selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 23:05 
Site Admin
Site Admin

Byter namn på tråden: "Rc ljud och bild i Umeå" --> "Hifibutiker och bemötande". Läs era inlägg en extra gång innan ni postar, lite inflammerat ämne detta. Inlägg som bara är pajkastning/okonstruktiva/provocerande plockas bort.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 23:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hade ju inte tänkt bråka mer i saken, men efter att jag svarat i PM på förfrågningar som jag inte tänkte skulle komma upp på forumet utan hållas privat per PM som vi skickat mellan varandra måste jag väl kommentera saken lite mer då:
Quote:
Det lurendrejeri "på gränsen till bedrägeri" som nämns i inlägget avser
enligt mangew´s PM varor som inte stämt överens med vad som
utlovats. I sådant fall har mangew som konsument rätt att reklamera
varan. Vad jag förstår så har detta inte skett.
Yepp, ringde upp efter 2-3 veckor efter att jag köpt varan och insett att detta är inte vad det skulle vara så fick jag svaret att "vi har inget återköp/bytesrätt om vi inte före kommit överrens om detta" Ok, men jag vill byta denna vara mot en annan, "Jo vi kan byta in den" Att de sedan glömde bort, eller inte sa var att de vid inbyte bara betalade 50% av vad jag betalat så summan blev...jag betalade 8000:- för varan 1:a gången, ville byta in den mot en annan som kostade 8500:-. De betalade 4000:- i inbyte för varan jag köpt 1:a gången och jag fick lägga till 4000:- ( de prutade faktiskt en 500:- här, heder åt dem!) så i slutäden hade jag inom 1månad betalat 12 000:- för en vara som kostade 8500:-. Sen var det inte slut här, varan jag fick med mig hem 2:a gången var en demoprodukt för de hade ingen splitterny i lager. Den skulle dock vara helt ny knappt gått mer än 10tim (vill jag minnas) eller var det 50...nåja nånstans däremellan. Vid hemkomst upptäckte jag att varan jag fått med mig hem var uppgraderad för 6månder sedan, en komponent var utbytt men namnet var forfarande desamma alltså ingen annan modellbeteckning. Så varan de sålde där var alltså minst 6månader gammal inte upp to date men det fick jag ej reda på då. Jag ringde dit, sa min mening, fick svaret att visst kan vi väl byta denna då. Åkte dit efter 1vecka då den nya kommit till butiken. Fick en ny kartong i handen och mycket mer hann jag inte säga förrän jag såg en rygg på säljaren. Vad som gjorde att jag ej var nöjd med den första varan? Jo det var ungefär samma sak med denna som den 2.a jag bytte till...skulle vara en helt nyuppackad vara knappt demad. Vid hemkomst upptäckte jag direkt en del skavanker som gjorde mig misstänksam att den inte var så ny, vid kontroll på nätet så fann jag att denna ocks fanns i en Mk2 sedan några månader och var den som sålder i butiker just nu. Sedan fick jag betala fullt pris då det påstods att den jag köpte skulle/eller redan var prishöjas men eftersom den var knappt demad fick jag den till gamla priset. Har aldrig sett någon prishöjning på denna produkt...Vid denna tidpunkt var man väldigt ny inom detta med Hifi så man lät sig väl luras lite.

Quote:
Angående mangew´s egna prylar så skriver han: "så att försöka dra en historia
vad man har är bara meningslöst för svaren man får "Men har du Linn så är det bättre".
Jag har svårt att tolka denna text som
annat än att det är ett antagande från mangew´s sida att han skulle
få det svaret, eller sa någon i butiken så vid besöket?
Jo, inget antagande utan faktisk hört det uttalandet av en säljare behöver inte nämna vilken men han påpekade att skulle jag ha Linn så var det bättre i ett sammanhang.

Sen har denna butik en bra service, de erbjuder demos inget snack om saken. De verkar mycket viliga att visa de 3steget och det är ju bra för sådana som är oerfarna. Sedan upplever jag dem mycket aktiva vid demos, men om man ska kritiskt granska detta så finns det oftast inget kompetent att jämföra med Linn i butiken om man nu ska lägga mycket pengar på en stereo och sedan kan man väl kritiskt anse att demosarna är ganska styrda att man ska höra just det som man hör...Sen upplever jag servicenivån ligga bra så länge man är på demo, förhandlar om en vara och säljarna kan vara ganska på vid besöket. Men jag har upplevt att tackar man för sig och vill återkomma svalnar intresset ganska snabbt om man inte köper varan vid 1:a tillfället de verkar vilja sälja snabbt, har en gång återkommit och då var servicen inte på samma nivå vid försäljningen.

