selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 12:54 
Moderator
Moderator

Jag fortsätter diskussionen kring Linns uppdaterade skivspelare i LP13-tråden.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 13:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Nu får du faktiskt skärpa dig. Du har skapat en tråd om en LP12-modd utan bilder eller detaljerade beskrivningar om vad du har gjort. Vad är målet med den här tråden? Ren provokation?
Jag har efter bästa förmåga givit information om vad det är jag gjort, som jag skrev tidigare i tråden; bilder kommer. Varför skulle man inte få göra en tråd där man berättar om sina projekt och resultat utan att ha bilder/ritningar? Jag är inte ett dugg intresserad av att provocera dig eller någon annan, jag ger enbart svar på tal. Raka rör, inte tänker jag smyga med vad jag anser om bullshit, bara för att det blir mysigare stämning då.
jajo wrote:
Du har visat tidigare att du mest tycker att Linn är ett företag som pysslar med fiffel och båg så jag förstår ärligt talat inte vad du gör på det här forumet.
Skall jag behöva försvara att jag har en Linn anläggning och skriver på det här forumet nu? Stick och lägg dig. Alla tycker inte som du, inte ens om de gillar Linns prylar. Jag gillar Linns apparater, jag gillar inte hela sektfenomenet och marknadsföringen bakom.
jajo wrote:
Ännu mer obegripligt blir det när du idiotförklarar alla på forumet som använder Tune Dem som objektiv metod. Det talas tidigare i tråden om hjärntvätt - ditt sätt att argumentera är så primitivt och förolämpande att den här tråden borde stängas.
Jag har inte idiotförklarat en käft, jag reagerar bara på att jag ständigt blir bemött med samma tjat om det mystiska "tunedem". NI som tjatar idiotförklarar resten av hifi världen, men det går tydligen bra för dig. Eller brukar du rycka in som wannabe-moderator ofta? Vem är du att komma och säga att min tråd borde stängas? Tål du inte att andra inte delar dina värderingar?
jajo wrote:
Jag köper faktiskt dina resonemang hela vägen fram till påhoppen och förolämpningarna. Det är inte alls omöjligt att förbättra en LP12a, och det är kul att du har lagt tid på att modifiera din spelare.
Det är roligt att läsa att du kan köpa mitt resonemang, även om det knappast var jag som först kom att tänka på hela subchassiproblemet.
jajo wrote:
Jag tycker att en ursäkt är på plats från dig eftersom du uppenbarligen bara är ute efter att röra upp känslor och "öppna våra ögon". Och för sista gången, sluta skriv, eller gör nåt bra av tråden. Skriv detaljerat hur du gjort modden, lägg upp bilder, försök var konstruktiv.
Någon ursäkt kommer du inte få, däremot anser jag att du är skyldig mig en ursäkt, du som propagerar att min tråd stängs innan den knappt börjat. Om du har så ömtåliga känslor att du inte tål att det finns ett enkelt DIY sätt att uppgradera sin LP12 på, så får du väl krya på dig. Ännu en gång säger du åt mig att sluta skriva, har du kontrollproblem? Ger du mig order om att lägga upp bilder nu också? Jag undrar vem det är som borde ge sig, stick och lägg dig.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 14:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
HELT klart kan en LP12 förbättras!
Det torde vi vara överens om...
Det ska ju komma en "ny" eller "moddad" LP12 från Linn o det torde vara bevis på den frågan.
Tänk om den är i akryl :wink:

