra insignal och att tuna in systemet korrekt, men det kommer ändå inte att ordna till akustikproblem.
Frågan om man har akustikproblem är kanske inte riktigt så enkel som man kan tro. Jag skulle till och med kunna påstå att man kan förledas att tro att man har akustikproblem med en anläggning i ett rum, men att problemet i själva verket hänger ihop med någon del i anläggningen.
pekka71 wrote:
Och ja, att fixa rummet från akustikproblem gör mer än själva anläggningen i sig själv, ...
Den springande punkten är således när man anser sig ha akustikproblem. Att generellt säga att rummet är viktigare än anläggningen är givetvis nonsens.
pekka71 wrote:
Sen det vanligaste felet som folk gör med höga register är att man dämpar för mycket och diffuserar för lite.
I ett normalt vardagsrum är oftast mängden diffusering och dämpning någorlunda väl fördelat, men i det typiska amatörlyssningsrummet så är ovanst påstående antagligen sant, men det beror antagligen på bristande kunskap.
pekka71 wrote:
Jag säjer inte att en rak frekvensgång på högtalaren låter bäst , men att rummet mäter rakt är en helt annan sak.
Varför skulle rummet ha högre prio? Faktum är att rummet har relativt lite påverkan på de frekvenser som har mest kvalitativ påverkan på musikåtergivningenen (>2kHz). J.f.r. på vilket register som det bästa slutsteget skall användas. Lite generaliserat, men åndå.
pekka71 wrote:
Man kan väl ställa in ljudet efter vilka kriterier som helst, t.ex. tune-dem! Problemt är väl att det är svårt att göra en bra EQ d.v.s. en EQ som inte försämrar signalen så mycket att den är oanvändbar redan innan man börjat justera frekvensgången.
pekka71 wrote:
Ska avsluta med att lägga in en bild på en kompis Akustikbehandlade rum, kommer även senare att ge en lite recension av test mellan hans Music Fidelity cd och min Unidisk sc
Om det är ett källarrum utan andra möbler än stereo och soffor kan man i och för sig förstå att det behövs vissa akustkåtgärder även om de åtgärder man ser på bilden kanske inte är motiverade med tanke på anläggningen d.v.s. det skulle kunna vara mer kostnadseffektivt att lägga mindre pengar på akustikfix och mer på anläggningen, vilket är omöjligt att uttala sig om utan att ha hört den specifika anläggningen.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 15, 2007 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
pekka71 wrote:
Frågan om man har akustikproblem är kanske inte riktigt så enkel som man kan tro. Jag skulle till och med kunna påstå att man kan förledas att tro att man har akustikproblem med en anläggning i ett rum, men att problemet i själva verket hänger ihop med någon del i anläggningen.
pekka71 wrote:
Och ja, att fixa rummet från akustikproblem gör mer än själva anläggningen i sig själv, ...
Den springande punkten är således när man anser sig ha akustikproblem. Att generellt säga att rummet är viktigare än anläggningen är givetvis nonsens.
pekka71 wrote:
I ett normalt vardagsrum är oftast mängden diffusering och dämpning någorlunda väl fördelat, men i det typiska amatörlyssningsrummet så är ovanst påstående antagligen sant, men det beror antagligen på bristande kunskap.
pekka71 wrote:
Varför skulle rummet ha högre prio? Faktum är att rummet har relativt lite påverkan på de frekvenser som har mest kvalitativ påverkan på musikåtergivningenen (>2kHz). J.f.r. på vilket register som det bästa slutsteget skall användas. Lite generaliserat, men åndå.
pekka71 wrote:
Man kan väl ställa in ljudet efter vilka kriterier som helst, t.ex. tune-dem! Problemt är väl att det är svårt att göra en bra EQ d.v.s. en EQ som inte försämrar signalen så mycket att den är oanvändbar redan innan man börjat justera frekvensgången.
pekka71 wrote:
Om det är ett källarrum utan andra möbler än stereo och soffor kan man i och för sig förstå att det behövs vissa akustkåtgärder även om de åtgärder man ser på bilden kanske inte är motiverade med tanke på anläggningen d.v.s. det skulle kunna vara mer kostnadseffektivt att lägga mindre pengar på akustikfix och mer på anläggningen, vilket är omöjligt att uttala sig om utan att ha hört den specifika anläggningen.
Akustikproblem är inget man tror att man har, det är ju något man enkelt kollar med frekvenssvep samt en ljudtrycksmätare

En anläggning kommer aldrig att låta bättre än rummet tillåter.

