selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 11:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 20:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Just nu har BMW" kanske världens bästa bil" i den nya 3 serien. Så vi som kör BMW och lyssnar på musiken i en LINN anläggning ligger steget före alla andra. Men som sagt det kostar att ligga på topp!!!!

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 16, 2006 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Big D wrote:
Just nu har BMW" kanske världens bästa bil" i den nya 3 serien. Så vi som kör BMW och lyssnar på musiken i en LINN anläggning ligger steget före alla andra. Men som sagt det kostar att ligga på topp!!!!
Kunde inte sagt det bättre själv! :wink: Vänta just själv på min första bmw.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 02:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Big D wrote:
Just nu har BMW" kanske världens bästa bil" i den nya 3 serien.
...det har de haft tidigare oxå! (M3 E36 + M3 E46).

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dags att starta en biltråd under övrigt. "BMW mot resten" typ, ni som kör/ägt kan väl starta.
Jag är på!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 18:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

På High Fidelity har dom kört alfa när dom själva fått
välja.

Italienskt och Skotskt i en skön harmoni. Faktum är att det
finns många liktheter mellan Linn och alfa (det svänger om bägge).

Nog snackat om bil detta är ett Linn forum. Gå in på rejsa.nu och
lek av er.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 17, 2006 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Är man extrem för att man inte vill kompromissa med en anläggnings förmåga att återge samspel mellan musikerna och tydlighet i att återge melodin? Att Linns apparater är mycket bra på detta är väl rätt uppenbart för de flesta på det här forumet, men det betyder väl inte att andra tillverkare inte kan konkurrera på Linns ännu så länge "hemmaplan". Andra framgångsrika tillverkare (känner också de flesta till) som t.ex. Arcam, Bonnec och Naim är enligt min mening också framgångsrika på detta (ovanst.) och andra sätt. Beträffande "låter som Linn" argumentet vill jag direkt avfärda det (i varje fall vad mig anbelangar) i och med att jag i direkt motsats till ditt antagande menar att det finns flera andra anläggningar som kan producera *ljud* som i andra avseenden är mer tilltalande än ljudet från motsvarande (prismässigt) Linn anläggning. Å andra sidan vill jag också påstå att just en välinstallerad topp-Linn-anläggning är mycket svårslagen i alla avseenden. De brukar dock kosta nära nog olidligt mycket, vilket är trist.
Med frasen "Låter som Linn" avsåg jag inte klangfärg och dylikt. Utan precis det som Linns grejor exellerar i, dvs rytmik, homogenitet, "spelglädje" osv. Vissa har svårt att kompromissa bort ens ett uns av detta för att få en bättre klangbalans, renare ljud eller vad du nu vill. Andra skiter i takten bara det "låter snyggt", att dom inte köper Linn är väl ganska självklart?

Jag har lyssnat på Linns "non-plus-ultra-anläggning" hos High Fidelity för ett par år sedan (Komri - eller vad-dom-nu-heter som ser ut som större Akurate, CD12:a osv) och det lät på många sätt fantastiskt. Men verklighetstroget? Icke. Inte för en sekund kände jag att live-inspelningen flyttade mig till det aktuella evenemanget. Det var stort, storslaget, otroligt dynamiskt och rent. Det verkade finnas hur mycket kraft som helst. Homogeniteten och samspelet mellan musikerna var suveränt. Detaljförmågan var på topp. Så ock priset....

Men vad saknades då? Jo, känslan av "riktighet" med dess fel och brister. Ett bra rörsteg och ett par elektrostater kan förmedla detta. Däremot kan dom ofta inte förmedla "draget" i rockmusik. För priset av en Linn toppanläggning ska man kunna kräva både-ock tycker jag!

Har en kamrat som i alla tider spelat på rörelektronik, senast en SP6 och en TVA10. Lyssnar man på en komplicerad Zappa-låt förstår man det som tidigare undgåtts. Helt plötsligt har man sammanhanget och rytmen klart för sig. Linn-elektronik spelar lika bra ur det avseendet, oftast till och med ännu bättre. Men ljudmässigt jmf med god rörelektronik kommer Linns elektronik till korta.

Linns högtalare har jag däremot svårt för. Spelglädje, javisst. Men det har AudioPro också, för en tiondel av priset. Bland det bästa jag hört är Espek hos Anders i Gbg. Men dom högtalarna är väl nerlagda nu, eller? Tänker jag på original Kan eller Akurate på Sheraton får jag bara rysningar, tyvärr fel rysningar 8)

Om Linns kunder inte till 100% snöade in på tune-dem och takt utan även önskade sig lite bättre "ljud" kanske verkligheten skulle se annorlunda ut. Likaså om man inte tyckte att en komplettering av-vad-det-nu-råkar-vara till priset av en mindre bil anses som "otroligt prisvärt".

