selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn vs Meridian
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 00:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan,
jag släpade hem min Wakonda till kompisen som har "feta" Meridian-grejor. Jämförde med hans Meridian 565-försteg från 1997 (min Wakonda är nog en 98 ) och Linn vann så klart. Kompisen hörde också skillnaden men är ändå nöjd med sina grejor.

Då kom vi på att han kunde testa grejorna på jobbet, skicka in vitt brus och se om det kom ut oförändrat på andra sidan. Så här såg resultatet ut:
Image

Är det någon som har en aning varför Meridian uppför sig som den gör?

Mvh,
Kent.

Last edited by kent on Tue Mar 13, 2007 22:52, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fattar ingenting av den där bilden. Du får gärna förklara.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 12:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

monkeydevil wrote:
Jag fattar ingenting av den där bilden. Du får gärna förklara.
Jo, Mats har alltså matat in sk vitt brus i CD-ingången på respektive försteg och sedan tittat på vad som kommer ut på line out. Eftersom vitt brus innehåller alla frekvenser lika starkt så kan du lätt se om försteget har någon påverkan på ljudet, i en perfekt värld är kurvan helt rak - ingen påverkan.

Tidskurvan i det lägre diagramet har jag heller ingen aning om.

Och Mats har ingen aning hur han ska tolka den märkliga Meridian-kurvan - det är därför vi frågar här, inte för att häckla hans grejor. :)

Mvh,
Kent.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det borde vara någon form av tidsfördröjning som orsakar detta. Är försteget digitalt?

Den undre kurvan är återgivningen av en impuls. Ju smalare spik och ju mindre fladder på sidan om det, desto bättre. Detta kan bara uppnås om frekvensgången är helt rak och det inte finns några tidsfördröjningar i systemet.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är visserligen analogingenjör men det är väldigt svårt att tolka en mätning man inte vet någonting om. Är man inte proffs på att mäta (men det kanske din kompis är??) kan det också lätt bli fel!

Men blå/röd kurva är naturligtvis frekvensgång och ser nog inte så konstig ut. Troligtvis ett första ordningens filter (eller kopplings kapacitans på ingång) för låga frekvenser och ett brantare lågpassfilter för frekvenser över 20kHz.
Att kurvan är lite krokig (rippel) beror nog på filtret och rör sig bara om +/-0.1dB så det är nog helt ok.

Blå/röd kurva är nog fas/fördröjning fast jag har ingen aning om varför den ripplar så mycket. Ser nästan digitalt ut??? Skalan vet jag inte heller. Kan det finnas en störning som ligger och stör??? Skalan indikerar -135dBV vilket är väldigt lågt!

Tidskurvan på en puls har insvängningar pga filtret (det blir det alltid pga fördröjningar i analoga filter) men det ser lite konstig ut. Kanske pga störningar eller för låg upplösning på mätningen.

Tror inte att det är vitt brus som matats in i förstärkaren utan det är en liten puls. Fast en liten puls har ett väldigt brett spektrum.

Ja, det var vad jag kunde se.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 14:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!

Först tänkte jag bara säga att du är ute på djupt vatten, först MÄTA
på din Linn utrustning och sen våga publicera det här.

Jag har ett par gissningar på vad du ser;
På den övre grafen har du som tidigare förstärkningen på av insignalen.
Vad man kan se är en överlagrad störning som är periodisk(~200 Hz), att den ser lite skojig ut beror ju på att frekvensaxeln är logaritmisk istället för linjär vilken gör att sväningarna blir tätare på slutet än ibörjan trots att det är samma frekvens. Amplituden av svängningen är dock ganska liten i förhållande till signalen (0.2/ 135) ~= 0.0015 = 1.5 promille. Så det är nog inte hörbart.

Last edited by xanlin on Tue Mar 13, 2007 16:14, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 15:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jo, Meridian skulle visst vara digital och nu när ni säger det så; han snackade något om en kort puls, fast han snackar om vitt brus också. Han är akustiker så han kan nog operera mätutrustningen, men kanske inte tolka resultatet. :)

Tack för era svar, jag ska försöka förstå dem också bara...