Har säkert något mer att skriv om jag vill men jag tycker det räcker. Har inte sökt upp detta forum för att bråka med någon skrev 1:a inlägget som en motpol då det fanns tecken i tråden att de som har Linn anser sig vara sk "mobbade" av säljare för andra märken.

De har också sagt i butiken att "hembyggda högtalare aldrig kan bli lika bra som köpes för de hade han provat själv" Vet ej på vilken nivå manska tolka sådana åsikter men det är klart är jag som en 15-åring på moppe så förstår jag väl inte det.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det var fel vara du fick från början så ska köpet reklameras
och då har du rätt att:

* kräva omleverans
eller
* häva köpet
eller
* få köpeskillingen nedsatt

Det spelar ingen roll om vad som avtalats om ev bytesrätt
eller öppet köp, du har rätt till ovanstående.

Vid en retur så får du hela köpeskillingen tillbaka (minus ev
avdrag för saknat emballage eller skador etc).

Vid ett inbyte så är det dock upp till kund att acceptera det
bud som butiken ger.

Med dina uppgifter till grund så tolkar jag det så skulle det
gjorts ett återköp och en omleverans istället för ett inbyte
i ditt fall.

Vad gäller citatet om ombyggda högtalare: "hembyggda högtalare
aldrig kan bli lika bra som köpes för de hade han provat själv
" så
t r o r jag att han syftade på ett par Linn Isobarik-kopior som var i det
närmaste identiska med originalet, handgjorda av riktigt duktiga hant-
verkare. Dessa kopior lät dock inte lika bra som de fabriksbyggda...

Jag hoppas att du kan titta förbi butiken vid fler tillfällen (bor du i Luleå
förresten?). Du är mycket välkommen och leta gärna reda på mig om
du kommer förbi.

/Magnus

PS: Vi har både läst här och hört av kunder i butiken att Artikulat 350A
uppskattades mer i stora rummet när vi hade dem där. I lilla Linn-
rummet tycker jag själv att de inte kommer till sin rätt. Nu är de
utlånade, men när de kommer tillbaka hamnar de kanske i det stora
rummet igen...? (vi sålde förresten 2 par i augusti :D )

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bemötandet är ju en sak. Man har ju faktiskt rätt att vara hur dryg man vill i sin egen butik, oavsett om man säljer Linn eller vad som helst.

Men förfarandet du beskriver vid återköp/inbyte är ju fullkomligt oacceptabelt. Man har lagstadgad rätt att reklamera en felaktig vara och få den utbytt mot en ny. Det är, precis som Magnus skriver, inte på något sätt en förhandlingsfråga.

edit: Såg inte att Magnus svarat igen.

Last edited by henriklh on Wed Sep 27, 2006 07:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 00:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Om det var fel vara du fick från början så ska köpet reklameras
och då har du rätt att:

* kräva omleverans
eller
* häva köpet
eller
* få köpeskillingen nedsatt

Det spelar ingen roll om vad som avtalats om ev bytesrätt
eller öppet köp, du har rätt till ovanstående.

Vid en retur så får du hela köpeskillingen tillbaka (minus ev
avdrag för saknat emballage eller skador etc).

Vid ett inbyte så är det dock upp till kund att acceptera det
bud som butiken ger.

Med dina uppgifter till grund så tolkar jag det så skulle det
gjorts ett återköp och en omleverans istället för ett inbyte
i ditt fall.
Då var det ju otur att inte du skötte detta ärende från början till slut då, så hade jag sparat mig åteminstone 4000:- eller kanske lämnat tillbaka och köpt något helt annat nånannanstans. För de uppgifter du skriver ovan är nog så det ska fungera, men svaret jag fick av en ska vi kalla det pådrivande kraft i affären var precis som jag skrev i historien ovan och så genomfördes alla transaktioner. Nu lät jag mig luras denna gång, kommer inte hända igen.

Var som sagt in där för någon vecka sedan efter ett par års vila, det var då jag fick jämförelse med moppeåkare och hembyggen (bla.) så jag kan tyvärr inte säga att jag har någon större lust återkomma.

