selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 17:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ingen ny topic kanske men jag visste inte vilken tråd jag skulle fortsätta på! :) Har idag Ikemi, Kolektor, 140 och Espek. Lånade hem en beg Exotik (ca 2 år gammal) och ville nog helst varit ovetande om den bittra sanningen. Samtidigt har jag börjat lyssna på och köpa fler och fler Musik-DVD vilket således borde uppmuntras än mer med en bra DVD-spelare. Så vad gör man? En ny SC känns lite dyr och en beg runt 30' saknar HDMI (kommer jag att sakna det?). En Exotik kanske verkar vettigt ändå? Isf avvaktar jag ett tag och köper an bra multispelare framledes. Skulle jag sedan vilja uppgradera till multikanal finns ju möjligheten att uppgradera Exotiken. Kostar 18' vad jag förstår. Totalt blir det iofs dyrare än en SC men förhoppningsvis betydligt bättre!!?? Hjälp mig!!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp det blir såklart bättre med Med en 2.1 och en Exotik än en SC, men det är ju nästan dubbla pengarna. Tror knappast du blir nöjd eller får bättre ljud med en multispelare av ett annnat märke. SC är grymt prisvärd med eller utan HDMI.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I din sits hade jag gått på en 5103, sen aktivering. Även om jag inte hade haft den minsta ambition att köra film..

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 19:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

5103 är ju inte så vanliga, kan man tänka sig få en sådan för ca 9-10k månne? Om man bortser från flerkanal, är det inte värt att lägga till ca 5k och köpa en beg Exotik?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skulle välja en exotic före 5103 p.g.a att i framtiden kanske du kör en 2.1 och då kan du skicka singnalen analog och få surrond utan D/A plus att du får en nyare lösning

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 23:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TOOL, jag funderade på samma fråga i höstas och läste och lyssande mycket. Det slutade med Exotik. Kanske kan man resonera såhär:

Att byta Ikemi + Kolektor mot SC blir ett större lyft än att bara byta Kolektor mot Exotik. Är detta det sista bytet du tänker genomföra på lång tid så kommer du säkert att bli mycket nöjd. Vill du uppgradera vidare kan du ju komplettera och aktivera på slutstegssidan. Unidiscen har ju också digitala in som kan vara värdefulla.

Å andra sidan, om du emellanåt byter utrustning eller har siktet på att byta ut exvis Ikemi i framtiden, eller komplettera med en LP12 eller radio så tror jag att Exotiken är ett bättre val. Exotikens är mycket bättre som försteg än Unidisc.

5103 är mycket bra på tvåkanal och de senare revisionerna stödjer DTS (som är ett absolut krav från min sida). Trots detta skulle jag satsa på en begagnad Exotik. Att komplettera med +DA kostar 18 kkr men är kanske inte helt nödvändig. Uppgraderingen ger väldigt bra avkodning men om du har en DVD såsom Cambidge Audio DVD86 (2000 kr) så kan du låta den sköta avkodningen och mata Exotik med 5.1 analogt. (Vill du koppla in exvis en TV-box samtidigt måste du ha +DA).

Själv är jag nervös för 2.1 då den inte känns helt framtidssäker (Även om den är ruskigt bra på det den gör). Jag skulle vilja att Linn garanterar att de kommer att kunna uppgradera 2.1:an till Blue-ray för att jag skulle våga lägga 70 kkr på den.

Jag använder idag Sony DVD, Majik CD, Exotik, C5100, LK100 (bakkanaler) Ninka och Trikan.

Om jag får komma med ett råd skulle jag säga: Fundera på vilken funktion du behöver. Lyssna, titta och försök låna hem några alternativa objekt så att du kan testa dem i lugn och ro. Kolla i plånboken om det finns täckning. Blir det för dyrt kan man ju alltid glädjas åt att räntorna är låga nu...

Appropå HDMI så är det inte avgörande. Utsignalen från SC är grymt bra, både digitalt och analogt. Jag skulle vilja påstå att TV:n eller projektorns förmåga att ta emot signalen är viktigare. En apparat kan vara bra på båda gränssnitten men är oftast bättre på det ena.

