selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har länge funderat på att köpa ny vinylspelare. Köpte ju min Rega P2 med K9-pickup för ~1½ år sedan och skivsamlingen har växt sedan dess.

Mina funderingar är om jag ska satsa på en LP12:a eller på någon "enklare" spelare - Basik eller kanske annat märke. I dagsläget kan jag tänkte mig att betala upp till ~7000:- för en spelare och det är så klart en bra början, men jag kan inte riktigt se mig själv fortsätta att uppgradera en LP12:a därefter, då dessa uppgraderingssteg kostar en hel del - handlar ju inte om "hundralappar" därefter precis.

Utifrån det här synsättet... är det kanske smartare att satsa på en Basik istället? Finns en Basik till salu med Akito I-arm och Adikt MM-pickup. Hur står sig denna spelare både som helhet och enskilda delar mot "andra alternativ"?

Ge mig gärna synpunkter.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP12a helt klart visst Basiken står sig bra mot andra alternativ men en 12a är en tolva. Jag ser ingen anledning att titta på andra fabrikat när du har en rega redan bara linn som gäller sedan enligt mitt tycke.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efter ha köpt en snik 12a så finns inga alternativ sedan.

Jag betalade 6500:- för min utan cirkus eller nått.

Råkade iofs byta upp mej ett år senare till en med cirkus, lingo mm men skillnaden mellan "snik" tolva eller ingen alls så finns bara ett alternativ.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja här på forumet är nog det enda naturliga svaret en lp12:a. Sedan kan du ju ha den livet ut. Uppgradera är inget man måste göra, det gör man när plånboken tillåter det. Eftersom din skivsamling har ökat, kommer ju musiken att bli roligare när du köper en lp12:a.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 17, 2006 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja ni är roliga ni :wink:

Så den "enklaste" LP12:an anser de flesta vara en bra mycket bättre spelare. Nu väger jag in den ekonomiska biten och börjar väl anse/inse att jag nog inte kommer att lägga dom pengarna på en LP12:a.

Funderat och sökt fakta om Basik, Akito och Adikt... Tonarm och PU är det väl inte mycket att säga om - tycks vara de rimligate delarna inom min prisklass... utan det är basik vs LP12:an som gör skillnaden.

Nästan så att de senaste inläggen indirekt har "beslutat" att jag ska behålla Regan ett bra tag framöver, tills jag anser mig ha råd med en LP12:a och det råkar dyka upp ett lämpligt exemplar här i Luleåtrakten....

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 00:30 
Site Admin
Site Admin

Ärligt talat så var det väl inte särskilt otippat vilket tips du skulle få på ett Linn-forum :)

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det är sant... men svaren bör ju kunna bli olika. Det handlar ju om helt olika prisklasser och räkna även med mitt synsätt på att gå vidare med en 12:a.

Är då skillnaden på dubbla priset värt det mellan en "bra" Basik till den enklaste LP12:an? Att hitta en LP12:a för dessa pengar, i bra skick och med likvärdig tonarm och PU är inte heller det enklaste.

Att sedan kanske ha möjlighet att uppgradera med Circus och få mycket utbytt i LP12:an är säkert bra, men innebär också en merkostnad på det dubbla av vad Basiken kostar (än en gång).

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 02:49 
Site Admin
Site Admin

Jag tror som de andra, source first helt enkelt. Det må mässas till leda här på forumet, men ett sånt här fall är verkligen ett klockrent fall. Ett LP12-verk är helt enkelt mycket bättre än det mesta (allt) som finns att välja på i övrigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 06:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sällar mig till LP12-kören... En sniktolva är helt enkelt redan sjukt bra, och sedan om du uppgraderar så blir den bara ännu bättre. Men den är alltså ruggigt bra redan i snikversion. Vilket ju var närmare toppversion för 20 år sedan.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är ju definitvt jävig men med en Basik i mitt utförande får du en mycket bättre spelare än Rega givetvis inte i LP12-klass. Nästa steg kan vara att hitta ett LP12 verk utan arm om du känner att du vill gå vidare.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 18:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du kan säkert hitta en ok tolva för runt 5000kr, tålamod belönar sig nästan alltid på beg.marknaden. I mitt tycke är en ny tolva inte riktigt värd sin kostnad om man jämför med andra spelare för samma pengar. Kanske du skulle ta en titt på de bättre Project och Rega modeller som finns? Garanterat bättre "bang for the buck".
Om jag likt dig ville uppgradera skulle jag leta efter, förutom de kända "audiophile approved" spelarna, en Dual Golden One. Jag letar själv (slött) efter en sådan, det är sannolikt att min tolva får stryka på foten när jag hittar en.

Last edited by sexdwarf on Wed Oct 18, 2006 18:58, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
I mitt tycke är en ny tolva inte riktigt värt pengarna om man jämför med andra spelare för samma pengar.
Som alltid när man sticker ut hakan och jämför sådär - berätta gärna vilka spelare som är bättre och på vad de är bättre! :)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 19:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Andra dyra spelare är mer neutrala på något sätt, inte lika stickiga i diskanten och djupare bas, liksom. Jag talar då om Gyrodeck, den där feta Regan och Project RPM9. LP12 är liksom inte någon modern design, ingen bygger skivspelare på Linns sätt längre, utvecklingen har gått framåt.

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 20:00 
Site Admin
Site Admin

Fördelen som jag ser det med att köpa en Basik är att man då kan köra en "maxad" sådan istället för en instegs-12:a. Mentalt kan uppgraderingstoken i en lugna sig lite mer då :!:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 18, 2006 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Andra dyra spelare är mer neutrala på något sätt, inte lika stickiga i diskanten och djupare bas, liksom. Jag talar då om Gyrodeck, den där feta Regan och Project RPM9. LP12 är liksom inte någon modern design, ingen bygger skivspelare på Linns sätt längre, utvecklingen har gått framåt.
Vi har en beg Michel Gyrodeck i kanonskick... kanske ska du sluta leta
efter dualen? :wink:

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00