sexdwarf
Jag förstår att Fredrik är skeptisk, det är jag med - men om du hade visat bilder o berättat mer så hade nog inte denna tråd blivit så infekterad.
Gör det, jag är nyfiken!
Jag kan förstå att man är skeptisk när man får läsa om moddar på ett forum, det som gör mig irriterad är när vissa branschinsyltade "förstå-sig-påare" rutinmässigt uttalar sig avfärdande och självsäkert.
Bilder kommer antingen idag eller imorgon, har kameran på laddning nu. Inte så kul att demontera spelaren igen, nu när den låter bättre än någonsin tidigare :)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 14:22 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf, att skapa en bra stämning är inte samma sak som att behöva hålla tyst med vad man tycker. Snarare handlar det om att man kan välja sina ord så att fokus ligger på budskapet istället för hur det framförs. Det är något jag tycker du borde ta till dig. För som det är nu frågar jag mig just vad du är ute efter.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De utgångspunkter för Tunedem Och Naim har en liknande metod är något som de flesta på forumet har accepterat som metod för att utvärdera musiken som sprids ur en anläggning. Eftersom du har valt bort det som en metod, kommer du att obönhörligen få svårt att få igenom dina argument på detta forum. Vi har haft sådana här bataljer tidigare och de leder sällan någonstans. För att kunna diskutera i dessa termer kan det var en fördel att vara överens om vår mätmetod. Om någon menar att den bästa löparen är den springer på snabbast tid och en annan tycker att den bästa löparen är den som uppnår höst hastighet på sträckan. Då blir liksom diskussionen tröstlös för vem som är den bästa löparen. Alternativet är att du ger oss en ny mätmetod som fungerar bättre än Tunedem, som vi andra kan ta till oss och hålla med om.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 15:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
sexdwarf, att skapa en bra stämning är inte samma sak som att behöva hålla tyst med vad man tycker. Snarare handlar det om att man kan välja sina ord så att fokus ligger på budskapet istället för hur det framförs.
Mmm, ok. Det var faktiskt inte meningen att det skulle bli såhär, ibland kan även jag vara lite väl snarstucken. I vanliga fall brukar jag försöka lämna en tråd om diskussionen bärjar luta åt det otrevliga hållet, men detta är min tråd om mitt projekt.
Ayn wrote:
För som det är nu frågar jag mig just vad du är ute efter.
Min tanke med den här tråden var att sondera terrängen, se om intresse för min modd finns. Jag hade sedan tänkt göra ett till subchassi och skänka det till någon som visade intresse, steg för steg bilder skulle tagas i samband med tillverkningen av chassi nummer två.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 15:13 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf wrote:
Min tanke med den här tråden var att sondera terrängen, se om intresse för min modd finns. Jag hade sedan tänkt göra ett till subchassi och skänka det till någon som visade intresse, steg för steg bilder skulle tagas i samband med tillverkningen av chassi nummer två.
Låter kul! :)
Hoppas någon nappar, väntar med spänning på bilder. Akryl är ju onekligen ett lite udda material i branschen såvitt jag vet :)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 16:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nuskavise.. Blir det någon bild?
Image
Det blev det.. mer kommer.

Ja, här har vi tolvan som står beredd med sin fina Mayware formula IV arm, notera den lilla akrylskivan armen är monterad på, på undersidan finns en till.
Image
Där står visst en Ittok parkerad..
Image
Och en liten bild på de fetare skruvarna som håller armboarden på plats:
Image

Bättre bilder kommer, om ödet vill :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag har inte idiotförklarat en käft
Vi har lite olika definition på idiotförklara i så fall. Jag anser att man idiotförklarar någon om man skriver att personen är hjärntvättad av ett hififöretag och använder en metod för utvärdering som du liknar vid bön. Du verkar inte ens ha utfört en tunedem, vet du ens vad det är? Om inte, läs lite om det och testa skillnaden mellan original och ditt nya chassi. Rapportera sen här, så blir det mycket mer intressant.

Jag borde egentligen inte reagera så starkt, men jag är trött och less på folk i den här branschen som är så vetenskapskåta och älskar att retas med Linn-användare för att vi inte är precis som alla andra "audiofiler". Det brukar saknas något konstruktivt i såna här diskussioner och jag trodde att det här skulle bli en "titta vad dålig lp12-konstruktionen är"-tråd. Du verkar ju faktiskt skicka lite bilder och annat kul på vad du har gjort, ingen är gladare än jag om det visar sig att jag har fel och att du faktiskt gör nåt kul av den här tråden. Men släpp det där "jag har rätt, ni är hjärntvättade"-spåret för det är bara irriterande.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, kära vänner, tänkte att jag skulle förklara de mer udda inslagen på föregående bilder.. folien runt armkabeln behövs pga brummet som där annars induceras. Jag har nämligen bytt bort den välskärmade orginalkabeln mot en med kapacitans avpassad till pickupen (ortofon om40). Tyvärr var utbyteskabeln mycket dåligt skärmad, men det löser ju en audiofil. Man kan tro att folien skulle prassla när man kommer åt upphängningen, men det gör den inte. Detta eftersom den sista biten in i tonarmssockeln är helt blottlagd från all vad både isolering och folie heter, den snutten agerar "mjukt gångjärn". Passar även på att be om ursäkt för de fula jordkablarna, hade lite bråttom där :oops:

