selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 09:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 143 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var inte så djup, jag tänkte bara att det lika gärna kunde tolkas som att "uppgraderingen" sålders till gamla tolvor, men att det Keel är det enda subchassie som finn nu. Som cirkus.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Jag var inte så djup, jag tänkte bara att det lika gärna kunde tolkas som att "uppgraderingen" sålders till gamla tolvor, men att det Keel är det enda subchassie som finn nu. Som cirkus.
Det vore ondskefullt. Iofs har man ju hört att Ivor står höger om Bush i politiken. Han vill väl sälja till adeln istället för den breda medelklassen. :|

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt intryck är att prissättningen av Keel helt enkelt är ett oblygt sätt av Linn att höja priset på tolvan. Jag tycker man under ett bra tag nu har hört "price should follow performance" och naivt applicerat skulle det innebära att tolvan helt enkelt är för billig (jämfört med tex Unidiskarna). I så fall har man nog velat göra det ett tag, men behövt en anledning.. och kanske är det tom motivet bakom att Keel överhuvudtaget tagits fram.

Jag tvivlar inte på att det inte var trivialt att ta fram Keel eller att tillverkningen inte är helt gratis, men priset ter sig ändå både hutlöst och obegripligt. Det kan helt enkelt inte vara ekonomi i att driva upp priset till en nivå där nästan ingen köper den. Man skulle tro att det enkla faktum att det finns 100.000 potentiella uppgraderare skulle få dem att vilja hålla ner priset då chansen till volym rimligen måste finnas där.

Nej, jag fattar inte...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Mitt intryck är att prissättningen av Keel helt enkelt är ett oblygt sätt av Linn att höja priset på tolvan. Jag tycker man under ett bra tag nu har hört "price should follow performance" och naivt applicerat skulle det innebära att tolvan helt enkelt är för billig (jämfört med tex Unidiskarna). I så fall har man nog velat göra det ett tag, men behövt en anledning.. och kanske är det tom motivet bakom att Keel överhuvudtaget tagits fram.

Jag tvivlar inte på att det inte var trivialt att ta fram Keel eller att tillverkningen inte är helt gratis, men priset ter sig ändå både hutlöst och obegripligt. Det kan helt enkelt inte vara ekonomi i att driva upp priset till en nivå där nästan ingen köper den. Man skulle tro att det enkla faktum att det finns 100.000 potentiella uppgraderare skulle få dem att vilja hålla ner priset då chansen till volym rimligen måste finnas där.

Nej, jag fattar inte...
Tyvärr undrar jag om du inte har fel (ang att det inte skulle vara ekonomiskt). Då en maxad 12a redan idag kostar ca 100k så tror iaf jag att det inte är så många som väljer något annat för 40k till - det skulle inte jag om jag var en potentiell köpare. Tvärt om kan jag tänka mig att det kan tillkomma en grupp med extremt kapitalstarka kunder som bryr sig mer om prislappen (dvs köper det dyraste) än om ljudet.

Dessutom kan den bidra till att få upp statusen även på den normalutrustade varianten i icke-Linn-kretsar. Nästan alla andra producenter har ju en top-of-the-line-produkt som ligger långt bortom vad den stora majoriteten någonsin kan tänka sig att lägga på en sådan produkt, men ändå så bidrar den till att locka kunder till att köpa billigare modeller. Och ur detta perspektiv är det nog nästan bättre ju MER denna extrema produkt kostar...

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Dessutom kan den bidra till att få upp statusen även på den normalutrustade varianten i icke-Linn-kretsar. Nästan alla andra producenter har ju en top-of-the-line-produkt som ligger långt bortom vad den stora majoriteten någonsin kan tänka sig att lägga på en sådan produkt, men ändå så bidrar den till att locka kunder till att köpa billigare modeller.
Har Linn några billigare skivspelare kvar i sortimentet? Eller tror du LP12:an kommer säljas som "Keel" och "vanlig"? Annars faller hela argumentet om att lyxmodellen smittar av sig på billigare...

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 18, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
dr Hollow wrote:
Dessutom kan den bidra till att få upp statusen även på den normalutrustade varianten i icke-Linn-kretsar. Nästan alla andra producenter har ju en top-of-the-line-produkt som ligger långt bortom vad den stora majoriteten någonsin kan tänka sig att lägga på en sådan produkt, men ändå så bidrar den till att locka kunder till att köpa billigare modeller.
Har Linn några billigare skivspelare kvar i sortimentet? Eller tror du LP12:an kommer säljas som "Keel" och "vanlig"? Annars faller hela argumentet om att lyxmodellen smittar av sig på billigare...

/ B
Av det som skrivits ovan så har jag förstått det som att LP12an kommer att finnas att köpa ny antingen med eller utan Keel, men jag har inte mer information än vad jag läst här på selleri. Skulle 12an med Keel helt ersätta den vanliga så faller naturligtvis argumentet ovan.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att denna aluminium platta skall kosta 40000kr kan ju inte beskrivas som annat än pinsamt, det måste ju gå att göra en kopia som låter i stort sett lika bra.
Även om man inte vet vilket aluminium-material som använts och om det har värmebehandlats på något sätt så borde man ju kunna testa lite olika varianter och få fram en anständig kopia.
Priset för en-stycks tillverkning av en sådan här hos en prototyptillverkare är cirka 10-15 kkr
Serietillverkning 2000-5000kr plus lackering.
Jag skulle inte kunna med att betala 40000kr för denna ens om jag vore miljonär. Jag skulle känna mig totalt lurad.
Skivan har ju inga lagerlägen, insatser eller andra special-features som kan motivera priset, det är ju bara en tjock aluminiumplatta som blivit urgröpt i en NC-maskin!!!???

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillägg:
Man får ju faktiskt två skruvmejslar oxå, plus en gul grunka.

Skivspelaren står på ett Fraim-rack, därav glasskivan.

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Tillägg:
Man får ju faktiskt två skruvmejslar oxå, plus en gul grunka.
:mrgreen:

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 19, 2006 19:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har flera gula grunkor liggande här - kallas bananer... :roll:

Jag tycker det låter hutlöst. Fast visst... har man för mycket pengar och känner att 40.000:- kan spenderas för att göra skivspelaren "lite" bättre. Nu vet vi inte hur stora underverk Keel gör, men jag tvivlar på att man faller av stolen.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 03:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För er som inte religiöst följer Naim-tråden (som för övrigt kvickt blev forum-politik) här är ett par bilder till på nya tolvan: http://www.soundgallery.co.uk/lp12news.html

Den är rätt snygg i svart med titanarm... :?

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 10:19 
Moderator
Moderator

teatime, även en i lönn skulle vara rätt snygg med titanarm :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 22, 2006 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja.. eftersom priserna bara är rykten, kan man ju spekulera lite till.. Nytt rykte:
Quote:
A little bird has let me know that the prices for the bits are:

Keel
£1,950

Ekos SE
£2950
http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 42707/p/16

Nu börjar jag bli sugen.. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 23, 2006 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och där dök visst den sista upp:
Quote:
Trampolin II £140
De här priserna finns nu uppe på en brittisk handlares sida (The Sound Gallery, se ovan), så de börjar kännas någorlunda trovärdiga.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 23, 2006 02:53 
Moderator
Moderator

Man är ju rätt nyfiken på hur en Keeltolva låter. Och undra vad ett nytt verk med Keel kommer kosta komplett.

Post new topic  Reply to topic  [ 143 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00