Mvh,
Kent.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten mätteknisk fråga.
Var Linn's försteg HELT bortkopplat från elnätet medans Meridian testades?
En del har ju klagat på att det switchade nätdelen skickar ut skräp på nätet...

O rent allmänt blir allt så överdrivet i dessa mätningar. Detta torde inte vara hörbart.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
En gissning är att det är en överton/multiplicitet av nätsspäningen som du ser.
Ett oändligt antal övertoner på nätspänningen med oförändrad amplitud? Vilken typ av koppling skulle åstadkomma något sådant? Det stämmer ju inte frekvensmässigt heller.

Det ser helt klart digitalt ut i mina ögon. Vilket skulle betyda att Meridian konverterar A/D och D/A vid hantering av analoga signaler. Men jag vet inget om deras konstruktioner, så det är ren spekulation.

Sportis: En störning från Linns nätdel skulle kunna tänkas ge (svaga) störningar vid en/några bestämda frekvenser, inte som detta över hela spektrat.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Sportis: En störning från Linns nätdel skulle kunna tänkas ge (svaga) störningar vid en/några bestämda frekvenser, inte som detta över hela spektrat.
Jo, men då steget är digitalt så kan väl skiten sprida ut sig i A/D o D/A kretsarna?
Men jag kanske tänkte fel...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha. Ja, det kanske är möjligt.

Men det framstår lite som en suspekt konstruktion om den lät sig påverkas på det viset. Tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jaha. Ja, det kanske är möjligt.

Men det framstår lite som en suspekt konstruktion om den lät sig påverkas på det viset. Tycker jag.
Tycker iof hela iden med ett digitalt försteg är suspekt :wink:
Onödig omväg för signalen att ta.
O att tränga ihop allt i en burk är ingen lek...(därav min tanke att skit ev sprider sig)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 07:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Meridian använder tvådubbla buffertsystem med omklockning av signalen för att undvika jitter. detta innebär en tidsfördröjning av signalen, vilket INTE borde påverka eran mätning.
Traditionellt brukar Meridian mäta extremt bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 12:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tycker iof hela iden med ett digitalt försteg är suspekt :wink:
Onödig omväg för signalen att ta.
O att tränga ihop allt i en burk är ingen lek...(därav min tanke att skit ev sprider sig)
Hej!

Bara ett litet förtydligande:

Meridian 565 (som var en på sin tid väldigt avancerad digital surround processor) är tänkt som hjärtat i en s k Meridian Digital Thaetre där signalen hålls sigital från källorna (DVD. CD, TV-boxen etc) hela vägen tills efter de digitala delningsfiltren i Meridians DSP-högtalare.

Därför är den helt digital. Det är alltså inte tänkt som ett analogt stereoförsteg även om man naturligtvis kan använda den som det också. (De analoga stereoförstegen i samma serie hette 501 och 502)

Eftersom en 565-användare också har analoga källor så har den ett antal analoga ingångar.

Och eftersom en del 565-ägare använder "vanliga" högtalare så har man försett 565 med analoga utgångar.

Vad det uppmätta ripplet på beror på, vet jag inte. Men här kommer lite funderingar och spekulationer.

Graferna ligger emellan minus 135-136 dB och -136dB borde väl motsvara c:a 22,66 bitar. Så att en surroundprocessor från förra århundradet uppvisar ett rippel på c:a 0,2dB till 0,4dB (enligt mitt diffusa ögonmått av graferna) vid de nivåerna är väl kanske inte så anmärkningsvärt.

Att ett välbyggt analogt stereoförsteg däremot inte uppvisar några sådana fenomen är väl däremot inte lika uppseendeväckande.

Om 565-ägaren är det minsta orolig över mätresultatet, så är han välkommen att kontakta oss eller sin handlare så tar vi reda på mer i detalj hur det ligger till. Mitt svar var ju som sagt bara spekulationer och gissningar, osm jag gick in och gjorde eftersom en forummedlem bad mig.

Carl Michael Engvall
Ljudtema

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00