daniel.n wrote:
hardcorelinnie wrote:
Ang. sub så har jag testat ett antal subbar (i musiksystemet) bl.a. Velodyne DD10 som var i det närmaste oduglig <=> lät bäst avstängd och utburen i badrummet. Kämpade över tre timmar med placering och inställning, men det blev aldrig ens hyggligt.
Ojdå .. just DD10 eller DD12 har jag haft som klara kandidater själv, fast ohört. Alla "vanliga" ljudnördar verkar gilla dom. Intressant .. utveckla gärna 
Det är ju möjligt att jag inte lyckades justera in den rätt (den har i det närmaste oändliga inställningsmöjlighter), men jag försökte använda samma metodik som jag använt vid installation av andra subbar. Å andra sidan har jag nog aldrig lyckats riktigt bra med något annat än Linns subbar. Om det beror på att de är bättre eller att jag inte förstår hur man installerar andra subbar vet jag inte.
I vilket fall så låter DD10:an som en typisk hifimässigt-bra subb. Den går djupt och låter behagligt befriad från övertoner, men det blir inget drag alls. Så fort den var inkopplad lät all musik fin - men helt ointressant (typ: Miles Davies transformerad till hissmusik). Det är dock ingen tvekan om att den kan skaka om ett rum ordentligt vid t.ex. filmexplosioner, men för musiklyssning skulle jag direkt avråda från köp utan ordentlig provlyssning. Att prova själv är ändå alltid bäst!