selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 15:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hejsann,

ny på forumet och även om jag inte har värsta Linn grejerna så är jag helnöjd ägare av Keilidh och Majik sedan 1995.

Nu tycks tiden närma sig för att uppgradera till hemmabio och tankarna är många, luddiga, motstridande, och ...

Jag skulle därför vilja få lite tips och råd från folk med bättra insikt än det jag besitter.

Några tankar jag haft ... rent spekulerande om högtalare i första omgång.

1) Låta mina Keilidh förpassas till bakkanaler och ersätta fronterna med Ninka och Trikan. Kalaset skulle väl gå på ca 24 000 kr.

2) Flytta mina Keilidh till annat rum för att avnjutas som ren stereo. Bygga hemmabio av annat märke, t.ex. AElite 3 + AElite center + AElite 2. Eller motsvarande från Audiovector. Kalaset skulle gå på under 20 000 kr.

3) Låta Keilidh vara och lägga till centern Trikan + 2 bakkanaler av annat märke. Prislapp ca 15 000 kr.

Ingen av ovan nämnda har en sub.

Hur passar egentligen Keilidh som frontkanaler till Trikan ? Enligt säljare ... inte så bra ... men vad säger ni?

Har ni någon synpunkt på mina spekulationer så är ni mycket välkomna att kommentera, då jag känner mig på gungande grund här.

Mvh

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 17:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

Är själv ny på forumet, men kanske kan man tillföra nåt ändå :) Jag kör själv ett likadant upplägg som ditt alternativ 3, Keilidh-högtalare med Trikan som center och ett par KEF C25 från 1988 som bakhögtalare. Jag tycker det är helt OK för hemmabio, jag misstänker att du är nöjd med dina Keilidh som stereohögtalare?

Jag har själv suttit och labbat både med CD-ljud i alla kanaler via Linns Limbik-system och genom 3Stereo, så jag hör ju på musik att Trikan låter klart annorlunda än Keilidh, men när man kör DD eller dts i 5.1-uppsättning så tycker jag att skillnaden inte märks, och det låter riktigt bra. Jag är dock mer noga med ljudet på tvåkanal, och har inte prioriterat källan särskilt högt för ljud på bio (Sony RDR-HX710), den har dock bättre bild än min Classik Movie R1 som går som CD-transport. I övrigt kör jag ett 5103 som försteg och en 5125 som effektdel, så går det att sätta in mina synpunkter i nån typ av sammanhang.

För att summera så tror jag att du blir nöjd med en Trikan-center och kanske Katan eller Unik som bakhögtalare, bara du fortfarande gillar Keilidharna. Men allt handlar ju om personligt tycke och smak till sist ändå.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 18:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för svar Daron,

jo jag är nöjd med mina Keilidh som stereohögtalare. Det enda är väl att jag skulle vilja ha lite mera bottendrag också. Möjligt detta kunde avhjälpas med en sub i ett 2.1 system. Detta har förövrigt också varit en tanke jag haft istället för att köpa ett 5.1 system av annat merke.

Det låter intressant det där med din Keilidh + Trikan front uppsättning. För hemmabio så kanske olikheterna i högtalarnas karakteristik inte sticker onödigt mycket fram ändå. Jag hör gärna flera kommentarer från dom som provat. Lösningen skulle dessutom öppna för lite mera pengar på förstärkeriet istället.

En sak som möjligtvis talar emot Keilidh som frontar i ett hemmabiosystem är att jag nog blir tvungen att köpa sub, fast sub bör man väl ha iallfall i ett biosystem...

Frågan är desutom hur bra Keilidh fungerar som bakhögtalare ... Möjligtvis lite väl riktade?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 18:26 
Site Admin
Site Admin

Har inget att tillföra diskussionen, men vill passa på att säga välkommen till forumet, båda två! :)

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Splitta INTE upp i två system :!:
Sata på ett kalasbra system som spelar både 2-kanal o film.

Sätt inte Keilidh bak. Är lite overkill om man nu inte har supergrejjer för resten. Stora är de med..

