equi2 wrote:
Fick själv vara med om en sån där demo av tre CD-spelare för en massa år sedan tillsammans med en kompis. Så här i efterhand tycker jag att det är en bra sak, förutom att säljaren inte riktigt förklarade vad det hela handlade om. Blev liksom placerade i ett rum och fick höra på tre CD-spelare. Lagomt frågande "varför?!?!" då min kompis ville kolla på en subwoofer.
Så det är nog är nog viktigt att säljaren förklarar bättre och även frågar kunden om denne är intresserad att göra en sån provlyssning. I dagsläget hade jag gärna gjort en sån lyssning, nu när man har lite mer kött på benen.
... det efterfrågas en subwoofer och säljaren börjar prata prylar i 30.000-klassen? Tror han som skulle köpa var 17-18 år... Känns inte precis - rätt eller realistiskt.".
Vi försöker i dagsläget i största mån förklara varför vi vill visa skillnaden
på spelarna, trots att kunden kanske har planerat att köpa högtalare
eller kablar etc. Ibland (för ofta) har det dock hänt att personalen varit
för snabb på att "dra in" kunderna i rummet och spela på de spelare
som finns där utan att förklara
varför han vill visa denna skillnad -precis
som du skriver... och då är det lätta att det tolkas som att vi vill sälja
dyra cd-spelare istället för t ex ett par billiga högtalare...
Men, i de flesta fall så förstår kunden vårt upplägg och uppskattar att
vi tagit oss tiden att visa skillnaden. Många tror att linn-kunderna är
hifi-nissar som sitter och lyssnar på jazz-musik eller Mozart,
fastklistrade i "sweet-spot" under 70 minuter letandes efter detaljer i
inspelningen...
Vi brukar av nya kunder få höra fraser typ: "
Jag behöver ingen bra
anläggning för jag lyssnar ändå bara på rockmusik" eller "jag
spelar ändå bara på låg volym, så jag klarar mig med en billig stereo"
Dessa kunder brukar komma till insikt om att de inte behöver vara
"intresserade" eller "hifi-freaks" för att kunna ha nytta av en bra anläggning.
Om de sedan får höra hur en billig Rotel-förstärkare,
eller en lite Sherwood hembio-receiver spelar bättre än dubbelt så
dyra konkurrenter blir de än mer glada... Sedan är det så också att,
om du aldrig spelar på den dyraste spelaren så får du aldrig sålt
någon heller... (det är inte bara för att vara snäll som vi spelar
på Uni 1.1...

)
Konklusion kolon (som Percy Nilegård brukar säga) Kommunikation
är A och O, vare sig du jobbar i butik eller har en kvinna där hemma...
/M