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 18, 2006 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag har lyssnat på Linns "non-plus-ultra-anläggning" hos High Fidelity för ett par år sedan (Komri - eller vad-dom-nu-heter som ser ut som större Akurate, CD12:a osv) och det lät på många sätt fantastiskt. Men verklighetstroget? Icke. Inte för en sekund kände jag att live-inspelningen flyttade mig till det aktuella evenemanget. Det var stort, storslaget, otroligt dynamiskt och rent. Det verkade finnas hur mycket kraft som helst. Homogeniteten och samspelet mellan musikerna var suveränt. Detaljförmågan var på topp. Så ock priset....

Men vad saknades då? Jo, känslan av "riktighet" med dess fel och brister. Ett bra rörsteg och ett par elektrostater kan förmedla detta. Däremot kan dom ofta inte förmedla "draget" i rockmusik. För priset av en Linn toppanläggning ska man kunna kräva både-ock tycker jag!
Jag kan tänka mig vad du menar med "riktighet", men jag vill nog påstå att innebörden i begreppet bottnar i maskering av grava musikaliska fel med mer tollererbara och i någon mening romantiska dito (går ej skriva d: o). Problemet är att man är ju långt ifrån direktopplad till musiken med en sådan anläggning vilket t.ex. leder till att det krävs många spelningar av en skiva innan man kan bygga sig (vilket precis är vad som händer) en bild av hur musiken på skivan egentligen låter. Denna bild kan dessutom ofta lätt bli fel eftersom vad man uppfattar i högre grad beror av lyssnaren och lyssnarens musikaliska bakgrund, varigenom all ny musik filtreras(!). Med en bättre anläggning är det mycket lättare att förstå hur/vad som spelas och därigenom krävs inte lika många spelningar för att uppnå samma eller bättre förståelse.

Att "riktighet" nog kan betraktas som i det närmaste 100 procentigt subjektivt medan tune-dem prestanda å andra sidan är i det närmaste helt objektivt gör att jag har mycket svårt att förstå hur man kan prioritera bort tune-dem prestanda. Att man vill ha både och kan jag mycket väl förstå och det är även vad jag själv eftersträvar, inom ramen för den begränsade budget man trots allt har till förfogande. Jag vill nog också påstå att de tune-dem-mässigt bästa anläggningarna (väl injusterade) också låter med störst riktighet.

Att viss elektronik kan prestera både fel och brister står utom all tvivel, men att det skulle vara mer rätt låter i mina öron något vrickat. Att en i någons tycke torr inspelning kan få mer kropp, luftighet eller andra låta-rätt-attribut har knappast något med bra återgivning att göra. Det kan möjligen vara trevligt för en stund, men kan anläggningen inte förmedla musikalisk information så tröttnar man ganska snart ändå.
Bill50x wrote:
Om Linns kunder inte till 100% snöade in på tune-dem och takt utan även önskade sig lite bättre "ljud" kanske verkligheten skulle se annorlunda ut. Likaså om man inte tyckte att en komplettering av-vad-det-nu-råkar-vara till priset av en mindre bil anses som "otroligt prisvärt".

/ B
Det är ju det som *är* bättre ljud! Det andra är i mitt tycke bara kosmetika, inte oväsentligt, men vid en prioritering definitvt underordnad en tune-dem förättring. Man undrar vilka uppgraderingar som ingår i din definition av "av-vad-det-nu-råkar-vara"-uppgraderingar. Ingår t.ex. Lingo, Ekos, Cirkus, CD12, Klimax etc? I så fall prioriterar vi nog så olika när det gäller ljudåtergivning att det är meningslöst att fortsätta diskussionen. Om man inte har fått upp öronen för dessa skillnader är väl allt frid och fröjd och man kan prioritera att förbättra sin anläggning m.a.p. de skillnader man själv hör. Då spelar det ju faktiskt ingen roll hur många andra som hör andra skillnader. Det är kanske inte så meningsfullt att försöka övertyga andra som noterat dessa skillnader att vi överdriver eller vad det är du försöker säga. Jag påstår inte att man inte kan uppskatta Linn ändå, man kan ju faktiskt uppskatta Linn:s prylar av olika anledningar.

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 22:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
På tal om dyyyyra CDspelare, ska finnas en som heter dCS. Runt 200k
Plus en uppdatering som heter Elgar (dac) för en hudring till...

Den ska tydligen svänga hyfsat... någon som vill släpa med sin 1.1 o jämföra?
Jag har hört denna för några år sedan, på en hifimässa i luleå. någon som kommerihåg kringutrustningen?. var i vargefall batteridrivet försteg och några större Amerikanska? slutsteg o högtalare, dessa med neodynium diskant.

var på RC i fredags o lyssande på deras stora(läs dyra) system bestående av Gondul, någon strömrenare, Quad slutsteg och Quad elektrostater.
-lät värkligen illa, personalen höll väll delvis med ? och skyllde på för klena slutsteg.
Garanterat att en Classik med ninka låter bättre än så!

mvh

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 22:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
På tal om dyyyyra CDspelare, ska finnas en som heter dCS. Runt 200k
Plus en uppdatering som heter Elgar (dac) för en hudring till...

