selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
LFE är ett eget ljudspår och det blir alltid en kompromiss att mixa in det i frontsignalen - det låter sämre!/ jajo
Jag förstår! Ni får ursäkta min okunskap, men jag tillhör än så länge (det utdöende?!) sällskapet av strikta 2-kanalare...

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Till film vill man ju ha sub för att återge LFE-kanalen även om man har tio par Keltik som fronthögtalare. LFE är ett eget ljudspår och det blir alltid en kompromiss att mixa in det i frontsignalen - det låter sämre!

/ jajo
Exakt samma logik som varför man ska ha centerhögtalare, för övrigt.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Pediatrik wrote:
ed wrote:
Har tänkt att unidisk 2.1, exotik, aktiva espek och ngn sub kunde vara ett bra mål.
Har man verkligen behov av en sub med aktiva Espek? Jag har i alla fall inte upplevt Espek som särskilt bassvaga.

Edit: Har iofs aldrig testat Espek på film... :oops:
Nä det är kanske overkill. Lite synd att Espek inte säljs längre, annars hade man ju kunnat kliva in o lyssnat i butik, med eller utan sub.
En välintegrerad sub kan göra en hel del för de flesta högtalare. Det är dock inte lätt att hitta en sub som har bättre bas än aktiverade Espek. Jag har provat med lite olika subbar till mina, men det är bara Akurat-subben som varit ett lyft och jag blev ändå inte helt övertygad (inte nog för att slå till). Har inte provat Artikulat-subben dock. Efter att provat med Kinos i systemet står det klart att jag får mycket bättre resultat med Kinos utan sub än med Exotic och med sub, även Akurat:en (source-first...).

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
En välintegrerad sub kan göra en hel del för de flesta högtalare. Det är dock inte lätt att hitta en sub som har bättre bas än aktiverade Espek. Jag har provat med lite olika subbar till mina, men det är bara Akurat-subben som varit ett lyft och jag blev ändå inte helt övertygad (inte nog för att slå till). Har inte provat Artikulat-subben dock. Efter att provat med Kinos i systemet står det klart att jag får mycket bättre resultat med Kinos utan sub än med Exotic och med sub, även Akurat:en (source-first...).
Har börjat fundera på sub igen efter alla diskussioner om Source First och Akurate etc. När jag började fundera mer seriöst och efter att jag har lyssnat lite mer har jag kommit fram till att Akurate inte blir rätt hur man än gör med Unidisk SC framför. Visst om man har bättre källa i siktet längre fram men då pratar vi för mycket pengar totalt. Sen är jag supernöjd med Katan efter lite intuning det enda jag saknar är djupbas. Märktes särskilt efter helgens fest då vi luftade systemet ritkigt ordentligt Dire straits på 100 funkade helt ok :twisted:

Vilka subbar ska man fundera på? (Unidisk SC, 5125 Aktiva Katan)

alt 1: Sizmik 12.45
alt 2: Akurate 221
alt 3: 5150/Melodik

Om det blir sub så blir det en i första hand (5150 blir det nog bara en hursomhelst den är ju inte direkt liten)

Lyckas man få till det tex med en 5150 så blir det halva priset mot aktiva Espek, samma sak med beg. 12.45. Akurate är svårare att få tag i demo-ex eller beg. så det alternativet blir förmodligen nästan lika dyrt som aktiva Espek. Artikulat är för dyr. 10.25 blir nog för svår att få till? 2 st 10.25 kanske är lättare?

Jag ska nog åka till min lokala butik och få en liten demo, köper hursomhelst helst där

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sizmek funkar mycket bra med katan, men betänk detta du kommer inte att kunna köra på subb ut från unidisken för då klipper den bort allt under 80hz och skickar det till subben...

sen om du ska köra film måste du koppla om till subb ut för att .1 kanalen, just detta gjorde att jag valde bort subben till mina katan för att det inte fanns någon bra lösning och köpte Espek istället

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 19, 2007 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
sizmek funkar mycket bra med katan, men betänk detta du kommer inte att kunna köra på subb ut från unidisken för då klipper den bort allt under 80hz och skickar det till subben...

sen om du ska köra film måste du koppla om till subb ut för att .1 kanalen, just detta gjorde att jag valde bort subben till mina katan för att det inte fanns någon bra lösning och köpte Espek istället
Jo du är väl lite av expert på området, och jag vet att du och andra skrivit att det inte går att koppla på något vettigt sätt för både film och musik. Prio blir musik och kanske koppla om till en film i månaden eller nått i den stilen.