Ang Linnsystemet, det var i lilla rummet och det lät inte bra alls..vet ej om säljaren verkligen tyckte det eller bara ville få oss att tycka det låter jag vara osagt. Jag förstod att det lilla rummet inte är optimalt, men där lät denna anläggning långt ifrån lika bra som min för ca. 1/3 härhemma...så jag kände mig ganska nöjd där.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ni börjat bråka nu igen? :wink:

När det gäller felaktiga leveranser, trasiga produkter etc så finns det ju lagar som reglerar detta, dom gäller ju alltid. Synd att juridik aldrig varit för "vanliga" människor.

Känner själv igen mig lite på den beskrivning av T&T där jag handlat mycket, även om jag på sista tiden tycker det blivit bra mycket bättre. Sen om det beror på säljarna jag träffat eller inte vet jag inte.

Fick själv vara med om en sån där demo av tre CD-spelare för en massa år sedan tillsammans med en kompis. Så här i efterhand tycker jag att det är en bra sak, förutom att säljaren inte riktigt förklarade vad det hela handlade om. Blev liksom placerade i ett rum och fick höra på tre CD-spelare. Lagomt frågande "varför?!?!" då min kompis ville kolla på en subwoofer.

Så det är nog är nog viktigt att säljaren förklarar bättre och även frågar kunden om denne är intresserad att göra en sån provlyssning. I dagsläget hade jag gärna gjort en sån lyssning, nu när man har lite mer kött på benen.

Att Linn är det dominerande märket är väl okay, men man måste vara lyhörd för andra märken och vad kunden tycker. Något jag tycker har blivit mycket bättre på sistone. Ett exempel på ett mindre bra bemötande är ovanstående besök i butiken. För kanske 8 år sedan, när två unga studenter kommer in i butiken... det efterfrågas en subwoofer och säljaren börjar prata prylar i 30.000-klassen? Tror han som skulle köpa var 17-18 år... Känns inte precis - rätt eller realistiskt.

Men som sagt, i det stora hela upplever jag att det blivit mycket bättre under mina sista besök vilket helt klart är roligt. Behöver en butik här uppe som är lite bredare än "Only-LINN".

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 09:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har följt denna debatt och vill säga följande utan att kommentera någon av de nämnda butikerna.

Det finns många typer av säljare.

Det finns de som är som häftplåster direkt man kommer innanför dörren.
Det finns de som försöker sälja senaste maxade kaffebryggaren när man kommer för att köpa en brödrost.
Det finns de som snackar ner andra märken än det de säljer i deras butik.
Det finns även de som pratar illa om andra butiker/märken.

Dvs de är som många andra människor när de diskuterar sin bil, sitt hus etc.

Men det finns också många bra säljare.

De som lyssnar på vad kunden verkligen är ute efter och anpassar sig efter det.
De som har en förmåga att anpassa sig efter hur mycket kunden är beredd att betala och inte försöker att pracka på något annat.
De som har en förmåga att behandla kunden på ett respektfullt sätt och inte dömer den efter utseendet eller hur den är klädd.

Det finns många likheter med konsulter/utbildare, jag är själv sådan, har ganska stor erfarenhet av sådana.

Man måste som säljare/konsult/utbildare vara mycket lyhörd och lyssna på kunden, man måste fråga, fråga och fråga vad de egentligen är ute efter.
Om man gör det blir kunden intresserad och kanske vill veta mer, då först kan man börja gå vidare till nästa steg, men då är det ju faktiskt kunden som initierat detta.

Det här tycker jag är en utbildnings- och policyfråga för vilken butik som helst hur man hanterar kunder och framförallt nya kunder.
Sen gäller det även för oss kunder att säga ifrån direkt om vi inte blir bemötta på det sätt som vi önskar, det är faktiskt även upp till oss att skapa en god relation till säljaren.

Man skulle på samma sätt kunna göra en likadan beskrivning av oss kunder...

Kom ihåg! Både säljare och kunder har dåliga dagar.

Bara lite funderingar

/Per

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant tråd! Som missnöjd kund bör man väl i första hand ta kontakt med butiken, inte minst för att kanske komma till rätta med problemen. I andra hand finns allmänna reklamationsnämden som kan hjälpa till i såna här situationer.

En missnöjd kund hörs ofta mer än en nöjd (särskilt i forumtrådar...) men det är bra att det finns en plats där man kan utbyta erfarenheter av olika handlare. Man bör dock ha klart för sig att kontakten mellan handlare och kund är personkemi på hög nivå och det som inte funkade för dig kanske fungerar bättre för någon annan.