Den ska tydligen svänga hyfsat... någon som vill släpa med sin 1.1 o jämföra?
Jag har hört denna för några år sedan, på en hifimässa i luleå. någon som kommerihåg kringutrustningen?. var i vargefall batteridrivet försteg och några större Amerikanska? slutsteg o högtalare, dessa med neodynium diskant.

var på RC i fredags o lyssande på deras stora(läs dyra) system bestående av Gondul, någon strömrenare, Quad slutsteg och Quad elektrostater.
-lät värkligen illa, personalen höll väll delvis med ? och skyllde på för klena slutsteg.
Garanterat att en Classik med ninka låter bättre än så!

mvh
Håller absolut INTE med dig.Lyssnade på Quads elektrostater på Rc idag och blev vädligt positivt överraskad.Så dina intryck och omdömmen stämmer inte alls med mina egna.Ninka bättre?!No way!

mvh/

edit.Quads elektrostater kostar 65k.Dyra javisst.Men inte dyrare än Akurate 242 t.ex.

Kringutrustningen som du frågade om var Edge försteg.Lamm slutsteg och JM Labs lite "mindre" golvare Grand eller Nova Utopia.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå RC Ljud & Bild så blir det mässa av något slag där nästa helg. Mitsubishis HC1100 och 3100 projektorer kommer iaf att visas, i övrigt vet jag noll och inget. Samsungs 710 skulle inte vara med.

Får se om man klarar av att hålla sig, min Benq blir ju snart två år .. hmm .. :D Har sett 1100'an som hastigast och det är fan inte kattskit vad man får för 15 papp idag (+duk/sladdar/takfäste etc förstås). 3100'an ska bli extremt intressant.. För de som inte vet så har HC3000 mer eller mindre ohotat regerat 15-30kkr-segmentet sen den kom, så förväntningarna på dessa två nykomlingar är höga ..

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 08:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:

Håller absolut INTE med dig.Lyssnade på Quads elektrostater på Rc idag och blev vädligt positivt överraskad.Så dina intryck och omdömmen stämmer inte alls med mina egna.Ninka bättre?!No way!

mvh/

edit.Quads elektrostater kostar 65k.Dyra javisst.Men inte dyrare än Akurate 242 t.ex.

Kringutrustningen som du frågade om var Edge försteg.Lamm slutsteg och JM Labs lite "mindre" golvare Grand eller Nova Utopia.
Tack för svar.
Var förövrigt o lyssnade på detta system efter mässan stängt, tyvär så var det väll ingen musikalisk höjdpunkt i mitt liv då basen kom i självsvängning på flera av mina skivor, vilket gjorde att demopersonalen tyckte att vi bara skulle lyssna på deras medhavda musik.

-Intressant vad du har för preferenser om du tyckte detta system(RC) lät bra, tillomed en i personalen sa att det inte lät som det borde.

Men det är väll allt som oftast som du o jag inte har samma åsikt om vad som är bra.
Men det är väll så att vissa gillar Mercedes och andra fiat, själv kör jag Mercedes.. för att återknyta till bildebatten.

mvh

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört QUADar låtis kalasbra, dock via en Lp12.
Slutsats (som alltid) en bra signal är viktigast, högtalarna minst viktiga.
Skulle också tro att man får jobba lite extra med akustik o möblemang om man vill har QUAD, de ska stå INNE i rummet på ett helt annat sätt än vanliga talare.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För ett par år sedan hörde jag ett Quad-system. Det var i en butik som låg i en källare på Hantverkargatan (på kungsholmen). Det var hyfsat dyrt har jag för mig (iaf 30' totalt) och det lät verkligen som skräp. Alltså som skräp. Jag visste knappt vad jag skulle säga till killen som hade butiken. Han spelade senare på ett system som kostade typ 200' (minns inte vad det var, jag var i chock) och det var visserligen bättre, men jag satt ändå mest och väntade på att han skulle stänga av...

Jag sa inget om mitt Linn-system till innehavaren, jag var där med en kompis som kollade efter högtalare.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, men vad var det för elektronik framför QUADtalarna?
Det systemet jag hörde hade LP12/Quad's större för/slutsteg - fast det kostar mer än 30 iof..

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 26, 2006 12:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:

Tack för svar.
Var förövrigt o lyssnade på detta system efter mässan stängt, tyvär så var det väll ingen musikalisk höjdpunkt i mitt liv då basen kom i självsvängning på flera av mina skivor, vilket gjorde att demopersonalen tyckte att vi bara skulle lyssna på deras medhavda musik.

-Intressant vad du har för preferenser om du tyckte detta system(RC) lät bra, tillomed en i personalen sa att det inte lät som det borde.

Men det är väll allt som oftast som du o jag inte har samma åsikt om vad som är bra.
Men det är väll så att vissa gillar Mercedes och andra fiat, själv kör jag Mercedes.. för att återknyta till bildebatten.

mvh
Jag blev bara positivt överraskad av Quads elektrostater,det märktes att det fanns potential,det var vi som lyssnade överrens om.Inte då menat att det var det absolut bästa jag hört.

Nä,det är bara att acceptera att vi två har väldigt olika preferenser.Inget fel i det,eller hur :!: :?:

Post new topic  Reply to topic  [ 107 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00