Men är det verkligen så som du skriver att det inte går att ställa front till "large" och ha sub till "On" och på det viset få full signal till frontarna både vid film och musik? Kan du förklara lite bättre så vore jag tacksam.

Hur ska man då koppla för att få bästa prestanda på musik i mitt system? Är det via en utgång på slutsteget även fast man har aktiva filter, trodde jag hade koll men efter att ha läst i stort sett alla inlägg på forumet rörande det här har förvirringen ökat. :)

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 20, 2007 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja tyvärr är det så att stereo+ subb läget kommer att lägga en delningsfrekvens på ca 80 vet inte om det är just 80 men man tappar neråt i registret på högtalaren

Jag kopplade in subben mono från ett slutsteg vilket funkade ganska bra i stereo testade aldrig att koppla stereo efter att ha läst om jordloop, så jag vet inte om det blir bättre eller sämre borde bli bättre tycker jag

Sen fick jag rådet av Peter på ToT att koppla in subben förre slutegen och använda delningsfiltret i subben, allstå skicka allt över en viss frekvens vidare till högtalarna

Detta testade jag inte heller så vet inte hur det skulle ha funkat

Detta är ett stor problem och jag vet inte något annat sätt runt problemet än att byta försteg, men vad jag fattar är det samma problem med alla linn försteg med just stereo+subb läget

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 20, 2007 19:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det likadant såsom Pekka skriver på en Movie DI? Jag har nämligen funderat på en sub till mina katan men jag blir lite tveksam när inte SC klarar att hantera både film och stereo på ett enkelt sätt utan omkopplingar osv.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 20, 2007 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmmm det var ju deprimerande :(

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite funderingar igen

Hur skulle följande alternativ stå sig mot varandra? (Källa Unidisk SC)

alt1. 5125, aktiva Katan, Akurate 221
alt2. C4100, aktiva Katan, Sizmik 12.45
alt3. C6100 aktiva Espek

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

C4200 Aktiva Katan (eller Ninka)?

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
C4200 Aktiva Katan (eller Ninka)?
hehe förstod väl att det skulle komma ännu ett förslag. Katan med vad som helst framför blir för tunt i mitt stora rum, det krävs subwoofer för att det ska funka. Självklart blir det bättre tune och bas etc med ett C4200 men det blir också för mycket pengar på slutsteg kontra källa. Har man Cx200 så kräver det nog minst Unidisk 2.1 och Exotik/Majik, Jag skulle inte ha sämre än unidisk 1.1 innan jag funderade på aktivt med Cx200

Ninka har aldrig känts som ett alternativ. Men med C6100, så kanske dom är i nivå med aktiva Katan på 5125 och har mer bas. Fast då pratar vi ca 25 000 - 35 000 för bytet aktiva Katan till Aktiva Ninka, dyrt "sidosteg"

Nej behålla Katan med Subwoofer alt Espek på något vis är det som gäller :)

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett till bara!

5125 + Keltik. Det skulle jag lätt överväga, särskilt om det är bas du är ute efter.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ett till bara!

5125 + Keltik. Det skulle jag lätt överväga, särskilt om det är bas du är ute efter.
Jo men det är ett bra förslag dock godkänner inte regeringen Keltik

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Don Tomaso: Jag tycker du ska överväga att gå tillbaka till din tanke på Akurate 212 eller 242 fast du kör "bara" SC. Kan börja köra passivt med 5125 eller så köper du en 5125 till och går aktivt.

Edit: Ser att jag har gett samma tips förut! :wink:
Clas wrote:
En annan tanke är att köpa akurate 212 eller 242 och biampa dom passivt med 5125 tillsvidare. Sedan har du möjligheten att aktivera dom senare...

edit: Om du köper 242 kan du senare bara köpa en 5125 till och aktiva kort, aktivera med 5125 alltså mycke billigare än gå på chakra steg.

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00