Off topic:
Jo nog är det skillnad på millimetrarna (när man närmar sig *rätt* blir det dessutom större och större skillnad per millimeter). Ang. Linns (möjligen) sänkta noggrannhetspolicy så har jag haft en diskussion med dom ang. varför stegen i de aktiva filtren är så stora i dagens filter (1dB resp. 0.5dB för bas resp. diskant) jämför med förr (Isobarik; 0.25dB på alla register) och deras svar/råd var att göra finjusteringen m.h.a. placeringen. Detta gör att det enligt min mening blir mycket svårare att få till en riktigt bra installation. Jag har slitit en del för att komma dit systemet är idag och jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle gå att få det ännu bättre om man kunde justera filtren med högre noggrannhet. Som jämförelse så förde jag in möjlighet att justera Isobarik-filtren med 0.06dB noggrannhet och vill med bestämdhet hävda att det var minst lika stor skillnad när man rattade på 0.12dB steget som med 0.25dB steget. 0.06dB steget var också en klar skillnad, men med den elektronik jag hade på den tiden och med Isobarikarna som de var gjorde det ingen större musikalsik skillnad. Det var ändå värt besväret eftersom man kunde justera karaktären efter tycke och smak med bibehållen tune-dem.
Det är klart att det gör betydligt större skillnad att skaffa bättre apparater och i synnerhet signalkällor, men det är en aning frustrerande att de inte har lust att tillhandahålla möjligheten för oss som efterlyser den. Vi får väl se vad som händer... Å andra sidan kan man ana att det för deras del är bättre om man köper bättre apparater än finslipar på en enklare anläggning. Lite syniskt dock (enl .min mening)! Oberoende av budget så vill man (många av oss) ju krama ut det mesta ur sin investering.
Tillbaka till ämnet:
Gissa vad jag röstat
Diskussionen kan såklart må bra av att deltagarna har olika bakgrund, erfarenheter och åsikter, men på ett forum orienterat i huvudsak med en inrikting (A) blir det lätt onödiga fel och missförstånd när någon som inte tycker att en pryl är bra, för att den är bra på det den är konstruerad för att vara bra på (A), utan för att den råkar vara bra på något annat också (B)

, kommenterar något utifrån sin synpunkt (det är ju svårt att kommentera något ur någon annans synpunkt). [läses minst två ggr!?]
A skulle applicerat på denna diskussion vara hur bra en apparat förmedlar det musikaliska innehållet i reproduserad musik (hur bra tune-dem) och B kanske hur tydligt man hör varifrån (i rummet) ett ljud härstammar ifrån eller hur tydligt man tycker att t.ex. basen återges.
Det har sagts förr och det tål säkert att upprepas; Är det inte att föredra om vi har en gemensam terminologi där innebörden i olika begrepp i möjligaste mån betyder samma sak!? De av oss som ännu inte är införstådda med tune-dem har helt klart mycket att vinna på att lära sig tune-dem och f.ö. har vi alla säkert mycket att lära över huvud taget om utvärdering av musikåtergivningsapparater (på ett eller annat sätt). Även vi som idag i huvudsak använder oss av tune-dem för utvärdering har också stövlat runt i det oformliga pre-tune-dem-träsket (som man inser att man befann sig i när man väl fått kläm på tune-dem). Att tune-dem skulle vara någon krånglig metod är dock fel och den som påstår det vet helt enkelt inte vad han pratar om! Sen kanske det inte alltid är helt lätt att kunna slappna av och lyssna i alla lägen, men det gäller ju oberoende av om man har någon metod eller ej.
För oss som använder tune-dem som huvudredskap framstår uttalanden från övriga diskussionmedlemmar som svåra att riktigt ta till sig eftersom man inser att personen i fråga inte riktigt ser båda sidorna på myntet och därmed kan framstå som något förvirrande eller ibland oinitierad (i det närmaste hur erfaren man må vara i övrigt). Har man inte greppat tune-dem är det helt enkelt något *synnerligen* väsentligt som man har kvar att ta till sig för att fullt ut kunna bidra med riktig tyngd i diskussionen. Det är klarta att det finns andra områden inom utvärdering av musikåtergivare som flera av oss andra kanske undervärderar, men det är ju bara det att just tune-dem har en så stark koppling till hela syftet med musikåtergivaren att övriga utvärderingsmetoder står sig rätt slätt (enl. min mening) vid en jämförelse (i termer av säkerhet, upprepbarhet och person-oberoende).