selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

Vilken grupp tillhör du, då det gäller åsikter om Tune dem vid utvärdering av hifiutrustning?
1. De som tycker att tune dem är den bästa och enda metoden som bör användas 30%  30%  [ 16 ]
2. De som tycker att tune dem är den bästa, men inte enda metoden som bör användas 55%  55%  [ 29 ]
3. De som likställer tune dem och andra metoder 15%  15%  [ 8 ]
4. De som avfärdar tune dem och helt förlitar sig till andra metoder 0%  0%  [ 0 ]
Total votes: 53
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med, fördelen med nära vägg-placering ska inte överskattas.
Är det fler än mig som hört aktiva DBL?
Hört dem med ett sexpack (= 6 Nap135 för icke Naimare) :shock:
Äkta kärlek!

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Stephan wrote:
Är det någon som kan beskriva hur musik utvärderas enligt Naim och deras PRaT?
Och vad är Flat earthers (tunedem-fans?)?

mvh
Steffe
Naim fokuserar mer på takt/rytm o livekänsla. Dvs det låter väldigt mycket "pang, bom, smäll". Imponerande men rörigare än Linn.
Naimare säger att Linn är musikalisk men trist :wink:
Båda har rätt.
Jag vill ha en kombination av dessa egenskaper i mitt system.
Naimare brukar tycka att Linn's källor är utmärkta.

Vet inte hur Naim utvärderar när de utvecklar, men skulle tänka mig att de går på liknande "tune dem" men fokuserar på max rolighet istället för max melodi.

Flat earthers bryr sig mer om musiken i sig än hur den presenteras genom stereon.
Så många mer är Naim o Linn'are finns i den gruppen.
Jag svarade 1 trots att jag har Naim 8)
Jag hör skillnad på millimetern när när det gäller högtalarplaceringen här hemma och det enda jag tunar efter är tune dem och det blir klart bäst och funkar på all musik och alla ljudvolymer. En av bevisen för att allt står rätt är att det går att spela mycket svagt och ändå bli engagerad av musiken(och få lust att höja såklart).
Jag kan få fram ett maffigare och mer imponerande ljud genom att flytta högtalarna men musiken blir sämre. För mig är max rolighet samma sak som max musik och jag tror Naim har samma ideal vid utveckling. Sen är Naims och Linns sätt att bygga apparater totalt väsenskilda så man når målet på olika sätt.
Det som imponerar på mig är att Naim fortfarande lägger sån vikt vid detaljer och komponentval. Man skulle aldrig använda kablar i slumpmässig ordning t ex. Sånt kostar givetvis pengar och belackare som tycker att man får lite innehåll för pengarna och försöker bygga egna kloner inser ofta att det färdiga resultatet inte når upp till originalet.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med, fördelen med nära vägg-placering ska inte överskattas.
Är det fler än mig som hört aktiva DBL?
Hört dem med ett sexpack (= 6 Nap135 för icke Naimare) :shock:
Äkta kärlek!
Jag har hört dem med sixpack men dom är bättre med en passiv 500 på alla punkter. Jag är själv förvånad över det och trodde att det aktiva skulle vara bättre på nåt men icke. Skulle vilja höra dem med aktiva 500 även om det är ouppnåeligt och skrymmande och förmodligen helt underbart.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 05:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Erik wrote:
Jag hör skillnad på millimetern när när det gäller högtalarplaceringen här hemma och det enda jag tunar efter är tune dem och det blir klart bäst och funkar på all musik och alla ljudvolymer. En av bevisen för att allt står rätt är att det går att spela mycket svagt och ändå bli engagerad av musiken(och få lust att höja såklart).
Jag kan få fram ett maffigare och mer imponerande ljud genom att flytta högtalarna men musiken blir sämre. För mig är max rolighet samma sak som max musik och jag tror Naim har samma ideal vid utveckling. Sen är Naims och Linns sätt att bygga apparater totalt väsenskilda så man når målet på olika sätt.
Det som imponerar på mig är att Naim fortfarande lägger sån vikt vid detaljer och komponentval. Man skulle aldrig använda kablar i slumpmässig ordning t ex. Sånt kostar givetvis pengar och belackare som tycker att man får lite innehåll för pengarna och försöker bygga egna kloner inser ofta att det färdiga resultatet inte når upp till originalet.

/Erik
Erik, jag håller med. Jag har alltid justerat mina system ner till millimetern, Det som tar tid är grovtuningen, dvs att hitta startläget, när man sedan ruckat lite hör man stor skillnad. Det minsta system jag justerat i modern tid enligt tunedem i linnsfären är classik II med Index anno 1993. Tune är det enda som funkar! Tro mig jag har lagt mången tusing på att jaga ljud genom att jag det slutgiltiga i div esoteriska kablar. Jag tycker nog tyvärr att Linn tappat lite av kvalitetsmedvetandet på sistone. De hävdar tex att det inte spelar roll med riktning på något annat än högtalarkablage!!