Vanlig möblering påverkar bara över 100 hz och uppåt

Hoppas att du testat att rigga en Linn rigg i ett akustikbehandlat rum som mäter +-7 DB genom hela frekvensbandet eftersom du förringar effekten av ett fixat rum

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Akustikproblem är inget man tror att man har, det är ju något man enkelt kollar med frekvenssvep samt en ljudtrycksmätare.
Jag avsåg frågan huruvida den aktuell rumsakustiken är ett problem eller ej. En mätning kan inte säga om akustiken är ett problem. Man kan däremot tolka en mätningen och dra slutsatsen att den faktiska akustiken är ett problem eller ej. En sådan tolkning baseras på någon form av erfarenhet, men kan knappast betraktas som objektiv om det är det du avser? Dessutom vill jag också påpeka att en dylik mätning säger lite om hur rummets impulssvar ser ut, vilket skulle kunna vara minst lika viktigt om inte viktigare än stående-våg mönstret.
pekka71 wrote:
En anläggning kommer aldrig att låta bättre än rummet tillåter.
Musiken i rummet kommer å andra sidan inte heller låta bättre än anläggningen. Dessutom kan man ju prova att lyssna nära högtalarna (vilka då lämpligen bör vara små). Detta minskar effektivt rummets inverkan. Ytterligheten är ju hörlurar. Hur viktigt är rummet då?
pekka71 wrote:
Vanlig möblering påverkar bara över 100 hz och uppåt.
Det vill säga i stort sett hela frekvensområdet!
pekka71 wrote:
Hoppas att du testat att rigga en Linn rigg i ett akustikbehandlat rum som mäter +-7 DB genom hela frekvensbandet eftersom du förringar effekten av ett fixat rum.
Min avsikt var bara att ge ett lite annat perspektiv på den enl. min mening något märkliga åsikten att rummet skulle vara viktigare än anläggningen.

Jfr. en hyffsad artist i ett fantaskiskt rum och en fantastisk artist i ett hyffsat rum.

Varför skulle f.ö. just +/-7 dB vara någon sorts norm?

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 16, 2007 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Under 100 hz är det ställe där dom störta akustiska problemen infinner sig

Att säja att det är så lite del av frekvensområdet att det spelar mindre roll är ju nästan som att säja att man behöver bara högtalare som går ner till 100 hz för dom täker ju nästan hela frekvensbandet ändå

Jag säjer inte att man behöver akustikbehandla ett rum, en del rum låter ju helt enkelt bra redan med vanlig möblering, men för att ett rum låter bra betyder ju inte att man har nått max utan man är nog snarare ganska långt ifrån

När man bygger akustikbehandlade rum försöker man komma så nära 0 som möjligt +-7DB är inget optimalt men ett väldigt bra fungerande rum

Att tunedema högtalarna med förflyttning handlar ju just om att anpassa de till rummets akustik

Att akustikbehandla ett rum är att ge sin anläggning en chans att prestera på top, lika väl som att ge ett par komri möjlighet att prestera på top genom att använda bra grejer tidigare i kedjan

Vad jag menar med att rummet betyder mer än anläggningen är ju givetvis inte att en siba stereo låter bättre än ett toppat Linn system bara för att SIBA stereon står i ett akustikbehandlat rum

Men sitter man på ett bra system, bör man nog överväga var investeringarna gör störst skillnad byta cd för 60.000 kr eller fixa rummet för 30.000 kr vilket i sin tur kommar att vara positivt för alla nya uppgraderingar oavsett pris

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00