sportbilsentusiasten wrote:
Tycker iof hela iden med ett digitalt försteg är suspekt
Onödig omväg för signalen att ta.
O att tränga ihop allt i en burk är ingen lek...(därav min tanke att skit ev sprider sig)
Hej!
Bara ett litet förtydligande:
Meridian 565 (som var en på sin tid väldigt avancerad digital surround processor) är tänkt som hjärtat i en s k Meridian Digital Thaetre där signalen hålls sigital från källorna (DVD. CD, TV-boxen etc) hela vägen tills efter de digitala delningsfiltren i Meridians DSP-högtalare.
Därför är den helt digital. Det är alltså inte tänkt som ett analogt stereoförsteg även om man naturligtvis kan använda den som det också. (De analoga stereoförstegen i samma serie hette 501 och 502)
Eftersom en 565-användare också har analoga källor så har den ett antal analoga ingångar.
Och eftersom en del 565-ägare använder "vanliga" högtalare så har man försett 565 med analoga utgångar.
Vad det uppmätta ripplet på beror på, vet jag inte. Men här kommer lite funderingar och spekulationer.
Graferna ligger emellan minus 135-136 dB och -136dB borde väl motsvara c:a 22,66 bitar. Så att en surroundprocessor från förra århundradet uppvisar ett rippel på c:a 0,2dB till 0,4dB (enligt mitt diffusa ögonmått av graferna) vid de nivåerna är väl kanske inte så anmärkningsvärt.
Att ett välbyggt analogt stereoförsteg däremot inte uppvisar några sådana fenomen är väl däremot inte lika uppseendeväckande.
Om 565-ägaren är det minsta orolig över mätresultatet, så är han välkommen att kontakta oss eller sin handlare så tar vi reda på mer i detalj hur det ligger till. Mitt svar var ju som sagt bara spekulationer och gissningar, osm jag gick in och gjorde eftersom en forummedlem bad mig.
Carl Michael Engvall
Ljudtema