/Malte

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 00:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ujuj vad svårt...Har faktiskt en Cambridge DVD79 med 5.1 utgång. Känns som om en Exotik är en ganska vettig uppgradering trots allt....men

Beg Exotik => ca 10 000:- mellanskillnad till Kolektorn

Beg SC => ca 15 000:- mellanskillnad till Kolektor + Ikemi

Med SC jag kan lira en massa skojiga musik-DVD och det låter dessutom bra. Sedan kan jag inrikta nästa uppgradering mot aktivt och sedan 3 kanaler till...

En Exotik skulle kräva en investering i dyr DVD-spelare framledes och jag vet inte om jag vill lägga de pengarna? Varken nu eller sedan!? Isf lutar det åt SC, om det inte är så att jag nedprioriterar DVD och skulle köra på Ikemi+Exotik+DVD79. Fast enligt ovan beräkning får jag en SC för bara 5000 mer och kan ge DVD79:an till tjejen...puh...nu orkar jag inte fundera mer för idag...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag stod inför samma fråga för ca 1,5 år sedan. Då hade jag Ikemi - Kolektor - 2xLK140. Vad göra? Jag var otroligt nöjd med Ikemi och helt ointresserad av bild/film/DVD-konserter. Jag köpte därför en Exotik och visst fick Ikemin visa vad den kunde men så en dag var jag inte nöjd längre. Gillar dessutom inte att blanda LK-serien med nya lådan.

Om målet inte är Unidisk 2.1/1.1 - Exotik så tycker jag att man gott kan nöja sig med en Unidisk SC. Med eller utan HDMI är oväsentligt. Du kommer troligen att upptäcka filmer, konserter på samma sätt som andra nyblivna Unidiskägare gjort och det är mycket trevligt.

Tips: Köp den SC som finns på hifimagasinet.com för endast 25 lax.

Unidisk SC - C6100 - Espek kanske kan vara ett mål? Slimmat och kompetent.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 11:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Målet har väl varit just den kombinationen, SC, C6100 och aktiva Espek, men sedan dyker det ju upp saker som får en åt andra håll. T.ex. hemlån och bra pris på en Exotik. Det som man funderar på är ju om man "låser in sig" lite med en SC. Fast priset på en beg känns ju ganska vettigt även om man framledes kanske "bara" använder den som en ren spelare. T.ex. kompletterar med en Exotik för 2-kanal och det interna försteget för 5.1... jä*la-%#/)&%-uppgraderingsdjävul!! :-)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har ju själv en sc och där jag ser största problemet med sc är just vid 5.1 där jag skulle vilja ha mycket mera möjligheter att fixa delningsfrekvenser och liknande...

För 2 kanal är det en mycket bra cd/försteg

Jag ska beskriva vad som är problemet, det är delningsfrekvensen i film vill man gärna ha stöd av en subb i botten där högtalarna inte riktigt kan leverera det sista och problemet är att om man väljer large på alla högtalarna så går inget till subben endast .1 spåret och det är inge bra t.e.x om man har små surronder samt en center som kanske inte kan leverera bas neråt i registret.
Man kan lösa detta genom att ställa in small på högtalarna då skickas allt ljud under en viss frekvens till subben tror att det är 100 hz på sc och hur kul är det om man sitter med ett aktivt system? samt vem vill dela subben på 100 hz?

Jag har själv aktiva espek samt aktiv 5120 center och är ganska säker på att jag inte har kommit i närheteten av vad det skulle kunna låta med ett bra bioförsteg

Jag hade tidigare ett Rotel försteg och i hemmabio så var det ett mycket fylligare ljud

Exotik med D/A har man löst det där kan man ställa ner till 40 hz så att man kan använda sina aktiva högtalare fullt ut utan att tappa stöd från subben i botten

Kanske går att komma tillrätta med problemet om man har keltik runt om :)

Det känns som sc är tänkt att användas till komponent serien.

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då kanske Tool ska först köpa en sc, för att sedan utvärdera och fundera om det är värt exotik med da.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 17:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Då kanske Tool ska först köpa en sc, för att sedan utvärdera och fundera om det är värt exotik med da.
Japp, låter som en god idé....får kolla med SC-mannen på Hifimagasinet.

/Clas

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00