selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 22:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hehe, jovisst något retorisk var den. :D
Men man börjar ju undra var "felet" ligger...diskrepansen mellan teori och verklighet alltså...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 01:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är lite förvånad över att det finns "Linn-tokar" som spelar med Ortofons pickuper, typ OM40. Nu var det mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan, men inte utan anledning. Jag tycker Ortofons pickuper låter städat, snyggt och hifi-mässiga - men ganska tråkiga och oengagerande.

Fast det måste erkännas, jag har aldrig hört en Ortofån i en LP12:a....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 03:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Zombie wrote:
Hej!
Dumpade revox-mellanlägget, men behöll 2,5 g Ortofon-vikten, annars kunde jag inte balansera ut armen. Nu har jag +0,6 g för equilibrium.
På testskivan kommer inte resonansen fram lika tydligt som förut.
Jag har:
OM40 - 2,5 g
Extravikt - 2,5 g
Skruvar etc - 0,5 g
Ittok - 11,5 g
Kompl. - 25
7,9 Hz
Jag får 7,7 med hififorums .xls.

Det konstiga är att jag har högre spårljud nu, la märke till det direkt...det är rent störande.
Den spårade knappt +12 dB på testskivan, förut klarade den +18 dB med lite missljud...vad ska man tro?
Du skall använda häftmassa till att balansera ut armen, med ortofonvikten borttagen. Du slipper ju då de 0.6g du har över. Ledsen om jag var otydlig på den punkten. Du får ännu lägre massa, och en högre resonansfrekvens.

Justerade du VTA efter att du tagit bort revoxvikten? Du måste höja armen lite, eftersom den minskade massan gör att upphängningen blir dynamiskt styvare.
Justerade du antiskating? Minskar man den effektiva massan bör man justera ned den en aning. Tänk på att skalan inte stämmer p.g.a att armen egentligen är för tung för pickupen.
Har du för hög massa i armen finns även risken att du sliter ut upphängningen, pickupen får en tendens att bottna.
Det är inte lätt att justera in en pickup med FG nål, profilen är avlång och det är viktigt att den ligger perfekt i spåret. Jag har spenderat många timmar på att trimma in min.
Var hittar du uppgiften att Ittok har en effektiv massa på 11.5g ? De uppgifter jag har säger att den är 13.5g.
Det är så att de bästa resonansfrekvenserna ligger mellan 8-11Hz, om man har en högre resonansfrekvens exciteras arm/pickup av musiken, en lägre frekvens gör att den exciteras av spårljudet, särskillt på skivor som inte är helt platta.
Om den nu spårar sämre är det som sagt något annat som är fel, det kan inte vara på något annat sätt. På riktigt.

Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare, men jag har inte varit hemma.

Edit: stavfle och förtydliganden

Last edited by sexdwarf on Sat Jan 27, 2007 04:35, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 03:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Jag är lite förvånad över att det finns "Linn-tokar" som spelar med Ortofons pickuper, typ OM40. Nu var det mycket länge sedan jag lyssnade på en sådan, men inte utan anledning. Jag tycker Ortofons pickuper låter städat, snyggt och hifi-mässiga - men ganska tråkiga och oengagerande.

Fast det måste erkännas, jag har aldrig hört en Ortofån i en LP12:a....

/ B
Bill, jag är ingen renlärig Linn-tok :D Däremot gillar jag Linnljudet, mest för hårdheten i anslagen. Den där diskanten hos äldre Linn-högtalare som låter på gränsen till påfrestande, men fortfarande är fullt njutbar. Linn LP12 var min första Hifi-kärlek, jag vill behålla den även fast jag är väl medveten om att det finns spelare som är bättre. Jag har alltid gillat Linns försteg, och aldrig hört något bättre sådant. De är även imponerande rent tekniskt, och fjärrkontrollerna är de bästa jag haft. Dessutom är beggade Linnprylar mycket prisvärda.

Ortofon OM30,40 är en lite ovanlig konstruktion som faller någonstans mellan MC och MM principerna, den har nästan lika låg nålmassa som en bra MC, med en nästan lika hög utsignal som en MM.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 09:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sexdwarf wrote:
Linn LP12 var min första Hifi-kärlek, jag vill behålla den även fast jag är väl medveten om att det finns spelare som är bättre.
Jag är lite nyfiken över vilka spelare som är bättre och vad de kostar, och om det fortfarande gäller efter Keel och Ekos SE.

