selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 11:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som synes ska de jämföra en LP12 med Keel/Akito/Adikt med en "topp-LP12" utan Keel. Om det senare innebär Ekos SE eller tidigare topp-LP12 framgår inte.

Från tonlaget.com:
Quote:
Keel på demo nu! Passa på att höra en grund-LP12:a med Keel. Keel gör en tämligen grym skillnad... Man hör nya instrument och det är extremt tajt - och detta med en Akito och Adikt. Som vanligt är det frivillig föranmälan till den musikalisk aftonen på telefon eller mejl. (Bra att ha anmält sig om vi t.ex får sjuka barn och måste flytta aftonen. Men vi hoppas inte det!) Vi kommer att ha en Topp-LP12 utan Keel att jämföra med. Om någon vill ta med en LP12 med (lingo) Akito 2 och Adikt att jämföra med så är det OK. Men bara en! Mer info nedan och under skivspelare.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 23, 2007 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I sina utskick skriver Anders även:
Quote:
Sedan planerar vi nästa afton när Ekos SE tonarmen dyker upp.
Det tyder ju på att Ekos SE inte kommer att demas den 1 mars, dvs att man äntligen kommer att dema en tidigare topp-12:a med en bas-12:a + Keel. Hurra! :D Ser fram emot en fyllig rapport från Götet!

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag varit på lunchen och hört Keel på TL (utan mobiltelefoner!). Vad kan jag säga? Jag känner mig mållös, alldeles tagen. Skillnaden mellan LP12 med Valhalla/Keel och LP12 med Lingo2/Cirkus är som natt och dag, går nästan inte att jämföra. Skillnaden mellan Valhalla/Cirkus och Lingo2/Keel är som natt och en resa in i solen. :) Att Linn kan ta 29100 kr för Keel blir förståeligt när man hör den. Det går väldigt lätt att motivera med prestanda argument. Men jag tror fortfarande att ett halverat pris är motiverat och skulle resultera i minst 25000 sålda Keel, om alla LP12 ägare fick chansen att höra skillnaden. Sanslöst vad bra det var med bara Akito/Adikt! (Med Lingo2.) Det var liksom ingen ide att säga att man vill höra skillnaden mellan två spelare, det var så uppenbart när man satte ner nålen i spåret, det här är en ny värld. Det går inte att backa från den här upplevelsen.

Anders var osäker på om (går)dagens topptolva rådde på en Valhalla/Keel/Akito/Adikt spelare och jag kan bara hålla med. Redan med Valhalla låter det långt ifrån det jag är van vid. Satt i soffan med ett fånigt leende och utbrast i spontana småskratt när vissa låtar började. Tankarna börjar kretsa kring kriminella sätt att få tag på 30 papp... ;) En smått andlig upplevelse av samma karaktär som när jag hörde LP12:an första gången för mer än 20 år sedan. Bästa system jag har hört i tunedem hänseende. Inget att ens fundera på att jämföra med. Det går inte att jämföra med när jag hörde Lingon för första gången eftersom denna skillnad är så mycket större. LP12/Cirkus/Lingo2/Akito2b/Adikt lät som en Rega P2 brukar göra när man jämför med en bra LP12. Helt otrolig skillnad mot Keelspelaren. Anders uttryckte det som att "Det känns som en LP12:a ovan på LP12:an." Det är bara att hålla med. Det påminner en del om skillnaden mellan Karik och CD12. Känslan av att något bra blev så mycket bättre att man inte kan förstå att det tidigare alternativet någonsin varit bra. Känslan av att en helt ny standard har uppnåtts är tydlig.

Verkligen suveränt att Anders demonstrerar på ett "standard" system så att Keelskillnaden framträder så enormt tydligt. (Exotik/C2200/Ninka) Arm/pu på båda spelarna är Akito 2b/Adikt.

Jag kan bara uppmana alla LP12 ägare i närheten av Göteborg att deltaga ikväll. En ögonöppnare i den större skalan för "Source first". Den som köper aktiva högtalare före Keel kommer att få skäll hädanefter, var så säker! Glöm alla Ekos2, Akiva, Cxxxx steg, Kinos, Akurate m.m. Nu är det Keel som gäller! (Först, gärna allt det andra sedan!)