/ Z

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Off topic:

Jo nog är det skillnad på millimetrarna (när man närmar sig *rätt* blir det dessutom större och större skillnad per millimeter). Ang. Linns (möjligen) sänkta noggrannhetspolicy så har jag haft en diskussion med dom ang. varför stegen i de aktiva filtren är så stora i dagens filter (1dB resp. 0.5dB för bas resp. diskant) jämför med förr (Isobarik; 0.25dB på alla register) och deras svar/råd var att göra finjusteringen m.h.a. placeringen. Detta gör att det enligt min mening blir mycket svårare att få till en riktigt bra installation. Jag har slitit en del för att komma dit systemet är idag och jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle gå att få det ännu bättre om man kunde justera filtren med högre noggrannhet. Som jämförelse så förde jag in möjlighet att justera Isobarik-filtren med 0.06dB noggrannhet och vill med bestämdhet hävda att det var minst lika stor skillnad när man rattade på 0.12dB steget som med 0.25dB steget. 0.06dB steget var också en klar skillnad, men med den elektronik jag hade på den tiden och med Isobarikarna som de var gjorde det ingen större musikalsik skillnad. Det var ändå värt besväret eftersom man kunde justera karaktären efter tycke och smak med bibehållen tune-dem.

Det är klart att det gör betydligt större skillnad att skaffa bättre apparater och i synnerhet signalkällor, men det är en aning frustrerande att de inte har lust att tillhandahålla möjligheten för oss som efterlyser den. Vi får väl se vad som händer... Å andra sidan kan man ana att det för deras del är bättre om man köper bättre apparater än finslipar på en enklare anläggning. Lite syniskt dock (enl .min mening)! Oberoende av budget så vill man (många av oss) ju krama ut det mesta ur sin investering.

Tillbaka till ämnet:

Gissa vad jag röstat :wink:

Diskussionen kan såklart må bra av att deltagarna har olika bakgrund, erfarenheter och åsikter, men på ett forum orienterat i huvudsak med en inrikting (A) blir det lätt onödiga fel och missförstånd när någon som inte tycker att en pryl är bra, för att den är bra på det den är konstruerad för att vara bra på (A), utan för att den råkar vara bra på något annat också (B) :D, kommenterar något utifrån sin synpunkt (det är ju svårt att kommentera något ur någon annans synpunkt). [läses minst två ggr!?]

A skulle applicerat på denna diskussion vara hur bra en apparat förmedlar det musikaliska innehållet i reproduserad musik (hur bra tune-dem) och B kanske hur tydligt man hör varifrån (i rummet) ett ljud härstammar ifrån eller hur tydligt man tycker att t.ex. basen återges.

Det har sagts förr och det tål säkert att upprepas; Är det inte att föredra om vi har en gemensam terminologi där innebörden i olika begrepp i möjligaste mån betyder samma sak!? De av oss som ännu inte är införstådda med tune-dem har helt klart mycket att vinna på att lära sig tune-dem och f.ö. har vi alla säkert mycket att lära över huvud taget om utvärdering av musikåtergivningsapparater (på ett eller annat sätt). Även vi som idag i huvudsak använder oss av tune-dem för utvärdering har också stövlat runt i det oformliga pre-tune-dem-träsket (som man inser att man befann sig i när man väl fått kläm på tune-dem). Att tune-dem skulle vara någon krånglig metod är dock fel och den som påstår det vet helt enkelt inte vad han pratar om! Sen kanske det inte alltid är helt lätt att kunna slappna av och lyssna i alla lägen, men det gäller ju oberoende av om man har någon metod eller ej.

För oss som använder tune-dem som huvudredskap framstår uttalanden från övriga diskussionmedlemmar som svåra att riktigt ta till sig eftersom man inser att personen i fråga inte riktigt ser båda sidorna på myntet och därmed kan framstå som något förvirrande eller ibland oinitierad (i det närmaste hur erfaren man må vara i övrigt). Har man inte greppat tune-dem är det helt enkelt något *synnerligen* väsentligt som man har kvar att ta till sig för att fullt ut kunna bidra med riktig tyngd i diskussionen. Det är klarta att det finns andra områden inom utvärdering av musikåtergivare som flera av oss andra kanske undervärderar, men det är ju bara det att just tune-dem har en så stark koppling till hela syftet med musikåtergivaren att övriga utvärderingsmetoder står sig rätt slätt (enl. min mening) vid en jämförelse (i termer av säkerhet, upprepbarhet och person-oberoende).