Mer drag = byt till 5140/Espek. (frontar)
Leta sedan till du hittar Ekwall som matchar Espek, kommer inte ihåg vad centern till 5140 hette.

Med dessa högtalare kan du uppgradera källa/stärkare till toppnivå utan att de skämmer ut sig.
Vad är källa/stärkare föresten?

Varför skulle inte Trikan funka med keilidh? Märklig råd :?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 18:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Personligen skulle jag köpa en Ekwal och ett par Mirage omnisat (omnipolära surrar). Kräng keilidh och köp Ninka, ev i ett senare skede när du ha sparat ihop mer pengar. Keilidh funkar ju tills vidare. Ekwalen är värd den extra slanten, IMO.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 19:04 
Moderator
Moderator

5110/Unik fungerar jättebra som bakkanaler. Har hört dem på lyssningskvällen på Ljudkompaniet tillsammanse med Akurate/Classik Movie. Grymt bra filmkänsla. Sekrit fungerar också bra.

En nackdel med Keilidh som bakhögtalare kan vara att diskantelementen sitter förhållandevis lågt. Jag har fått för mig att man får bra resultat med bakkanaler placerade högt upp, till och med i taket kan fungera.

Det fanns en centerhögtalare som heter Centrik. Det är i princip en liggande Keilidh, och den fungerar bra tillsammans med de äldre högtalarna, Keilidh/Kaber/Keltik. Hittar du en sådan är det säkert ett bra val. Det fanns också en som heter Centrik II, men den vet jag inte hur den presterar. Här till exempel finns en sådan till salu:

http://www.blocket.se/vi/7771529.htm?ca=23_10_s

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 19:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Splitta INTE upp i två system :!:
Sata på ett kalasbra system som spelar både 2-kanal o film.

Sätt inte Keilidh bak. Är lite overkill om man nu inte har supergrejjer för resten. Stora är de med..

Mer drag = byt till 5140/Espek. (frontar)
Leta sedan till du hittar Ekwall som matchar Espek, kommer inte ihåg vad centern till 5140 hette.

Med dessa högtalare kan du uppgradera källa/stärkare till toppnivå utan att de skämmer ut sig.
Vad är källa/stärkare föresten?

Varför skulle inte Trikan funka med keilidh? Märklig råd :?
Orsaken att jag inte är främmande att splitta till två system är att ungarna gärna ser film, medan jag själv avnjuter allskens musik. Dvs. jag har inget emot att lyssna på bra stereohögtalare i annat rum, medan andra tittar på film. Men jag vill ha så bra ljud som möjligt i båda uppsätten.

Drömmer fortfarande efter den otroliga filmljuden jag hörde i, tror det var 1995, 1 vecka innan Linnbutiken i Borås slog igen dörrarna. Det var där jag insåg vad bra ljud var för första gången, även som 5.1 system. Kommer inte riktig ihåg det uppsättet, men det var nog Tukan eller Katan, m.m.

Skulle du kunna utdjupa det där med Keilidh bak... menar du att dom är för riktade som surroundare?

Enligt säljare så var Keilidh såpass olika annat i Linnväg att det inte fanns någon riktig bra center som passade. Det är därför jag nu har börjat titta lite mera på andra märken också.

Tillsvidare tänkte jag hålla diskussioner om förstärkare undan, men läget är detta: Förstärkeriet är inte klart än, till en början så lär det sannolikt bli en receiver av vanligt märke, typ Pioneer, Denon eller liknande. Möjligtvis Arcam, men då lär prislappen bli såpass hög att man nog får smyga med den information till den bättre halvan ...

Sen är planen att gradvis uppgradera tills man blir riktig nöjd.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 19:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

weezer wrote:
Personligen skulle jag köpa en Ekwal och ett par Mirage omnisat (omnipolära surrar). Kräng keilidh och köp Ninka, ev i ett senare skede när du ha sparat ihop mer pengar. Keilidh funkar ju tills vidare. Ekwalen är värd den extra slanten, IMO.
Har ej hört Ekwal, men den ser ju grymt snygg ut. Tyvärr är jag rädd att dom krossar min budget, vilket inte är helt satt än.

