hardcorelinnie wrote:
Är man extrem för att man inte vill kompromissa med en anläggnings förmåga att återge samspel mellan musikerna och tydlighet i att återge melodin? Att Linns apparater är mycket bra på detta är väl rätt uppenbart för de flesta på det här forumet, men det betyder väl inte att andra tillverkare inte kan konkurrera på Linns ännu så länge "hemmaplan". Andra framgångsrika tillverkare (känner också de flesta till) som t.ex. Arcam, Bonnec och Naim är enligt min mening också framgångsrika på detta (ovanst.) och andra sätt. Beträffande "låter som Linn" argumentet vill jag direkt avfärda det (i varje fall vad mig anbelangar) i och med att jag i direkt motsats till ditt antagande menar att det finns flera andra anläggningar som kan producera *ljud* som i andra avseenden är mer tilltalande än ljudet från motsvarande (prismässigt) Linn anläggning. Å andra sidan vill jag också påstå att just en välinstallerad topp-Linn-anläggning är mycket svårslagen i alla avseenden. De brukar dock kosta nära nog olidligt mycket, vilket är trist.
Med frasen "Låter som Linn" avsåg jag inte klangfärg och dylikt. Utan precis det som Linns grejor exellerar i, dvs rytmik, homogenitet, "spelglädje" osv. Vissa har svårt att kompromissa bort ens ett uns av detta för att få en bättre klangbalans, renare ljud eller vad du nu vill. Andra skiter i takten bara det "låter snyggt", att dom inte köper Linn är väl ganska självklart?
Jag har lyssnat på Linns "non-plus-ultra-anläggning" hos High Fidelity för ett par år sedan (Komri - eller vad-dom-nu-heter som ser ut som större Akurate, CD12:a osv) och det lät på många sätt fantastiskt. Men verklighetstroget? Icke. Inte för en sekund kände jag att live-inspelningen flyttade mig till det aktuella evenemanget. Det var stort, storslaget, otroligt dynamiskt och rent. Det verkade finnas hur mycket kraft som helst. Homogeniteten och samspelet mellan musikerna var suveränt. Detaljförmågan var på topp. Så ock priset....
Men vad saknades då? Jo, känslan av "riktighet" med dess fel och brister. Ett bra rörsteg och ett par elektrostater kan förmedla detta. Däremot kan dom ofta inte förmedla "draget" i rockmusik. För priset av en Linn toppanläggning ska man kunna kräva både-ock tycker jag!
Har en kamrat som i alla tider spelat på rörelektronik, senast en SP6 och en TVA10. Lyssnar man på en komplicerad Zappa-låt förstår man det som tidigare undgåtts. Helt plötsligt har man sammanhanget och rytmen klart för sig. Linn-elektronik spelar lika bra ur det avseendet, oftast till och med ännu bättre. Men
ljudmässigt jmf med god rörelektronik kommer Linns elektronik till korta.
Linns högtalare har jag däremot svårt för. Spelglädje, javisst. Men det har AudioPro också, för en tiondel av priset. Bland det bästa jag hört är Espek hos Anders i Gbg. Men dom högtalarna är väl nerlagda nu, eller? Tänker jag på original Kan eller Akurate på Sheraton får jag bara rysningar, tyvärr fel rysningar
Om Linns kunder inte till 100% snöade in på tune-dem och takt utan även önskade sig lite bättre "ljud" kanske verkligheten skulle se annorlunda ut. Likaså om man inte tyckte att en komplettering av-vad-det-nu-råkar-vara till priset av en mindre bil anses som "otroligt prisvärt".
/ B