Bra också att det var just T&T som berördes i denna tråd eftersom Magnus finns här och kan ge bra och raka svar från butikens sida. Utan representation från butiken i diskussionen blir det lätt pajkastning eller nöjda kunder vs. missnöjda kunder och det leder nästan alltid till personangrepp. Mitt förtroende för T&T har enbart förstärkts efter att jag läst denna tråd (från en nivå där jag varken visste något positivt eller negativt om dem).

Angående Linnbutiker vs. alla andra butiker-diskussionen - det finns klara och tydliga skillnader mellan klassiska hifi-butiker och Linn-butiker och ibland får man vara "smidig" i hur man uttrycker sig för att inte skapa fel sorts debatt. Det gäller inte bara ljudfantatiker som besöker den religöse Linn-handlaren utan även "Linnister" som besöker hifiklubben och skrattar åt hur omusikalisa deras anläggningar är... Det viktigaste är att man är nöjd själv, och om man besöker butiker från "andra lägret" för att få "bekräftelse" bör man vara smidig..

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 11:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:

Angående Linnbutiker vs. alla andra butiker-diskussionen - det finns klara och tydliga skillnader mellan klassiska hifi-butiker och Linn-butiker och ibland får man vara "smidig" i hur man uttrycker sig för att inte skapa fel sorts debatt. Det gäller inte bara ljudfantatiker som besöker den religöse Linn-handlaren utan även "Linnister" som besöker hifiklubben och skrattar åt hur omusikalisa deras anläggningar är... Det viktigaste är att man är nöjd själv, och om man besöker butiker från "andra lägret" för att få "bekräftelse" bör man vara smidig..

/ jajo
Väl formulerat jajo.Håller med dig till fullo.Smidighet och lite diplomati är den bästa vägen.

Med risk att låta som en trasig skiva så säger jag igen=allt är en fråga om tycke och smak.Att det sedan finns fanatiska entusiaster av det ena eller andra märket som tycker att det endast finns EN sanning får man ha överseende med.Sanningen ligger i betraktarens öga (i det här fallen öron) sägs det.Kanske är det så.

/new order

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Fick själv vara med om en sån där demo av tre CD-spelare för en massa år sedan tillsammans med en kompis. Så här i efterhand tycker jag att det är en bra sak, förutom att säljaren inte riktigt förklarade vad det hela handlade om. Blev liksom placerade i ett rum och fick höra på tre CD-spelare. Lagomt frågande "varför?!?!" då min kompis ville kolla på en subwoofer.

Så det är nog är nog viktigt att säljaren förklarar bättre och även frågar kunden om denne är intresserad att göra en sån provlyssning. I dagsläget hade jag gärna gjort en sån lyssning, nu när man har lite mer kött på benen.
... det efterfrågas en subwoofer och säljaren börjar prata prylar i 30.000-klassen? Tror han som skulle köpa var 17-18 år... Känns inte precis - rätt eller realistiskt.".
Vi försöker i dagsläget i största mån förklara varför vi vill visa skillnaden
på spelarna, trots att kunden kanske har planerat att köpa högtalare
eller kablar etc. Ibland (för ofta) har det dock hänt att personalen varit
för snabb på att "dra in" kunderna i rummet och spela på de spelare
som finns där utan att förklara varför han vill visa denna skillnad -precis
som du skriver... och då är det lätta att det tolkas som att vi vill sälja
dyra cd-spelare istället för t ex ett par billiga högtalare...

Men, i de flesta fall så förstår kunden vårt upplägg och uppskattar att
vi tagit oss tiden att visa skillnaden. Många tror att linn-kunderna är
hifi-nissar som sitter och lyssnar på jazz-musik eller Mozart,
fastklistrade i "sweet-spot" under 70 minuter letandes efter detaljer i
inspelningen...

Vi brukar av nya kunder få höra fraser typ: "Jag behöver ingen bra
anläggning för jag lyssnar ändå bara på rockmusik
" eller "jag
spelar ändå bara på låg volym, så jag klarar mig med en billig stereo
"
Dessa kunder brukar komma till insikt om att de inte behöver vara
"intresserade" eller "hifi-freaks" för att kunna ha nytta av en bra anläggning.

