selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 21:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har skrivit om detta tidigare. Jag anser att Basiken är nog den mest prisvärdra och undervärderade spelaren. Den har mycket sväng. Talade med Kalle på High Fidelety om detta. Hans åsikt är att en Basik spöar en tidig 80-tals 12:a. Att säga detta känns lite som att svära i kyrkan på ett Linn forum där 12:an känns nästan helig.

Jag tycker att man själv skall tänka igenom vad man vill uppnå och vilka pengar man är beredd att lägga. Handlar det om att söka det ultimata=en toppmaxad 12 av senaste snitt och gärna nytt. Tänker man satsa på alla kommande säkert dyra uppgraderingar. Som Sportis brukar säga "Det är dyrt att ligga på topp". Ett annat alternativt hitta en nivå på spelaren som man kan leva med och känna att den är tillräckligt bra och njuta av den och leva med insikten av att det finns bättre 12:or. Vad är kostnadseffektivt för just dig? Vad blir bästa ljud/njutning för den summa pengar som just du är beredd att satsa.

Vad gäller andra spelare såg jag en beg Simply Black på Veteran Hifi hemsida för ett tag sedan, också fjäderupphängd. Tror den kostade 6000 kr. Själv har jag haft en Thorens 125 med Ittok. Den var som en tidig 12:a. Tror att jag betalade 2500 kr och då med SME III. Linn har ju hämtat sin konstruktion Thorens. Problemet med icke 12:or ju dom begränsade uppgraderingsmöjligheterna om nu detta är en viktigt möjlighet. En del kanske också ser uppgraderingarna som en av dom viktiga ingredienserna av att vara Linnintresserad.

Min tro är också att man lätt stirrar sig blind på apparaterna. Bland dom största "uppgradringarna" har varit att få 12:an servad och i de 2 bostäder jag bott har vägghängning gjort väldigt stor skillnad. Ljudet är ju mycket rumsberoende vilket lätt kommer i skymundan av alla apparater och tekniska detaljer.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 22:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Axisen är också grym.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det är svårt att inte vilja ha en 12:a och hänga på det här forumet. Jag vet jag har varit där men sen jag skaffade Unidisk SC och förpassade min Basik i sin låda och gör mig av med mina vinyl så har suget helt försvunnit :D. Spelar man i huvudsak CD men vill kunna lira vinyl ibland då är en Basik ett mycket prisvärt alternativ. Eller om man som Sony och Bose är inne på, Basiken är redan maxad med Akito och Adikt det finns inga uppgraderingar där och det kan ju vara skönt i sig

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Vi har en beg Michel Gyrodeck i kanonskick... kanske ska du sluta leta
efter dualen? :wink:

/M
Aha!
Vad kan du tänkas ge för denna tolva i inbyte: Nirvana/Valhalla/Ittok lv2(enmotviktsversionen)/plint med hörnförstärkning/Trampolinn/onött lager. Har orginalkartong att skicka i. :wink:

Edit: Just det, ja. Ett stycke "clear acrylic lid" finns också.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT

Gyrodeck, är ett den som har ett antal metallcylindrar (som höga snusburkar) som "skivtallrik"?
Skitfräcka är de ju ivarjefall.
Hur bra är de?

En gammal HIFI kompis på universitetet hade en sådan (eller transcriptor, de är rätt lika) norska Elektrokompaniet stärkare o Bosse's tranmissionline burkar. Audiotrend hette de väl...
Lät mycket bra! Men ingen jämförelse med LP12 gjordes.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sportb.e: Den med snusdosorna heter något annat.
Detta är en Gyrodec:
Image

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok då vad det nog en transcriptor jag tänkte på. Som sagt de är rätt lika, men metallcylindrarna är högre o smalare på Gyrodek

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Magnus wrote:
Vi har en beg Michel Gyrodeck i kanonskick... kanske ska du sluta leta
efter dualen? :wink:

/M
Aha!
Vad kan du tänkas ge för denna tolva i inbyte: Nirvana/Valhalla/Ittok lv2(enmotviktsversionen)/plint med hörnförstärkning/Trampolinn/onött lager. Har orginalkartong att skicka i. :wink:

Edit: Just det, ja. Ett stycke "clear acrylic lid" finns också.
Maila Peter på info@taktoton.com och fråga honom, det är han som
har hand om alla inbyten.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Enligt min mening och ekonomi så ger en Lp 12 med cirkus, minst Ittock LVII (med tum tjockt rör som går ned i plinten) och Lingo 1 den mest kostnadeffektiva 12:an. Att uppgradera till bättre börjar kosta allt mer. Sannolikt billigast att köpa en sådan 12:a direkt om pengarna finns. Men då kanske man saknar spänningen/nyfikenheten som ligger att uppgradera stegvis.

Själv har jag 2 st 12:or en maxad förutom Akiva (ligger för högt i pris till vad jag tycker är rimligt). Köpte en Arkiv B i stället som använts som demo. Har också en 12 som ovan med Troika som jag gott skulle kunna leva med och som spöar de flesta cd spelare. Jag tycker den solklart låter bättre än den Ikemi som jag har. Lp 12 nr 2 används för att föra över vinyl till cd. Jag anser att detta är en mycket bra 12:a även om det finns bättre.

Skulle vilja göra jämförelsen med racercyklar och uppgraderingen av 12:or. Till en viss gräns är det relativt "billigt"att få ned vikten på cykeln men vid en viss punkt börjar varje hekto att kosta väldigt mycket. Då uppkommer frågan om jag isället vill lägga pengarna på någon annan del av anläggningen eller kanske på något helt annat som behövs/intresserar. Var den punkten ligger måste var och en ta ställning till utifrån egna krav och egen ekonomi.

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00