Bill50x wrote:
Att vinylen låter bättre är alltså inte vinylens förtjänst utan en bakomliggandes master.
Håller nog med Per, för det mesta är det samma skillnader så det lutar nog mest åt att det är formatet som skiljer. Men även jag har en CD som är bättre än motsvarande LP, men det är mycket ovanligt. Plattan jag refererade till (Forcione/Sciubba) är en Naimplatta. Jag tror de är rätt bra på att göra både CD och LP rätttvisa.
ed wrote:
Måste alltså nästa uppgradering vara en Keel
JA! Keel är helt sanslöst bra. Om du hör den kommer du att förstå. Lägg ner allt annat senare i kedjan. Men en CD är snarare parallell i kedjan så det är kanske OK om du har mycket CD.
Jag var på firmafest egentligen, men jag stack därifrån efter middagen för att hinna vara med en stund på TL:s afton. Kul att höra Keel igen. (Dessutom fick jag tillbaka min Majik CD.) Nu jämfördes bl.a. (går)dagens topptolva med Cirkus/Trampolin 1/Ekos2/Akiva mot Keelspelaren. Klar skillnad till Keeltolvans fördel. Innan jag kom dit hade diverse jämförelser gjorts, bl.a. (går)dagens topptolva mot Keel med Akito/Adikt och Valhalla. Resultatet var tydligen något splittrat, men de flesta föredrog topptolvan med Lingo 2, så någon gräns för hur bra Keel är finns tydligen. (Trodde jag inte innan

) Men att Keel representerar en helt ny värld är uppenbart. Den som tycker att skillnaden mellan Valhalla, Lingo1 och Lingo2 är stora ska veta att båda dessa skillnader sopades bort i ett enda svep av Keel, med besked dessutom. Keel med Lingo2 är en sällsam njutning för en musikdiggare. Vad säger ni andra som var där?
På lunchlyssningen var där en trevlig kille som spelade valthorn i Göteborgssymfonikerna. (Stackarn hade bara en Gen.1 Classik.) Anders la på Erich Kleibers monoinspelning från 1949 av Beethovens 5:a. Killen blev nästan knäckt. Så här bra låter det inte i verkligheten om jag går och lyssnar sa jag. Näe, sa han. Men ibland på konserter kan jag uppleva samma känslor, men bara då jag sitter på scenen, mitt i orkestern, inte på publikplats. Det säger en hel del om hur bra Keel är...