selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
(finns tukan i vitt?).
Tror inte det, och du kommer definitivt inte at hitta några, Tukan är ovanliga oavsett färg. Vita Katan är inte så vanliga heller, men HF säljer säkert sina demoex.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Linnofil wrote:
Katan är lite känslig för kvalitet på insignalen och Classik är troligtvis "på gränsen".
På gränsen för vad? Det är ingen mp3-spelare vi snackar om, det kommer ju låta grymt bra även om full potential inte släpps loss.

Sen att Unik skulle ha mer bas än Katan stämmer inte i praktiken. Jag äger båda högtalarmodellerna och Katan har betydligt mer tryck och spelar djupare än Unik.

/ jajo
Javisst kommer det låta bra, om det blir välinstallerat. Men Unik är lättare att få till bra och är mindre känslig för insignal, det går inte att komma ifrån. Tänk på att GForce inte är någon proffsinstallatör med mångårig erfarenhet.

När jag bytte från 5110 (Pre Unik) till Katan i mina hemmabio så tyckte jag att jag fick mindre bas, men bättre. Det kan förstås bero på att placeringen (identisk för båda) ger en resonans runt 5110's basfrekvenser så att 5110 framstår som mer basrik. Även min handlare tycker att Unik har mer bas än Katan och Komponent 110. Han anser också att Katan är riskabla med Classik Music och att Ninka (som är mindre känslig) är att föredra om man fortfarande vill ha en bra högtalare ihop med Classik Music. Ju bättre högtalare man har till ett givet system, desto större är riskerna för problem. Problem är inget man vill ha när man är nybörjare med Linn. Jag hoppas att GForce får seriös hjälp med installationen. Min kompis hade förresten provat sin Uni 1.1 med sin Classik Music igår. "Poppade på som f-n, med Clasikens CD så dog det helt." Det säger mig att Classikens förstärkeri hänger med långt! När nu högtalarna verkar hänga med ännu längre, så är en 2.1 nästa steg...

Edit: Skäms inte för din Yamaha! Vi har alla börjat någonstans. Även jag med Yamaha faktiskt. Men det var 20 år sedan... Var istället glad för att du upptäckt Linn! (Vilket jag tror du redan är.)

Last edited by Linnofil on Tue Oct 24, 2006 11:21, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
pianocraft 200...
Behöver inte vara dåligt bara för det...
Hade en studentkamrat som hade Luxor dirigent a la mitten av 70-talet (allt ihopbyggt i samma låda med ett JÄTTELIKT lock över hela eländet)

Med tillhörande orginalhögtalare svängde det RIKTIGT bra.
Han fick höra från mig varje gång "sälj INTE detta".

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00