Lejonklou wrote:
Jag menar att texten är nåt hopkok av en reklamkille som läst att "om det passiva filtret i Keltik skulle byggts i passiv form så hade det slukat 90% av den energin slutsteget levererar". Vilket Linn påstod en gång i tiden. Redan det måste vara en överdrift, Keltik har inga märkvärdigt krångliga filter.
Att sedan hitta på att "ett aktivt system med flera medelstarka förstärkare kan leverera tio gånger mera effekt till elementen än vilket slutsteg som helst kan genom ett passivt delningsfilter" är ju helt galet och det förstår man ju nästan intuitivt. Var kommer siffran 10 ifrån när ingenting annat är specificerat?
Om passiva delningsfilter vore så effektkrävande skulle varenda högtalare drivas aktivt. Alla ni som har gjort jämförelsen passivt kontra aktivt, har ni tänkt på vad mycket högre det plötsligt spelar när man har konverterat till aktivt? Nej, det gör det ju inte. Det låter bättre (i alla fall med Linn, jag har varit på andra demonstrationer då allt blev sämre vid bytet passivt->aktivt), men det beror inte på att det passiva filtret äter upp all effekt.
Jag tror att jag hittat källan till den senare (om-)skrivnigen. Citat från gammal (Kaber, Keltik, ...) manual till Linns aktiva filter:
"Loudspeakers are often described as being easy or difficult loads for an amplifier to drive. In fact, it is the crossover that presents the difficult load; drive units themselves are easy loads on an amplifier. A typical hi-fi passive crossover will lose about 30% of the input signal. It is almost always a bass signal which causes an amplifier to clip. When an amplifier clips it sounds terrible because instantaneously all the signal disappears. In a passive system, because there is only one amplifier, the entire music signal is lost. However, in an active system only the bass amplifier clips - the mid-range and treble keep going. This gives an active system a perceived power advantage of typically ten-fold over a passive system. If we were to make a passive crossover for the KELTIK speakers, with performance equal to the active one, you would need a 1000 watts per channel amplifier to drive it, and 900 of those 1000 watts would be lost in the crossover."
BTW; Jag tror inte 10ggr behöver vara någon överdrift. Det behövs inte speciellt mycket höjning i något register vid aktiv delning för att man vid ett försök att åstadkomma samma sak vid passiv delning skall tvingas dämpa övriga register en hel del.