selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan köra bi/tri/quad-wirat med kablarna ihoplödda till en kontakt i
förstärkarändarna.

Komponenthögtalarna har utrymme för dubbla K400 i kabelrännan.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 17, 2006 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Du kan köra bi/tri/quad-wirat med kablarna ihoplödda till en kontakt i
förstärkarändarna.

Komponenthögtalarna har utrymme för dubbla K400 i kabelrännan.

/M
Ja så klart man kan tack för att du påminde mig om det. Jag ska hursomhelst låta löda om kablarna och då är det väl lika bra att göra så. Om det nu blir nya burkar än så länge är det ju tyvärr bara hypoteser, flytten verkar dra ut på tiden har varken jobb eller bostad klart än på den nya orten :( Högtalarbytet är ju avhänget på den nya bostaden.

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liten lyssningsrapport efter ett nytt spontanbesök på T&T

System:
Unidisk 1.1
Exotik (analog)
2 x 5125 aktiv
Akurate 242

Det låt helt enkelt sanslöst bra spelade musik med fullständig kontroll och tune. Saknade absolut inget utan njöt bara av musiken. Bas fanns i massor grymt tight och med otroligt sväng. Jag skulle gått kunna leva lycklig för gott med den playbackdelen utan subwoofer eller sukta efter bättre slutsteg.

Var ju in för några veckor sen och lyssnade på samma källa och försteg (trodde det var Majik kontrol då men det var nog samma Exotik) playback var då Espek biampade med C4200. Visst Espek är fina burkar men tyvärr Akurate spelar i en helt annan division. Det systemet var förvisso passivt men med rejält mycket bättre slutsteg så jämförelsen är väl ändå relevant.

Tur (otur) att Akurate var i fel färg, fast ändå undrar vilken njure jag skulle sakna minst :twisted: Sen är dom lite större än jag minns dom vi får väl se hur nästa boende ser ut vad jag rymmer.

Slutsatsen då? Det finns bara en väg att gå från Aktiva Katan och det är till aktiva Akurate 2x2. Sen är det säkert så att jag kommer att sukta efter bättre källa än SC när jag bytt till Akurate, men det blir framtida bekymmer.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När du ändå är igång kan du ju sälja en bit av din lever också. Den har en fantastisk förmåga till regenerering och med rätt köpare kan slantarna kanske räcka till din drömkälla... :wink:

Last edited by Pediatrik on Sun Dec 03, 2006 12:24, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
När du ändå är igång kan du ju sälja en bit av din lever också. Den har en fantastisk förmåga till regenerering och med med rätt köpare kan slantarna kanske räcka till din drömkälla... :wink:
Du kanske kan kollla upp om min lever har återhämtat sig från Unidisk SC köpet?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänk på att skivkvällarna tär en del på levern också.. ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Tänk på att skivkvällarna tär en del på levern också.. ;)
Vi börjar vara grymt OT nu någon mod får väl stoppa oss. Jag har gett upp allt vad alkohol heter sparar både lever och börsen. Nej skämt och sido Akurate känns värda att vänta på tills det kommer ett bra beg-klipp alternatit att jag sparat ihop till nya men då tar det nog ett år eller så

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vet inte om ni hann se det, men Stereokompaniet hade ju ett ganska sjyst erbjudande på ett par 242:or. 39900:- för ett par helt i svart. Var säkert ganska snygga också...

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 03, 2006 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

serben wrote:
Vet inte om ni hann se det, men Stereokompaniet hade ju ett ganska sjyst erbjudande på ett par 242:or. 39900:- för ett par helt i svart. Var säkert ganska snygga också...

Jo jag såg det kanske det blev en lycklig ägare härifrån? Priset var ju sanslöst bra

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom det idag går att få ihop en aktiv uppsättning av Espek till rätt lågt pris; t.ex. med C6100 eller 5125+2250 så skulle jag ändå råda den som funderar på Exotic plus någon form av bättre högtalare som Akurat eller ännu bättre att kolla jämföra me bättre försteg innan man slår till. Uni 1.1+Kinos+aktiva Espek är ett mycket starkt alternativ till något Akurat-system med Exotic. Vill bara tipsa om att Kinos är ett rejält snäpp upp från Exotic och det är svårt att återfå något man tappat på vägen (source-first)!

Om man ändå siktar på Akurat eller bättre (på lång sikt) så är det kanske ändå bäst att gå direkt på slutmålet, men det är inte omöjligt att man faktiskt sitter nöjd med ett bättre försteg plus aktiva Espek.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Eftersom det idag går att få ihop en aktiv uppsättning av Espek till rätt lågt pris; t.ex. med C6100 eller 5125+2250 så skulle jag ändå råda den som funderar på Exotic plus någon form av bättre högtalare som Akurat eller ännu bättre att kolla jämföra me bättre försteg innan man slår till. Uni 1.1+Kinos+aktiva Espek är ett mycket starkt alternativ till något Akurat-system med Exotic. Vill bara tipsa om att Kinos är ett rejält snäpp upp från Exotic och det är svårt att återfå något man tappat på vägen (source-first)!

Om man ändå siktar på Akurat eller bättre (på lång sikt) så är det kanske ändå bäst att gå direkt på slutmålet, men det är inte omöjligt att man faktiskt sitter nöjd med ett bättre försteg plus aktiva Espek.
Kul o höra dina tankar. Så har jag också tänk, att jag ska nöja mig med aktiva espek, kör nu med aktiva katan. Men mina mål är nog inte så höga som kinos o unidisk 1.1. Men kör man med akurate högtalare blir det många steg för att aktivera plus att akuratarna kostra betydligt mer än en bättre källa skulle göra för mig. Har tänkt att unidisk 2.1, exotik, aktiva espek och ngn sub kunde vara ett bra mål.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Har tänkt att unidisk 2.1, exotik, aktiva espek och ngn sub kunde vara ett bra mål.
Har man verkligen behov av en sub med aktiva Espek? Jag har i alla fall inte upplevt Espek som särskilt bassvaga.

Edit: Har iofs aldrig testat Espek på film... :oops:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
ed wrote:
Har tänkt att unidisk 2.1, exotik, aktiva espek och ngn sub kunde vara ett bra mål.
Har man verkligen behov av en sub med aktiva Espek? Jag har i alla fall inte upplevt Espek som särskilt bassvaga.

Edit: Har iofs aldrig testat Espek på film... :oops:
Nä det är kanske overkill. Lite synd att Espek inte säljs längre, annars hade man ju kunnat kliva in o lyssnat i butik, med eller utan sub.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek + sub?

Till film: Absolut JA, även om de är aktiva...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till film vill man ju ha sub för att återge LFE-kanalen även om man har tio par Keltik som fronthögtalare. LFE är ett eget ljudspår och det blir alltid en kompromiss att mixa in det i frontsignalen - det låter sämre!

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00