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
För oss som använder tune-dem som huvudredskap framstår uttalanden från övriga diskussionmedlemmar som svåra att riktigt ta till sig eftersom man inser att personen i fråga inte riktigt ser båda sidorna på myntet och därmed kan framstå som något förvirrande eller ibland oinitierad (i det närmaste hur erfaren man må vara i övrigt). Har man inte greppat tune-dem är det helt enkelt något *synnerligen* väsentligt som man har kvar att ta till sig för att fullt ut kunna bidra med riktig tyngd i diskussionen. Det är klarta att det finns andra områden inom utvärdering av musikåtergivare som flera av oss andra kanske undervärderar, men det är ju bara det att just tune-dem har en så stark koppling till hela syftet med musikåtergivaren att övriga utvärderingsmetoder står sig rätt slätt (enl. min mening) vid en jämförelse (i termer av säkerhet, upprepbarhet och person-oberoende).
hardcorelinnie wrote:
Ursäkta mitt något fåniga inlägg, men det Hardcore skrev tålde att upprepas, många gånger...

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni får gissa vad jag röstat ;).

Men jag håller med hardcorelinnie i vad han skrivit.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
Jag tycker nog tyvärr att Linn tappat lite av kvalitetsmedvetandet på sistone. De hävdar tex att det inte spelar roll med riktning på något annat än högtalarkablage!!
Tråkigt men är inte förvånad.
Vem är "de" - som sagt det?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag svarade 1 trots att jag har Naim 8)
Jag hör skillnad på millimetern när när det gäller högtalarplaceringen här hemma och det enda jag tunar efter är tune dem och det blir klart bäst och funkar på all musik och alla ljudvolymer.
Rätt!

Om man ser på frågan i denna tråd är det inte helt klockren, som även fredrik tidigare pekat på.
Jag TUNAR också efter tune dem enbart.

Men som frågan är ställd, blir mitt svar ändå 2.
Jag bedömmer ju trots allt ljudet efter andra parametrar med.

Det hade varit bättre att dela upp i två frågor.
1/ utifrån vilka/vilken metod justerar du din anläggning
2/ hur bedömmer du en anläggning

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tråkigt men är inte förvånad.
Vem är "de" - som sagt det?
Det är väl inte Linns officiella linje uttalad av dem själva. Men min egna statistiska undersökning och två av sveriges mesta handlare bekräftar detta. Detta gäller även deras highend-sortiment, vilket i mina ögon är det samma som att det inte spelar någon roll för Linn. Högtalarkablage har dock som alla vet märkning.

Detta ger dock utrymme för förbättringar genom produkter som tex Lejonklous utmärkta internkablage mm

Så tänkte jag...

/Zeedje

/Zeedje

Post subject: Re:
PostPosted: Sun Feb 27, 2011 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Frågan är lite fel ställd, anser jag. Det finns nog inte många som enbart bedömer en anläggning med Tune Dem. Mer eller mindre alla reagerar spontant på hur det låter; ljust, dovt, kraftfullt, dynamiskt, komprimerat etc och har åsikter om presentationen. Högtalare brukar variera mest på dessa punkter och därför betraktas de ofta som det mest personliga valet i anläggningen.

Går man konsekvent på Tune Dem så kommer man likväl mycket långt. Många ljudliga ideal är förrädiska då de kan imponera på kort sikt, men trötta på lång. Om man försöker bortse från hur man "tycker att det låter" (ofta svårt!) och går enbart på hur rent melodin återges så går man en genväg till vad man kommer att tycka efter lång tids lyssnande.

När vi däremot ska diskutera och rangordna produkter så fungerar inte de subjektiva omdömena alls. Då är Tune Dem den enda metod jag har funnit som ger en gemensam grund för vidare diskussioner.
I samband med att jag skrev i en anna tråd slog det mig att en av fördelarna med just Tune Dem som jämförelsemetod kanske är att den avdramatiserar och avpersonifierar jämförelsen. Vad jag menar är att så länge som man har någon form av beroende mellan vad man förväntas tycka och det man jämför så är man per definition partisk och mycket påverkbar av placebo, men när man tänker Tune Dem så är det mycket lättare att betrakta återgivningen som en egen företeelse. Det är ju till och med så att man legitimerar sig att skylla på anläggningen om musiken inte triggar ens inre lika bra med en apparat inkopplad än med en annan apparat inkopplad. I de flesta andra lyssningssituationer hamnar lätt lyssnaren i ett läge där det är lyssnarens förmåga som sätts på prov och inte anläggningen.

Sådär appropå alltså.

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00