selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jag föredrog dock Unidisk :wink:
Hmmm...är flera som sagt detta.
Är det ljudmässigt ni menar?
Mindre basbummel eller nåt...
Eller menar ni tune dem.

Vore kul om ni (alla är välkomna) kunde beskriva skillnaderna mellan topptolvan med Keel, den gamla topptolvan o Uni 1.1 -både ljudmässigt o tune dem.

Vinyl o CD "låter" lite olika, är Keel mer CD-aktig i klangen?
Spelades det på CD12?

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 13:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nja jag gillar tystnaden med digitala spelare, finns det inget inspelat ljud så är det spöklikt tyst i högtalarna också. Du hör ju direkt ett ganska högt ljud i högtalarna så fort nålen är på en vinylskiva och särskilt när volymen är på dessa nivåer. Jag kan ju inte avgöra om en unidisk är avslagen eller om den befinner sig mellan 2 spår på skivan. Jag föredrar det med Unidisk men musiken låter väldigt bra med LP12 också. 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller basmullret så var det (större) problem längre bak i rummet,
på de främre raderna funkade det bättre.

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mikael2 wrote:
Nja jag gillar tystnaden med digitala spelare, finns det inget inspelat ljud så är det spöklikt tyst i högtalarna också. Du hör ju direkt ett ganska högt ljud i högtalarna så fort nålen är på en vinylskiva och särskilt när volymen är på dessa nivåer. Jag kan ju inte avgöra om en unidisk är avslagen eller om den befinner sig mellan 2 spår på skivan. Jag föredrar det med Unidisk men musiken låter väldigt bra med LP12 också. 8)
Det är väl en prioriteringfråga kanske om man föredrar tystnaden före det ökade svänget i LP12an.
Tyckte unidisken lät rätt torrt och trist i jämförelse med både den äldre och den nyare tolvan.

Edit:
Har också glömt att tacka T&T för den roliga demon och att de tog sig tid att agera mellanhand när jag hämtade min LK100. Tack så hemskt mycket.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Mikael2 wrote:
Jag föredrog dock Unidisk :wink:
Hmmm...är flera som sagt detta.
Är det ljudmässigt ni menar?
Mindre basbummel eller nåt...
Eller menar ni tune dem.

Vore kul om ni (alla är välkomna) kunde beskriva skillnaderna mellan topptolvan med Keel, den gamla topptolvan o Uni 1.1 -både ljudmässigt o tune dem.

Vinyl o CD "låter" lite olika, är Keel mer CD-aktig i klangen?
Spelades det på CD12?
Tidigare topptolvan spelades med Arkiv B och upplevdes både lite luddigare och lite skramligare uppåt. Nästan lite förvirrad :wink:

Keel gav en stabilitet och stadga i ljud och ljudbild som liknade CD-tolv mera. Ljudet upplevdes mindre stickigt från denna tolva men det beror nog mer på akivan eller armen om jag får gissa. Keel låter mer Klimax helt enkelt. Värt att notera var att filten på denna spelare var något tunnare.

Jag håller inte med om att UD 1.1 lät bättre - det var klasskillnad.

Däremot saknades lite sväng och spelglädje även med topptolvan. Någonting som nog hade med rummet att göra.

Dock var detta en minnesvärd kväll och visst var det tryck och drag bara lite för korrekt...

Så tack ToT för ett bra arrangemang :!:

/Zed

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

hej!

Kan bara instämma i att det var en trevlig tillställning, var klart värt att köra 10 timmar för att höra Komri mm.
Var i lyssningsrummet i ca 3 timmar och det är ju helt otroligt att man inte blev lyssningstrött med tanke på ljudvolymen, detta säjer nog ganska mycket om hur bra systemet presterade.
Min personliga åsikt är att topp-LP12:an var musikaliskat klart bättre än Unidisken. Ljudet blir mjukare och naturligare utan hårda "kanter" som jag tycker 1.1:an ger, t.e.x. så hörde jag väldigt få av "hårda" S på LP12:an, vilket är vanligt när man vrider på lite på en cd-spelare(gäller även 1.1:an).
Jag tror helt klart att man kan Lyssna både högre och längre på Lp-12:än unidisken. Men visst knäpper och sprakar det lite hela tiden på Lp-12:an vid de volymerna även om det var klart mindre än jag hade förväntat mig. Tror att det som imponerade på mig mest var hur tajt och detaljerat det ändå lät om Lp-spelaren.
Min första reaktion när jag kom ut från rummet var att jag skulle uppgradera till en Lp-12 istället för tänkt, en 1.1:a. Men jag vet inte, är så mycket fippel med en Lp.
Var lite basbummel ibland, körde bla. Lime-tree Arbour med Nick kave vilken inte har en särskilt tacksam basgång!!. Matallica lät väldigt bra och detaljerat som man inte hört den förut. brukar kunna bli lite grötig i vissa partier men inte här.
kort sagt så är det nog den klart bästa(med råge) anlägning jag hört, dock tycker jag estetiskt sett att det var lite för mycket Klimax lådor, även om de är otroligt snygga var för sig så kan man ändå få för mycket av dem. Men det är kanske ett av de mindre problemen man kan ha. :D

