selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är ju en personlig fråga man måste ställa sig själv.

En Linn-anläggning á la instegsmodeller är MYCKET bättre än en plastanläggning för 2995:-, men då kostar det minst 3 gånger så mycket även om man köper prylarna beggat.

När jag väl har en Linn-anläggning som har ett nypris på ~50.000:- så blir det lite annorlunda. Jag har personligen lite svårt att motivera att lägga 10.000:- på att gå från Genki till Ikemi exempelvis.

Generellt sett så är det ju självklart bättre med en Ikemi, men i jämförelse mot skillnaden mellan plastanläggningen och Linn, är skillnaden LITEN.

Går man till en anläggning som betingar ett nypris på säg 180.000:- då krävs det ganska många slantar för att få samma skillnad som "plastanläggningen vs. Linn-insteg" ger.

Så man får väl fråga sig själv var gränsen går...

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote=

Är Linn Majik cd-spelare tex 10 ggr bättre än en spelare för tre tusen? Finns det något i spelaren som motiverar en prislapp på nära 30 tusen?
/ B[/quote]

Tänker man så är verkligen inte Linn kanske det märket man ska överväga att köpa. Det finns billigare märken. Men som flera har sagt handlar det om prioriteringar. Jag tror många på detta forum har just satsat en del på sitt musikintresse. Vi människor priotirera olika, vissa köper jeans för 2000 andra en ny plint för 3k. Båda är kanske vansinninga när det finns människor som svälter.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den här diskussionen påminner mig om när jag läste att Kolektor höjer med en dB/steg. Jag och en kompis satt och försökte lyssna då det ju blev dubbelt så högt var tredje steg. Vi tyckte inte att det lät klokt, skillnaden var ju för liten. Sen satte vi oss och försökte bestämma oss för när det blev dubbelt så högt i våra öron. Vi gav upp ganska snabbt.

Det enda som går att säga är väl om en viss apparat är bättre eller sämre än en annan? Om någon föredrar något annat än en Linn-produkt givet ett visst pris så fine, jag gör det antagligen inte.

Men vi väntar fortfarande på exemplet på spelaren som levererar 90 % till 10 % av priset för LP12 i den andra tråden ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Den här diskussionen påminner mig om när jag läste att Kolektor höjer med en dB/steg. Jag och en kompis satt och försökte lyssna då det ju blev dubbelt så högt var tredje steg. Vi tyckte inte att det lät klokt, skillnaden var ju för liten. Sen satte vi oss och försökte bestämma oss för när det blev dubbelt så högt i våra öron. Vi gav upp ganska snabbt.

Det enda som går att säga är väl om en viss apparat är bättre eller sämre än en annan? Om någon föredrar något annat än en Linn-produkt givet ett visst pris så fine, jag gör det antagligen inte.

Men vi väntar fortfarande på exemplet på spelaren som levererar 90 % till 10 % av priset för LP12 i den andra tråden ;)
Varför skulle det bli dubbelt så högt med en höjning på 3dB? En höjning på 3dB innebär ju bara att dubbelt så mycket effekt levereras.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Varför skulle det bli dubbelt så högt med en höjning på 3dB? En höjning på 3dB innebär ju bara att dubbelt så mycket effekt levereras.
Är inte det det närnaste "dubbelt så högt" man kan komma?

Poängen var ju bara att det var fullkomligt omöjligt att säga när det blev "dubbelt så högt".

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 19, 2006 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En höjning med 10 dB brukar upplevas som "dubbelt så högt" enligt
vissa faktaböcker.

Dock så känns det lite för generaliserande då en höjning från 5-15 dB
förmodligen känns kraftigare än en från 105-115dB...?

Detta med 3dB är en kraftigt utbredd missuppfattning, det brukar jag
se i allt från dammsugar-tester till bil-tester... Artikelförfattarna drar
väldigt snabba växlar på 3dB hit och dit.

Det krävs dubbelt så mycket effekt för att höja ljudvolymen med 3dB.
MEN det låter inte dubbelt så kraftigt p g a detta! (10dB kräver 10ggr
så mkt effekt och 20dB kräver 100ggr så mkt effekt).