Varför kör du/skulle välja Omnisat istället för t.ex. Linns små högtalare?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 19:33 
Ny Medlem
Ny Medlem

per wrote:
5110/Unik fungerar jättebra som bakkanaler. Har hört dem på lyssningskvällen på Ljudkompaniet tillsammanse med Akurate/Classik Movie. Grymt bra filmkänsla. Sekrit fungerar också bra.

En nackdel med Keilidh som bakhögtalare kan vara att diskantelementen sitter förhållandevis lågt. Jag har fått för mig att man får bra resultat med bakkanaler placerade högt upp, till och med i taket kan fungera.

Det fanns en centerhögtalare som heter Centrik. Det är i princip en liggande Keilidh, och den fungerar bra tillsammans med de äldre högtalarna, Keilidh/Kaber/Keltik. Hittar du en sådan är det säkert ett bra val. Det fanns också en som heter Centrik II, men den vet jag inte hur den presterar. Här till exempel finns en sådan till salu:

http://www.blocket.se/vi/7771529.htm?ca=23_10_s
Så nu kommer ytterligare ett alternativ fram på stjärnhimmlen ;-) Keilidh fram, Trikan/Ekwall som center och Unik bak.

Måste dog säga att jag är lite kritisk till Unik, har inte lyssnat på dom, men med tanke på allt annat skräp som kommer i liknande förpakning så är jag något kluven. Blir nog en lyssningsrunda. Någon flera som har bra erfarenhet av Unik bak ?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad gäller alternativa surroundförstärkare så är Sherwood klart bäst enl tunedem i de billigare prisklasserna (upp till 8.000kr ca) klart bättre än
h/k, yamaha m fl.

Ovanför det så har Marantz en riktigt bra förstärkare (SR7500) pris ca 8.500kr (Marantz billigare modeller får dock stryk av sherwood).

Arcams AVR 250/300 är tydligen sämre än den gamla AVR200 (och sämre än den billiga Sherwooden).

En beg Classik Movie är dock riktigt prisvärd, och grym på musik
dessutom.

Linn´s Unik-högtalare är riktigt bra, ej att jämföra med 5110 eller andra
platta högtalare (diskanten är faktiskt i grund och botten samma som
Ninka/Katan/Espek). Testa dem! De funkar riktigt bra som center eller
framhögtalare, och jämfört med vad många på denna planet som har som
bakhögtalare så är de extremt bra att använda till bakkanalerna...

Att använda Keilidh som bakhögtalare funkar bra, men dock så är det att föredra att få upp högtalarna mer i höjd... kan dock funka i ett större rum.

/M

Last edited by M4gnetic on Sat Apr 08, 2006 20:15, edited 4 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Daron: Byt upp dig till en Movie R2 eller Movie Di så får du
RGB/Component-utgång och superbild! (Med Di även klart
bättre ljud).

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är många som kör med Unik bak och dom är förvånansvärt bra! Jag har själv föregångaren 5110 både fram och bak i hemmabion! Med en tunedemad placering spelar de skjortan av nästan allt som inte är Linn. Unik är ännu bättre än mina 5110. Ett par kompisar har Unik bak med Ninka/Trikan som F/C. En med mellansystem byggd på Classik Movie och en med ett toppsystem med triaktiva Ninka biaktiva Trikan osm F/C och en Uni 1.1 som källa. Båda systemen låter kanonbra! Lyssna på Unik innan du dömmer. Pengarna du sparar går till bättre källa och processor!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil: håller med dig, ett annat alternativ är ett par billiga kef-
högtalare (t ex Cresta 10: 2.000kr/par), de funkar bra som bakhögtalare,
och då blir det mer pengar att lägga på front och center...

/M

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 08, 2006 20:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Unik är alldeles för direktstrålande för min smak, omnipolära högtalare (eller bi-/dipoler) ger ett mer diffust ljud och faller iallafall mig bättre i smaken. Dessutom anser inte jag att bakisarna behöver klangmatchas på samma sätt som front och center. Appropå center, stay away från Centrik, tråkigare får du leta efter...! :-)

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00