mvh/ siffernisse

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 22:32 
Moderator
Moderator

Jag sällar mej till dem som inte kan förstå hur man föredrar CDn framför LP i detta system. UD1.1 fungerade finfint, absolut. Men det är ju nästan trist att när nya topptolvan kopplades in inser man att Komrisystemet hade MYCKET att ge som inte Unidisken förmår servera.

Jag håller inte med om att det var mycket basbummel eller andra rumsproblem. Det lät lite olika beroende på var man satt i rummet och hur mycket folk det var där. Eller snarare tror jag att eventuellt basbummel beror på inspelningen. Jag var där bitvis båda dagarna och lyssnade på varierade skivor. Någon Hendrixinspelning lät fördjävligt rent ljudmässigt (men kanon musikaliskt!), som att den var inspelad i en källarkorridor eller något liknande med tillhörande basbummel. Andra plattor, till exempel Linnkillarnas singel med Rodrigo Y Gabriellas version av stairway to heaven var helt magisk. Vilken energi! Världens basgång som bokstavligen misshandlar en, men inte en tillstymmelse till ansträngdhet, bummel eller någon svårighet att återge allt det andra i musiken samtidigt.

Skillnaden mellan den äldra tolvan med Arkiv B och nya Keeltolvan med Akiva var ungefär som skillnaden mellan MM och MC i ljud. I jämförelse lät den tidigare lite åt det raspiga och skramliga hållet. Skillnaden var stor enligt min mening.

Efter torsdagens ToT-besök fortsatte även jag till Kulturens hus och Anders Widmark trio. Kanonkonsert. Svårt givetvis att inte fundera lite och jämföra ljudet. Musikupplevelsen är mycket bättre på konserten, om man vill höra Anders Widmark trio förståss. Själva ljudet tyckte jag nog var bättre i Komri. Konserten lät väldigt mycket högtalare, om man tittade bort från musikerna. Ljudet man hör kommer ju i detta fall mest från PA-monitorerna på stolpar vid sidan om scenen. Det är rätt kul att man kan ens fundera på att jämföra hifi-musik med live-musik.

Av det som sades från Linnrepresentaterna så noterade jag att de pratade mycket om hårddiskbaserad musik, och att de trodde det var framtiden, eller åt minstone en del av framtiden. Intressant.

Jag har nog glömt att tacka Takt & Ton och Linn för detta evenemang. Att höra Komrisystemet var den största hifi-kick jag fått sedan jag hörde LP12-Keltik första gången för 15 år sedan efter att bara ha hört Hitachi kasettradio före.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag sällar mej till dem som inte kan förstå hur man föredrar CDn framför LP i detta system. UD1.1 fungerade finfint, absolut. Men det är ju nästan trist att när nya topptolvan kopplades in inser man att Komrisystemet hade MYCKET att ge som inte Unidisken förmår servera.

Jag håller inte med om att det var mycket basbummel eller andra rumsproblem. Det lät lite olika beroende på var man satt i rummet och hur mycket folk det var där. Eller snarare tror jag att eventuellt basbummel beror på inspelningen. Jag var där bitvis båda dagarna och lyssnade på varierade skivor. Någon Hendrixinspelning lät fördjävligt rent ljudmässigt (men kanon musikaliskt!), som att den var inspelad i en källarkorridor eller något liknande med tillhörande basbummel. Andra plattor, till exempel Linnkillarnas singel med Rodrigo Y Gabriellas version av stairway to heaven var helt magisk. Vilken energi! Världens basgång som bokstavligen misshandlar en, men inte en tillstymmelse till ansträngdhet, bummel eller någon svårighet att återge allt det andra i musiken samtidigt.

