selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 12:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni som har erfarenhet av classik musik och av Linns lite äldre prylar, hur bedömmer ni att för och slutsteg i classiken står sig mot:

1. Kairn + Lk140
2. Kolektor + LK140
3. Wakonda + Lk140

Av de ovanstående så tänker jag mig sena modeller så att de låter så bra som möjligt. Classiken är från 2005.

Vad är det för skillnad mellan Kolektor och Kolektor II? Jag har inte kunnat hitta något om detta. Är Kolektor II en officiell benämning eller bara att det är en sen Kolektor?

Finns det fjärr till Kairn?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 13:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

* Alla ovanstående alternativ är bättre än Classik Music på både för- och slutstegssidan, men med det inte sagt att Classik Music är dålig.

* Tror att det bara är mjukvaruskillnader mellan de olika versionerna av Kolektor(?)

* Fjärrkontroll finns till alla Kairnversioner.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 13:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

young wrote:
* Alla ovanstående alternativ är bättre än Classik Music på både för- och slutstegssidan, men med det inte sagt att Classik Music är dålig.

* Tror att det bara är mjukvaruskillnader mellan de olika versionerna av Kolektor(?)

* Fjärrkontroll finns till alla Kairnversioner.
Är skillnaderna väsentliga (typ haksläpp) eller behövs det en riktigt bra källa för att de ska vara tydliga?

Är den största skillnaden på förförstärkaren eller slutsteget?

Vad jag har förstått så är Kairn en passiv förförstärkare. Innebär det att den behöver en hyffsat stark insignal? Det lär väl inte vara något problem med en cd spelare, men om man har annat som man vill ansluta (tv, vcr, dvd etc) så kanske det blir för låg insignal?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ kan vara att köpa en ikemi som du kopplar till klassiken. Det räcker nog långt, medan du sparar till för o slutsteg. Typ kairn o lk140/5125 (beroende budget).

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 13:42 
Site Admin
Site Admin

GForce wrote:
Är skillnaderna väsentliga (typ haksläpp) eller behövs det en riktigt bra källa för att de ska vara tydliga?
Jag har inte jämfört Kairn mot Classik direkt, däremot Kairn mot Majik, och i sin tur Majik mot Classik. Jag tyckte att det var svårt att säga bättre eller sämre mellan Majik och Classik, däremot Majik till Kairn var i "haksläpp-domänerna". Source first gäller ju självklart dock, så en Kairn kan ju inte direkt trolla fram bättre ljud än vad som kommer från källan.
Quote:
Är den största skillnaden på förförstärkaren eller slutsteget?
Jag tror jag skrev något om mitt Kairn-Klout-byte i en annan tråd här för ett tag sen, men hittar det inte just nu. Det jag skrev där var iaf att jag skaffade ett Klout först och visst blev det bättre, men det var först när jag skaffade Kairn som det riktiga lyftet kom. Det innebär inte rakt av att Kairn i sig stod för den största uppgraderingen, snarare var det Kairn som förmådde Klout att visa hur bra det är. Hade jag bara skaffat Kairn men kört vidare på slutstegsdelen av den Majik som jag hade innan är jag tveksam till att det hade blivit i närheten av lika stor skillnad som det blev med Kairn+Klout. Största skillnaden där blev alltså, uhm, bägge så att säga. :)
Quote:
Vad jag har förstått så är Kairn en passiv förförstärkare. Innebär det att den behöver en hyffsat stark insignal? Det lär väl inte vara något problem med en cd spelare, men om man har annat som man vill ansluta (tv, vcr, dvd etc) så kanske det blir för låg insignal?
Inga som helst problem. Tuta och kör.

PostPosted: Wed Mar 07, 2007 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="GForce"]
Vad är det för skillnad mellan Kolektor och Kolektor II? Jag har inte kunnat hitta något om detta. Är Kolektor II en officiell benämning eller bara att det är en sen Kolektor?

Först kom en software-uppdatering som gjorde att Kolektor ettans volymkontroll gick till 100 i stället för till 60. Jag blev väldigt förvånad eftersom det även innebar en mindre ljudförbättring.
Senare kom Kolektor 2 (vet tyvärr inte serienumret), den innebar ett klart ljudmässigt framsteg. Så stort att jag bytte Kolektor. Men steget till Kairn senare var naturligtvis ännu större.

Björn

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Följande står att läsa på Daniels sida ang Kolektor:
Quote:
Kolektor, introduced Sep 1998

Dec 1999 S/N 2178:
Power supply upgraded. Changed from transformer to on-board switch-mode power supply (not "Brilliant" though, this is a simpler SMPS).
Software upgraded (V1). Main changes: 1) Volume range changed from 0-60 to 0-100 steps (maximum volume level did not change, just the number of steps -- I do not know whether minimum volume level changed), 2) Volume levels are retained from one input to another when using Source select button, 3) Mute delay at power up to minimise audible noise during power-up sequence.

Feb 2000 S/N 2514:
Software upgraded (V2). Main changes: 1) CD commands .STOP. & .OPEN. no longer automatically switch source to CD, 2) Fixed unmuting bug on power up, will now honour the mute state on power down.

Feb 2002 S/N 683683:
Software upgraded (V3). Main changes . modified volume control to ensure that bass & treble settings are correctly set on power-up.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Vad jag har förstått så är Kairn en passiv förförstärkare.
Nix. Linn har aldrig gjort några passiva försteg.

Jag bytte förresten också upp mig från Kolektor I (med 60 volymsteg och transformator) till Kolektor II (med 100 volymsteg och switchad nätdel). Ingen gigantisk uppgradering, men klart bättre.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 00:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
GForce wrote:
Vad jag har förstått så är Kairn en passiv förförstärkare.
Nix. Linn har aldrig gjort några passiva försteg.
Jag laddade hem användarmanualen för kairn och på sid 8 står det: //The Linn Kairn and Kairn-Pro are line-level pre-amplifiers. It is important to note that it is just ‘a passive pre-amplifier’.//. Är detta felaktigt eller betyder det något annat?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ingen aning om vad författaren menade med det. Meningen efter lyder: 'They give up to 14 dB of gain.'

Det finns inga passiva försteg som ger förstärkning. Och Kairn är inte passiv.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 14:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Har ingen aning om vad författaren menade med det. Meningen efter lyder: 'They give up to 14 dB of gain.'

Det finns inga passiva försteg som ger förstärkning. Och Kairn är inte passiv.
Ja visst har du rätt, det är ju svårt att ha någon gain i ett passivt försteg. Konstig formulering dock.

Ju mer man läser om hifi generellt desto mer konstiga, felaktiga och spekulativa åsikter hittar man.

Jag läste i en annan tråd att du var förkyld. Vila nu tills ikväll så att du orkar med fler av mina "funderingar" :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00