Som kuriosa kan jag nämna att en halvering av avståndet höjer
ljudstyrkan med 6dB... (tänk på det när ni läser artiklar om ljudnivåer,
mätte de 1m från ljudkällan eller 2meter, eller 5 meter, eller 0,5meter...).

Tidningen High Fidelity hade faktiskt en riktigt intressant artikel för några
år sedan: "Hur mycket är 1000dB?" De gjorde en liten överslagsräkning
över hur mycket effekt som behövdes för att driva en normal
högtalare med en känslighet om ca 90dB @ 1W/1m (förutsatt att
högtalarna klarade av den effekten).

Konklusionen var att den att den effekt som förstärkaren krävde
producerades inte i detta universum... Ett annat problem skulle vara att
ljudnivån 3355mil bort skulle överstiga 850dB... (vår planet har en
omkrets på ca 4000mil).

/M

PS: HITTADE LÄNK TILL ARTIKELN... Hur mycket är 1000dB?

http://www.pastisch.se/faktiskt/100dB.pdf

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 20, 2006 06:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Men det är fult att äga alltså? ;)
Inte alls. Men det är som du själv skriver upp till var och en. Jag umgås mycket med människor som tycker att det är fint att äga. Och som tar varje tillfälle att utöka sitt revir med ytterligare en sommarstuga, större dyrare bil och så vidare. Jag delar inte det synsättet men jag ser inget fel i det. Jag ser inget positivt i att slita hund i många år för att få ytterligare ett hus att ta hand om.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 20, 2006 07:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:

Exakt. Den enda som kan avgöra om en Linn-apparat är värd sitt pris och/eller låter "bättre" är väl den som ska betala...

För mig är dock diskussionen ofta som att välja bil efter vilken som går fortast. Och så glömmer man allt det andra man behöver bilen till.

Linns grejor är underbara när det gäller rytm, homogenitet (oftast) och musikalitet. Men tyvärr låter det ofta dåligt rent ljudmässigt. Min Arkiva B är en av de få Linn-pickuper som jag tycker är värd sitt pris, trots prislappen. Framför allt om man jämför med andra Linn-pickuper. Men den spårar mycket sämre än en Sumiko Blue Point Special. En pickup som kostar 3-4 tusen och inte behöver en Linto för 15 tusen... Jag vågar påstå att Sumikon ger mycket mer än 90% av Arkivan.

Spelare som levererar 90% av 12:an? Har nog missat det "uppdraget" i den andra tråden :-)

Med samma inriktning som Linn så är väl Rega och Project två exempel, dom säljs ju dessutom ofta som prisvärda alternativ av Linn-handlare. Jag har själv bara hört Rega och inte i något bra sammanhang. Det lät dock alldeles utmärkt.

För länge sedan mekade jag betydligt mer med skivspelare än vad jag orkar idag och flera av varianterna lät mycket bra. Dual 505 tex. Ombyggd med en Formula 4 tonarm och en modifierad Grado-pickup lät det mycket bra.

Generellt menar jag att man oftast måste betala extremt mycket för att nå de sista procenten av prestanda. Och det är ofta de sista procenten vi talar om när vi jämför apparater med varandra. En Denon-combo (förstärkare/radio/cd-spelare) med ett par Gale-högtalare för totalt ca 4.000:- är faktiskt en ganska acceptabel anläggning i jämförelse med mycket annat. Jag skulle aldrig nöja mig med en sådan, men det är ruskigt mycket välljud för pengarna.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 20, 2006 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För mig är dock diskussionen ofta som att välja bil efter vilken som går fortast. Och så glömmer man allt det andra man behöver bilen till.
Yepp - det är som att välja HIFI utifrån hur det "låter".
Jag väljer bil...musikrigg... etc, utifrån känslomässiga grunder.
Vad är roligast?
För vissa är designen det viktiga - se på B&O's framgångar.
Skulle också tro att fler väljer bil utifrån hur de ser ut/image än hur kul de är att ratta, praktiskhet o andra faktiska egenskaper.

Håller med dig om att de sista procenten prestanda ÄR kostsamt.

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00