Skillnaden mellan den äldra tolvan med Arkiv B och nya Keeltolvan med Akiva var ungefär som skillnaden mellan MM och MC i ljud. I jämförelse lät den tidigare lite åt det raspiga och skramliga hållet. Skillnaden var stor enligt min mening.

Efter torsdagens ToT-besök fortsatte även jag till Kulturens hus och Anders Widmark trio. Kanonkonsert. Svårt givetvis att inte fundera lite och jämföra ljudet. Musikupplevelsen är mycket bättre på konserten, om man vill höra Anders Widmark trio förståss. Själva ljudet tyckte jag nog var bättre i Komri. Konserten lät väldigt mycket högtalare, om man tittade bort från musikerna. Ljudet man hör kommer ju i detta fall mest från PA-monitorerna på stolpar vid sidan om scenen. Det är rätt kul att man kan ens fundera på att jämföra hifi-musik med live-musik.

Av det som sades från Linnrepresentaterna så noterade jag att de pratade mycket om hårddiskbaserad musik, och att de trodde det var framtiden, eller åt minstone en del av framtiden. Intressant.

Jag har nog glömt att tacka Takt & Ton och Linn för detta evenemang. Att höra Komrisystemet var den största hifi-kick jag fått sedan jag hörde LP12-Keltik första gången för 15 år sedan efter att bara ha hört Hitachi kasettradio före.
Det konstiga är att folk inte har upplevt något problem med basmuller, Linns egna representanter tyckte också att rummet gav stående vågor men annars tyckte de att det funkade ganska fint

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 04, 2007 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När vi riggade upp systemet satt vi från början ganska långt fram i
rummet. Dock märkte vi att det lät "sämre" om vi förflyttade oss
bakåt.

På grund av detta så flyttade vi oss till en bakre rad och utgick från de
sämre sittplatserna när vi letade efter rätt placering för högtalarna. Dock
så fanns det kvar en del problem vid de bakre sittplatserna.

Rummet i sig är ganska bra då det inte ekar eller låter hårt, trots de
murade (och ganska kala) väggarna, däremot så är det svårt att få till
basen hundraprocentigt trots att det är på drygt 35m2 och hörnen är
"kapade" (trä-kontstruktionerna i hörnen).

...och som Pekka71 skriver, så var Brian och Andrew nöjd med placeringen
av högtalarna med tanke på de förutsättningar som fanns.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att jag föredrar Unidisk 1.1 framför vilken tolva som helst reflekterar nog mer om vad jag skulle vilja ha hemma om jag fick välja fritt. Jag tyckte det var magiskt med LP men magiskt med CD fast på lite olika sätt. Skulle det ha gjorts en regelrätt tunedem så kanske jag också skulle ha sållat mig till till hyllningskören av tolvan.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 13:06 
Moderator
Moderator

Egentligen är det ju så att det inte handlar om att välja mellan Unidisk eller LP12, valet handlar ju om vilken musik och vilka sorts skivor man vill samla på. Det är relativt sällan man har möjligheten att välja format fritt då man ska köpa en skiva.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Exakt och det är ju detta som sker på flera håll och kanter just nu. Grunden ligger ju mycket i att hårdisken är överlägsen vilken silverskivan när den ger kraftigt reducerat antal läsfel!
Övertygad om att Linn skulle kunna bygga en Squeeze box liknande pryl redan i dag som kör över Unidisken :wink:

Men LP-12:an är nog ohotad :?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 14:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sondek wrote:
Quote:
Exakt och det är ju detta som sker på flera håll och kanter just nu. Grunden ligger ju mycket i att hårdisken är överlägsen vilken silverskivan när den ger kraftigt reducerat antal läsfel!
Övertygad om att Linn skulle kunna bygga en Squeeze box liknande pryl redan i dag som kör över Unidisken :wink:

Men LP-12:an är nog ohotad :?
Linn har väl redan en hårddiskspelare, Kivor, men jag vet inte om den blivit någon succé? Den är väl rätt dyr och kanske inte avsedd för hemmet?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dyr är den kanske, men bra och absolut gjord för både hem och
offentlig miljö.

Det kommer nya Kivor-prylar under våren och de har blivit än
mer välljudande.

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 07, 2007 10:39 
Site Admin
Site Admin

Magnus wrote:
Det kommer nya Kivor-prylar under våren och de har blivit än
mer välljudande.
...och dyrare? ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00