/Per

Post subject: OM40
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Anti-skating: jo, jag har noterat att man måste ligga högre på skalan.
11,5 gram: Analogue addicts LP12 FAQ http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... tml#armFAQ
VTA: jag har armen parallell med skivan, kanske en aaaning högre, har tidigare lagt märke till att pickupen enligt mina ögon inte ligger parallellt med skivan.
Ska ta tag i det igen imorgon kväll...tack för all input.

PerK, Bill50x: hijacka inte den här tråden med diskussion om vilken spelare som är bättre än LP12 eller något annat, är ni snälla. Vi diskuterar OM40 på Ittok här. Tack.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 11:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

PerK wrote:
Jag är lite nyfiken över vilka spelare som är bättre och vad de kostar, och om det fortfarande gäller efter Keel och Ekos SE.
Det beror ju lite på vad man menar med "bättre", personliga preferenser äro mestadels subjektiva.
För mig som servar min tolva själv, skulle det vara enklare med en spelare som saknar flytande upphängning. En Pioneer PLC590 eller Technics SP10 skulle passa mig bättre. Dessa spelare är dessutom direkttdrivna, med en mycket liten varvtalsavvikelse som ej ens är mätbar. Man kan inte få så bra pitchstabilitet om man driver med rem. Rumble hos dessa spelare ligger under egenrumblet hos vinylskivor. Jag har ett par gånger hört Simply black och SME30, även dessa spelare är för mig kandidater till att vara bättre, i mina öron, än LP12. Sedan har vi Nakamichi Dragon, men då finns nog inga spelare som är bättre. Dual Golden One är otroligt bra, bättre än de tolvor jag har haft i.a.f.

Om ovanstående gäller även en spelare med Ekos2 och Keel, kan jag svårligen säga, jag tycker att det som finns att läsa om uppgraderingarna bådar gott.

Post subject: Re: OM40
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 12:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Zombie wrote:
Anti-skating: jo, jag har noterat att man måste ligga högre på skalan.
Det beror nog på att din VTA, eller azimuth är lite off. För mig var det tvärtom, jag var tvungen att justera ned antskating ju mer rätt de andra parametrarna blev.
Zombie wrote:
11,5 gram: Analogue addicts LP12 FAQ http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/li ... tml#armFAQ
Vem skall man lita på? Jag skall kolla runt lite, återkommer i frågan.
Zombie wrote:
VTA: jag har armen parallell med skivan, kanske en aaaning högre, har tidigare lagt märke till att pickupen enligt mina ögon inte ligger parallellt med skivan.
Det är armen som skall ligga parallellt med skivan, inte pickupen, Ortofon är mycket nogranna med att montera sina nålar i korrekt vinkel. Klipp en remsa tunt papper som du för in under armen med nålen nedsänkt och jämför spalten fram och bak på tonarmen. Det är mycket lättare att se på så vis. Om du ändå inte riktigt kan avgöra om den är parallell, är det bättre att baken på armen är lite lägre, än tvärtom.
Zombie wrote:
Ska ta tag i det igen imorgon kväll...tack för all input.
Det är kul att hjälpa till. Jag vet ju vilken liten bitch OM40 är att ställa in. Jag önskar att jag kunde hjälpa dig på plats, men det går ju inte.

Post subject: Re: OM40
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
PerK, Bill50x: hijacka inte den här tråden med diskussion om vilken spelare som är bättre än LP12 eller något annat, är ni snälla. Vi diskuterar OM40 på Ittok här. Tack.
Mitt inlägg ovan handlade väl bara om Ortofon?

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja någonstans kan man väl börja rankningen de två olika versionerna som de spela på hf. Sen blir det knepigare att lägga in keel och nya pickupen när man inte har hört dem på enklare uppsättningar.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 14:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vinylengines databas säger att Ittokmassan är 13.5g, det gör cartridgedbs också. MEN kolla här http://www.vinylengine.com/library_mode ... tok%20LVII , klicka på: Linn Ittok LVII flyer (fr). Där står det att massan är 11.5g, den torde alltså vara 11.5g eftersom Linn själva säger det. Där ser man.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 27, 2007 16:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Har sett värden från 11 till 13,6 gram på nätet. Den kanske varierar med modell? Jag har en svart LVII med enkel motvikt.

Jag har ställt in med mallen som medföljer en testskiva, men kanske ska testa med Ittoks dito.

Som sagt, ska kolla imorgon. Tack för all tid du lägger ner för att hjälpa mig.

Mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00