selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 10:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!

Har precis införskaffat ett par akurate 212:or som jag ska driva med ett 5125 slutsteg. Är inte direkt ngn mästare på att koppla ihop saker och ting, men jag sitter här och provar lite olika varianter, och undrar då om någon av er har någon erfarnhet av detta?

Som det ser ut nu har jag kopplat insignalen till kanal 5 som jag med analog kabel länkat till kanal 3. Kanal 5 går nu till basen och kanal 3 går till diskanten (stod att man kunde välja ngn av de tre diskantingångarna på högtalare? Ska man göra ngt på högtalare för biamping?) till samma högtalare. Lika koppling är gjort mellan kanal 4 och kanal 2 till den andra högtalaren.

Om ngn har ngn erfarenhet av detta vore jag jätteglad för tips för hur man ska optimera det hela. Kan tillägga att jag köpt dessa begnagnade så att fråga ngn försäljare skulle inte kännas riktigt rätt, eftersom de inte är inhandlade i ngn Linn-butik.

Tacksam för all hjälp som kan fås.
/Marcus

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Det brukar ofta vara bäst att läsa i instruktionsboken om du inte har någon sådan finns det på http://linfo.linn.co.uk/binaries/9B6B69 ... l_rev2.pdf

Men är du osäker så kontakt en Linn butik för hjälp

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 17:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för svaret.

Har orginalmanualer både till 5125 och 212:orna, men tycker att deras manualer är mkt sparsamma med info. Det ljuder ur dem, låter riktigt trevligt, men ser att man kan koppla på olika sätt, och jag har redan på min korta tid jag haft dem hört att det låter skillnad beroende på hur man kopplar. Därav om man missat något eller om de går att optimera mera?
Men ska kontakta Linn också och se om de har ngt tipsa om.

/Marcus

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 19:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej,

Har inga Akurate själv men att dömma av manualen sid 7 skall du säkert ändra de s.k. "link stripsen" vid högtalarens kontaker så att basen är för sig och de övriga tre är sammankopplade (antar att det är någon plåtbit som skall bort eller moddas som på andra linnhögtalare).

Sen är det en god ide att låta signalen från försteget först gå till diskanten och sedan vidare till basen, det brukar enligt konventionell visdom bli bättre så ;) Orsaken är säkert att diskantsignalerna är mycket "svagare" och känsligare än bassignalen. Testa gärna när andan faller på.

Linnhandlare brukar vara glada i att hjälpa till i vilket fall, är du inte kund redan kan du ju alltid bli ;:

Lycka till

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du verkar koppla slutsteg - kablar till 212 rätt.
MEN...du ska ha metallbyglarna rätt på högtalaranslutningarna på 212.
dvs
- basanslutning utan byglar
- alla tre diskanthögtalares anslutningar (3k array) ihopbyglade.

Kolla även med säljaren att 212 är konfigurerade för passiv drift.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du inte tänker köpa ett till 5125 + aktiva filter ganska snart så är mitt tips att du ringer runt till linnbutikerna och frågar hur mycket de ska ha emellan för att byta in din 5125 mot en 2250. 2250 är ju bara tvåkanaligt, men rätt mycket bättre än 5125 så de brukar kosta ungefär lika mycket.

Passivt kommer 2250 att bli rejält mycket bättre än 5125.

Sen blir ju inte saken sämre av att du får färre kopplingsalternativ ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Henkrik och Pejo...

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 20:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för alla svar!

Förstod inte först vad de där metallbitarna var till för?? Men de var alltså till för att bygla ihop olika kombinationer för olika typer av drift. Tittade nu i manualen och då ser man ju dem också faktiskt, bra Marcus :shock:
Tanken är att det ska till ännu ett 5125 alt c6100 och filter för aktiv drift. Hade Ninka tidigare som jag drev aktivt och det var ett otroligt lyft fr passivt. Har inte hört Akurate serien aktivt, men jag hoppas på att det blir ett trevligt lyft.

2250 hade varit trevligt och jag har lyssnat på det tillsamman m Ninka passivt och tycker att det var bättre än 5125 aktivt, bättre kontroll och inte så "bumligt" eller hur man nu ska uttrycka det som 5125:an. Men aktivt har ju också klart sina fördelar. Flickvänner är heller inte få förtjust i "alla dessa lådor". Är tvungen att spraymåla om stativen till 212:an vita för att de ska bli godkända att ha i lägenheten :?
Men det kommer nog att bli snyggt!

212orna är faktiskt inköpta av en Linnhandlare, men dock i Ungern. De är väldigt trevliga och hjälpsamma (precis som Linnhandlarna här i Sverige :) ), men det är inte lätt att hitta 212:or beg eller som demo-ex, och de råkade ha ett par demo-ex där nere så då slog jag till direkt. Han som jag har haft kontakt med där nere är bortrest för tillfället och man vill ju lyssna direkt på vad man har köpt för ngt.

Nu har jag byglat diskanterna och kör biampat (tidigare var alla byglade), och jag ska prova att köra diskanter före basen och jämföra.
Nu ska jag digga vidare, åter tack för alla tips!!
/M

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 04, 2007 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på att 5125 och Chakra inte har samma aktiva kort (så att
du inte köper kort först och "fel" slutsteg efteråt).

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00