selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sizmik till KanI?
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kör Classik, LK140, K400, KanI och är egentligen nöjd med ljudet. Framförallt blev det ett större, tightare ljud efter att jag la till LK140:an. När det gäller "vanlig" musik (Clapton, Santana, "unplugged-musik, radio mm) är jag mycket nöjd. Problemet är att gamla hårdrockaren i mig (Lizzy, tidig Def Leppard, allmänt bluesbaserat) inte längre känner sig hemma i Linn-rummet, utan får hålla till i bilen :? . I och för sig inget jättestort problem men jag har surfat runt och sett att Sizmik (10.25) till stativare enligt många är helt rätt. Har någon erfarenhet av att köra Sub och KanI? Kan den ge ett mäktigare ljud även för mer baskaggebaserad musik eller är det att hoppas på för mycket? Får man en bra bild av skillnaden "i princip" av att låna en billigare musik-sub (då Sizmik inte är så vanliga i bekantskapskretsen).

Mina framtida uppgraderingplaner stäcker sig från ingenting till på sin höjd till en ev sub och/eller möjligen byte av Kan till Katan. (Föredrar generellt en kompakt anläggning med rent/tight ljud varför en sub verkligen ska göra skillnad för att motivera plats och ffa pengarna.)

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 16:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har du en Classik Music eller Movie? Har du en Music blir nog en Movie mycket bättre än Musik+lk140 för ungefär samma peng. Och mycket kompaktare!
Sizmik + KanI låter grymt kul men jag vet ej.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 21, 2006 17:03 
Site Admin
Site Admin

Låter som en kanonbra ide att du lånar hem en sub från någon bekant för att testa! Rätt individuellt med vad man tycker om sub till stereo enligt min erfarenhet. Kolla bara att den åtminstone är tänkt som en musiksub, nu ska man inte gå efter prislappen men med ett 15" element på en sub för 1500 kr tror jag det är dömt att misslyckas.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 10:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har Classik Music, ja. Jo det sägs att Movie är bättre på "allt", men samtigt känns det som jag är nöjd med "det mesta" idag med undantag för viss, tyngre, musik. Därav tanken att koppla in en sub för att bredda registret (inbillar mig att även med en movie så skulle man känna att det var "brister" på lågbasen. Sen verkar det enligt vissa artiklar vara helt ok att köra med bara classik, och Sizmik så då skulle man ev kunna sälja 140:an.. Ckassik Musik är enl min mening sällsynt prisvärd.

(Samtidigt är ju kanI från LP-åldern, så det kan ju vara lite brister i "matchningen" med CD som jag "kompenserar" med 140:an? Har ingen jämförelse mellan Classik+KanI och Clasik+Tukan t.ex.)

Men det är väl som Sony säger individuellt om man gillar sub eller ej. Min fundering var ifall det är rättvisande att prova "slumpmässig" musiksub - för att se vad man gillar - eller att risken är att man drar fel slutsatser pga av att man provat en mindre bra sub? Men det är väl bara prova som ger nåt egentligen:)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är jag inte så jätte hemma på de äldre Linn produkterna men skulle inte ett alternativ vara att köpa en till lk140 och aktiva kort...?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan går inte att köra aktivt.

(ursäkta ordvalet köra)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det gör de väl!? Naim har väl en äldre låda som man kan köra Kan arktivt med. Så klart med lite lödande i högtalarna... :)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 27, 2006 16:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Naims låda är väl till Kan II, men det beror ju iofs på vad man menar med löda.. Men är det någon som vet hur man bygger om KanI till II så är jag intresserad. Är skillnaden mellan KanII aktiv vs passiv lika stor som det verkar vara på övr Linn-högtalare?

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00