Som ni ser är en bit runt varje fjäderhål frostat. Det man inte ser är att det faktiskt rör sig om ganska stora hål, rätt genom akrylen. Det dök nämligen upp ett problem, fjädrarna och lagret måste ju sitta på samma nivå i förhållande till varandra som på orginalet. Vi vill ju att tallriken och armboarden skall befinna sig på sin snyggaste och mest funktionella nivå :wink: Slug som en gassel upptäckte jag att hålet i centrumet på cd-skivor är lika stort som fjäderhålen på Linns orginalchassis. Jag klippte därför ut centrumen från tre skivor som jag sedan klistrade ovanpå subchassit med aceton/akrylblandning. Voila, perfekta hål i rätt storlek!
Lagret är monterat från ovansidan, i en c:a 5mm nedfräsning. Jag köpte helt sonika ett stativ till min Dremel, och fräste med den.

Som sagt detta är ett första opolerat exemplar, senare produktion kommer att ta de estetiska aspekterna med i beräkningarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:05 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf wrote:
Slug som en gassel upptäckte jag att hålet i centrumet på cd-skivor är lika stort som fjäderhålen på Linns orginalchassis. Jag klippte därför ut centrumen från tre skivor som jag sedan klistrade ovanpå subchassit med aceton/akrylblandning. Voila, perfekta hål i rätt storlek!
Tänk att man kan ha riktig nytta av CD-skivor! :)

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Du verkar inte ens ha utfört en tunedem, vet du ens vad det är? Om inte, läs lite om det och testa skillnaden mellan original och ditt nya chassi. Rapportera sen här, så blir det mycket mer intressant.
Hela orsaken till att jag bråkar med er, i detta nu, är att ni indirekt påstår att jag inte kan avgöra om min modd har gjort spelaren bättre eller inte. För att få yttra sig om vad man tycker låter bättre så måste man alltså göra en s.k Tunedem. Det är att alvarligt ifrågasätta mina örons förmåga att avgöra om MIN spelare låter illa eller ej. Jag tycker att det är lite fult gjort.
Jag tror nog att vi kan bli sams, jag tycker att du överreagerar lite på mina "hårda ord".

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
jajo wrote:
Du verkar inte ens ha utfört en tunedem, vet du ens vad det är? Om inte, läs lite om det och testa skillnaden mellan original och ditt nya chassi. Rapportera sen här, så blir det mycket mer intressant.
Hela orsaken till att jag bråkar med er, i detta nu, är att ni indirekt påstår att jag inte kan avgöra om min modd har gjort spelaren bättre eller inte. För att få yttra sig om vad man tycker låter bättre så måste man alltså göra en s.k Tunedem. Det är att alvarligt ifrågasätta mina örons förmåga att avgöra om MIN spelare låter illa eller ej. Jag tycker att det är lite fult gjort.
Jag tror nog att vi kan bli sams, jag tycker att du överreagerar lite på mina "hårda ord".
Återigen, för att kunna diskutera en sådan sak, måste vi utgå från samma mätmetod.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag ifrågasätter inte dina öron, men jag tror att om du skulle testa tunedem skulle du också komma fram till att det är en relativt (vissa skulle säga helt och hållet) objektiv metod att jämföra två produkter. Jag har testat det med kompisar, föräldrar (:roll:), arbetskamrater och det ger alltid samma resultat. Till och med tondöva kommer fram till samma sak. Den ljudmässiga skillnaden är folk dock ofta oense om. Därför hade det varit spännande att få höra vad du tyckte vid jämförelse med tunedem. Sticker man ut hakan på ett Linnforum och säger att man lyckats modda en LP12a till det bättre kommer frågan upp förr eller senare - hur presterar modden i tunedem (a.k.a. svänger det)?

Att jag skrev "stäng tråden" är pinsamt och dumt gjort, jag trodde bara att det här skulle bli en smutskastningsflamewartråd ála "Axis är bättre än LP12" som vi hade här tidigare. Glöm att jag sa det.
sexdwarf wrote:
Det tror jag också. Tråden börjar ju likna något. Jag är fortfarande skeptisk (:wink:) men nu förstår jag bättre vad målet med tråden är. Ett snällare språk och större acceptans för oliktänkande kanske är en ingrediens som vi båda behöver.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 07, 2006 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med bilder och förklaring på hur du gick tillväga med bygget.
Roligt att du är så nöjd med modifieringen eftersom att det måste ha tagit några timmar att slutföra.

Borde inte Ittoken vara monterad?

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00