selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lite funderingar......

Jag har varit ägare till ett par katan som jag drev aktivt med 2x2250....lånade hem en sizmek chakra 12.45 och testade och jag måste säja att sånt ös har jag inte upplevt i mina aktiva espek

Jag köpte mina espek på lysnings intryck från ToT och tyckte att de var mycket bra....men hade mest lyssnat på lungnare musik

vad som gjorde att jag inte köpte en subb var att det var att det inte gick att koppla i på ett bra sätt om man ville kombinera Bio och musiklyssning, tänkte då att aktiva espek var en bättre väg att gå och sen köpa till en subb till bio tittandet

Men som sakt jag saknar drivet och attacken som katan samt sizmek gav så nu funderar jag nästan på att sälja mina Espek och köpa katan igen samt 2 sizmek 12.45
Kanske finns det andra bättre alternativ?

Vad tycker ni? är jag helt fel ute?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 21:59 
Site Admin
Site Admin

Tänkte bara först av allt fråga om du har fått ditt system in-tunat av handlare? Alternativt att du känner dig väldigt säker på att du hittat optimala placeringen för dina Espek. Espek är väldigt placeringskänsliga, så kan tänka mig att de inte låter jättekul om man inte fått till dem riktigt bra.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 10, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Tänkte bara först av allt fråga om du har fått ditt system in-tunat av handlare? Alternativt att du känner dig väldigt säker på att du hittat optimala placeringen för dina Espek. Espek är väldigt placeringskänsliga, så kan tänka mig att de inte låter jättekul om man inte fått till dem riktigt bra.
Det kan vara som du säjer.....men jag har nu bogserat runt anläggningen på alla väggar jag har i vardagsrummet.......och det är en hel del jobb när man har hemmabio samt projektor........

Men hur jag än ställer upp espek så spelar de aldrig riktigt med drag...låter snyggt och kontrollerade men lite tråkigt......men det kan säkert vara jag som inte får till det ordentligt
Vet inte, jag är ju utan stenfot också....vet inte hur mycket det gör.....

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns fall då jag tycker att Katan+sub fungerat bättre än Espek, men det är undantag. I de allra flesta rum spelar Espek klart bättre och subbar är alltid problematiska att integrera fullt ut.

I de flesta rum ska Espek upplevas ha MERA drag än Katan. Det kan vara en installationsfråga (troligt) och eventuellt en rumsfråga (ovanligt).

Elementen ska dras åt med rätt moment, stenfot gör tydlig skillnad, något annat som har ändrat sig i systemet sedan du hade Katan?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det finns fall då jag tycker att Katan+sub fungerat bättre än Espek, men det är undantag. I de allra flesta rum spelar Espek klart bättre och subbar är alltid problematiska att integrera fullt ut.

I de flesta rum ska Espek upplevas ha MERA drag än Katan. Det kan vara en installationsfråga (troligt) och eventuellt en rumsfråga (ovanligt).

Elementen ska dras åt med rätt moment, stenfot gör tydlig skillnad, något annat som har ändrat sig i systemet sedan du hade Katan?
Det enda som är ändrat sen sist är att jag nu mera har ett quadraspire rack till grejerna om det är draget med moment vet jag inte, eftersom jag köpt dessa Espek begade

Känns som att det är den ljupare basen som grummlar till mellanregistret för att den aldrig har blivit riktigt fast och på det viset går man miste om klippet i mellanregistret som katan hade, vet inte om det är så men det är min känsla

Vet inte om golvet kan spela in för det är parket som inte är helt stabilt, och katan har ju rejäla stativfötter jämfört med Espek plastfötter

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vilket moment ska det vara till Espek?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inga siffror som fungerar på annat än mitt eget verktyg. Men basarna bak på Espek ska dras betydligt hårdare än elementen på framsidan.

Har du spikes och skeets mot parkettgolvet? Känner du att du har hittat den rätta placeringen av Espek? De är känsliga och i ett fåtal rum har jag känt att de aldrig blivit riktigt bra. I ett sånt fall kan Katan + sub fungera bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har inga siffror som fungerar på annat än mitt eget verktyg. Men basarna bak på Espek ska dras betydligt hårdare än elementen på framsidan.

Har du spikes och skeets mot parkettgolvet? Känner du att du har hittat den rätta placeringen av Espek? De är känsliga och i ett fåtal rum har jag känt att de aldrig blivit riktigt bra. I ett sånt fall kan Katan + sub fungera bättre.
Jag har idag spikes + skeets......mot parketten...kolla idag med high fidelity och dom hade kvar 1 par stenfötter

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 12, 2007 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja då var stenfötter beställda.....hoppas att det kommer att funka :)

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ju glömt att skriva hur det gick.

Som sagt köpte jag stenfötter från HF och monterade dessa och visst blev detta ett lyft, men fortfarande inte bra, så jag bestämde mig för att möblera om igen. Tänkte att jag ska ställa högtalarna där jag fått mina Katan att sjunga ut som jag ville. Visst, jag har haft mina Espek på den väggen, men det blev aldrig riktigt bra, dock var ju förutsättingarna lite annorlunda med nya stenfötter. :)

Så nu, efter att ha testat alla vägar, gick jag tillbaka till den som låtit bäst, tro mig när jag skriver att jag är less på att möblera om och min sambo är ännu mera less att flytta tavlor och liknade 5 gånger (tur att hon är överseende :) )

Ja, hur blev det då?

ÄNTLIGEN håller jag på att hitta rätt! Visst det går säkert att få till ännu bättre, men nu är det kul att spela skivor igen. Espek utan stenfötter gör inte högtalarna rättvisa. Hade jag vetat vilken skillnad det blev med stenfötter hade jag köpt ett par för länge sedan.
Nu spelar det en helt annan energi och tryck, så nu känns inte Katan med subbar så aktuellt längre. Kanske möjligen en subb till Espek istället. :twisted:

En sak som slog mig efter Komri-kvällarna på T&T var att jag blev lite sugen på Keltik igen. Visst jag har haft dem hemma och prövat tidigare, men fick det aldrig att bli riktigt bra så därför valde jag Espek. Det berodde nog på att jag aldrig fick dem rätt injusterade och att jag endast hade 3x2250.

Jag vet inte, många håller ju Keltik högre än Espek, medan vissa tycker tvärt om och jag själv är osäker eftersom jag förmodligen inte har hört Keltik rätt injusterade.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 06, 2007 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att allt kånkande och ommöblerande har gjort resultat!

Ang Espek vs Keltik så går åsikterna isär. Kanske ffa beroende på vilket ljudideal man har. Livekänslan och trycket i ett par väl intunade Keltik är dock svårslagen! Ett par Keltik med 4 st 2250 rockar garanterat fett! :twisted:

Frågan är bara om du får ut allt ur dina nuvarande Espek?! Du borde kanske få dem intunade av en handlare innan du överväger Keltik. Även Keltik är svåra att få till, så du kanske borde ha en handlare tillhands även när du skall jämföra Espek/Keltik därhemma!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 07:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag vet inte, många håller ju Keltik högre än Espek, medan vissa tycker tvärt om och jag själv är osäker eftersom jag förmodligen inte har hört Keltik rätt injusterade.
Just det.
Att du nu funderar på Keltik säger väl allt,hehe
Men strunta i Keltik, du har ett grymt baktungt system redan som det är!
Du behöver bättre källa/försteg, samt grejjerna korrekt intunade - kanske inte just i den ordningen *host host*...

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00