Om de sedan får höra hur en billig Rotel-förstärkare,
eller en lite Sherwood hembio-receiver spelar bättre än dubbelt så
dyra konkurrenter blir de än mer glada... Sedan är det så också att,
om du aldrig spelar på den dyraste spelaren så får du aldrig sålt
någon heller... (det är inte bara för att vara snäll som vi spelar
på Uni 1.1... :twisted: )

Konklusion kolon (som Percy Nilegård brukar säga) Kommunikation
är A och O, vare sig du jobbar i butik eller har en kvinna där hemma...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mangew: Jag kan förstå att du förlorat förtroendet för ToT när jag läste din beskrivning av vad som hände, trist att det blev så.

Magnus: bra och raka svar det gillas

Jag är en av dom som verrkligen gillar Takt & Ton, min absoluta favoritbutik. I mina ögon och öron är det den bästa Linnbutiken i Sverige med reservation att jag inte har varit på Ljudkompaniet och Hifibutiken (tusan inlägget blev mindre värt när jag bara varit på 4 av 6 butiker)
Bemötandet har självklart varit bra på High fidelity och Tonläget men tack vare Takt & Tons storlek med flera bra lyssningsrum samt att ToT har bättre personaltäthet (alla bra och kunniga, chefen verkar hålla ett tajt skepp) så vinner Takt & Ton matchen. Det här är ju helt subjektivt såklart

Jag har alltid blivit väldigt bra bemött på Takt o Ton både när jag bara tittat eller gjort mina inköp. Jag gillar att personalen ger raka klara förslag baserat på informationen jag gett dom. Sen kan det bli tuffa prisförhandlingar men det hör ju till spelet :)

Jag är också imponerad av att flera i personal vet vad jag har för prylar trots att jag bor i skellefteå och inte är in stup i kvarten, det tyder på ett engagemang, givetvis i säljsyfte men både kund och butik vinner ju på det i slutändan. Sen att dom har fantastiskt gott kaffe gör inte saken sämre.

Den enda kritiken jag har mot ToT är att webbsiten inte uppdateras tillräckligt ofta samt kanske skulle behöva en rejäl upplyftning. Men jag förstår att det inte är en så proriterad del av verksamheten det finns alltid massa annat att hugga tag i. Jag jobbar själv på ett produktbolag i IT-Branschen och inte ens vår site är väl "state of the art" bagarns barn ni vet :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 11:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Magnus wrote:

Konklusion kolon (som Percy Nilegård brukar säga) Kommunikation
är A och O, vare sig du jobbar i butik eller har en kvinna där hemma...

/M
:D Amen

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 12:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Mangew: Jag kan förstå att du förlorat förtroendet för ToT när jag läste din beskrivning av vad som hände, trist att det blev så.
Don Tomaso: Du ville ju veta, nu vet du varför jag inte har mycket till över för Takt & Ton som butik. Gillar varken att bli rent lurad på 4000:- /produkter som uppenbarligen inte var vad som sades. Eller allmänt drygt bemött/hånad för mina grejer (som ligger väl i klass med vad de kan erbjuda för samma pengar).

Avgör själv hur seriös jag är...

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mangew wrote:
Quote:
Don Tomaso: Du ville ju veta, nu vet du varför jag inte har mycket till över för Takt & Ton som butik. Gillar varken att bli rent lurad på 4000:- /produkter som uppenbarligen inte var vad som sades. Eller allmänt drygt bemött/hånad för mina grejer (som ligger väl i klass med vad de kan erbjuda för samma pengar).

Avgör själv hur seriös jag är...
Nej jag har ingen anledning att klaga på din seriositet nu efter dina förtydliganden

Post subject: Apropå RC
PostPosted: Thu Sep 28, 2006 13:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Apropå RC Ljud och Bild som väl förvisso borde vara ett avslutat ämne i den här tråden så vill jag ändå säga att de har bemött mig väldigt väl, även under alla de år jag enbart hade Linn-prylar.
Däremot har jag varit med en gång, när en s.k. Linn-fundamentalist stegade in där och hävde ur sig att deras skitsystem för en halv miljon lät piss jämfört med hans Classik+Index. Då reagerade de helt klart negativt och det kan jag faktiskt förstå...
De föreslog att han skulle komma dit med prylarna så att alla kunder och de själva kunde få jämföra men han tyckte det var helt meningslöst.

Jag tyckte förresten att hans Classik+Index lät bedrövligt illa och det var nog tur för alla inblandade att han inte antog utmaningen...

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00