Linns nya slogan: "Keel, because life will never be the same again". :?:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj :shock: Tyvärr (eller kanske tack o lov :?: ) kan jag inte komma ikväll. Antagligen är detta det bästa sätt att dema vad denna enskilda plåtbit kan göra i ett system som våra egna. Aktiva Komri går antagligen inte att riktigt begripa på en sådan här afton.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Att Linn kan ta 29100 kr för Keel blir förståeligt när man hör den. Det går väldigt lätt att motivera med prestanda argument.
Sant.
Jag tyckte att den LP12 utan Keel som HF använde på deras demonstrationskväll fick musiken att låta raspig/skramlig och tråkig efter att ha hört Keeltolvan.
Anledningen till det var inte att den var dålig på något sätt utan att Keel är så fruktansvärt bra.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:shock: :shock:
Undra om man vågar höra på den däringa spelaren :roll:
Har hört Andrers vanliga demoLP12 (lingo2/Akito 2b/Adikt) o inte direkt blivigt sugen på vinyl men detta låter ju onekligen spännande...

Linnofil, man kan ana viss upprymdhet, närmast chock, i ditt inlägg, hehe
Du är fortfarande reält tagen va :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
:shock: :shock:
Undra om man vågar höra på den däringa spelaren :roll:
Har hört Andrers vanliga demoLP12 (lingo2/Akito 2b/Adikt) o inte direkt blivigt sugen på vinyl men detta låter ju onekligen spännande...

Linnofil, man kan ana viss upprymdhet, närmast chock, i ditt inlägg, hehe
Jag hörde ju bara den nya topp tolvan och blev inte sugen på Vinyl, men i ditt fall Jan är det kanske bäst att inte lyssna särskilt inte hemma :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
JA!

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har testat LP12/Cirkus/Lingo2/Akito 2b/Adikt mot Unidisk 1.1 innan och alltid föredragit LP12:an om samma platta varit tillgänglig. Senast för några veckor sedan då en Naimplatta (Forcione/Sciubba) användes för demo. Gissa vad skillnaden är nu? Köp LP12 är allt jag har att säga till dig Jan! Ja, jag är fortfarande något tagen...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har testat LP12/Cirkus/Lingo2/Akito 2b/Adikt mot Unidisk 1.1 innan och alltid föredragit LP12:an om samma platta varit tillgänglig. Senast för några veckor sedan då en Naimplatta (Forcione/Sciubba) användes för demo. Gissa vad skillnaden är nu? Köp LP12 är allt jag har att säga till dig Jan! Ja, jag är fortfarande något tagen...
Nu är det inte så enkelt att testa skillnaden mellan vinyl och CD. Tyvärr (för jämförelsens skull) är mastrarna oftast olika och oftast till vinylens fördel. Att vinylen låter bättre är alltså inte vinylens förtjänst utan en bakomliggandes master.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 20:57 
Moderator
Moderator

Dom gånger jag jämfört samma plattor på vinyl respektive CD har jag upplevt samma olikheter vare sig det har varit lastgamla plattor, eller helt nyutgivna. Nyproducerad musik borde rimligtvis pressas till vinyl från samma master (-fil) som hamnar på CD.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade verkligen velat lyssna på Keel i ett vanligt system. När man var på hf o lyssna på aktiva komri, blev på något sätt lp12:an ett sekundär grej. Svårt att bedöma vad den skulle göra i sitt egna betydligt enklare system. Samtidigt blir man ju lite orolig Linnofil eftersom du är så tagen. Måste alltså nästa uppgradering vara en Keel, jag som hade tänkt att köpa en uppgradering på cd-sidan. Hoppas (eller gör jag det? HF gör en liknande demo vid tillfälle.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är en av de stora fördelarna med Tonläget. De demar ofta med utrustning (ex Ninka och Exotik) i "normala" prislägen och är inte rädda för att jämföra med "vad som helst" som finns i butiken.

Sedan att butiken har särdeles kompetent och trevlig personal samt säljer både Linn och Naim, gör inte saken sämre.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 01, 2007 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

synd att man inte kunde närvara eller kanske tur.

Fast det räcker med Linnofils recension för att veta att jag vill ha en.

Men man får nog ta och åka ner och lyssna nån dag.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, jag har beställt ny LP12:a (min tredje) med Keel och nya Trampolin nu. Leverans om ca 1 månad, då får man väl se!
Är fortfarande helt knäckt över hur mycket bytet av rack (Target => Quadraspire Q4) gjorde. De bäst investerade 650,- Eurona på länge!

Björn

Attachments:
File comment: Racket!
GrößenänderungDrehen vonEbay.jpg
GrößenänderungDrehen vonEbay.jpg [ 90.7 KiB | Viewed 302 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00