Zombie wrote:
Hej!
Dumpade revox-mellanlägget, men behöll 2,5 g Ortofon-vikten, annars kunde jag inte balansera ut armen. Nu har jag +0,6 g för equilibrium.
På testskivan kommer inte resonansen fram lika tydligt som förut.
Jag har:
OM40 - 2,5 g
Extravikt - 2,5 g
Skruvar etc - 0,5 g
Ittok - 11,5 g
Kompl. - 25
7,9 Hz
Jag får 7,7 med hififorums .xls.
Det konstiga är att jag har högre spårljud nu, la märke till det direkt...det är rent störande.
Den spårade knappt +12 dB på testskivan, förut klarade den +18 dB med lite missljud...vad ska man tro?
Du skall använda häftmassa till att balansera ut armen, med ortofonvikten borttagen. Du slipper ju då de 0.6g du har över. Ledsen om jag var otydlig på den punkten. Du får ännu lägre massa, och en högre resonansfrekvens.
Justerade du VTA efter att du tagit bort revoxvikten? Du måste höja armen lite, eftersom den minskade massan gör att upphängningen blir dynamiskt styvare.
Justerade du antiskating? Minskar man den effektiva massan bör man justera ned den en aning. Tänk på att skalan inte stämmer p.g.a att armen egentligen är för tung för pickupen.
Har du för hög massa i armen finns även risken att du sliter ut upphängningen, pickupen får en tendens att bottna.
Det är inte lätt att justera in en pickup med FG nål, profilen är avlång och det är viktigt att den ligger perfekt i spåret. Jag har spenderat många timmar på att trimma in min.
Var hittar du uppgiften att Ittok har en effektiv massa på 11.5g ? De uppgifter jag har säger att den är 13.5g.
Det är så att de bästa resonansfrekvenserna ligger mellan 8-11Hz, om man har en högre resonansfrekvens exciteras arm/pickup av musiken, en lägre frekvens gör att den exciteras av spårljudet, särskillt på skivor som inte är helt platta.
Om den nu spårar sämre är det som sagt något annat som är fel, det kan inte vara på något annat sätt. På riktigt.
Synd att jag inte såg ditt inlägg tidigare, men jag har inte varit hemma.
Edit: stavfle och förtydliganden