Blivit en hel del ny vinyl-inköp. Inga superfynd, men bra skivor till acceptabla priser. Sen även några nyupptäckta artister som jag verkligen gillar och tänker kolla upp lite extra.
Bild 1-->
The Brothers Johnson - Look Out For #1: Wow vilken nyupptäckt. R&B och funk producerat av Quincy Jones! Svänger och är löjligt roligt att lyssna på ibland. Omslaget skulle kunna skrämma bort vem som helst, vem vill ha en skiva med två herras som ser allt för löjliga ut? Blir att söka efter de tre kommande skivorna efter Brothers Johnsons debut, alltså denna skiva. De fyra första skivorna är alla producerade av "Q".
Quincy Jones - The Dude: Ännu ett fynd! Löjligt sväng! Gästas även av Stevie Wonder och produktionen är grrreat!
Blue Oyster Cult - Secret Treaties: Små lyssnat på Oyster-Kultarna nån gång då och då. Nu blev det äntligen att jag köpte en skiva. Kul med lite äldre musik i denna skola som inte känns "förlegad".
Bruce Springsteen - Born in the USA: Platsas väl i alla skivsamlingar?
Eric Clapton - Backtrackin': Samlingsplatta, med låtar från både Cream och Claptons andra grupper. Några låtar kan nog vara svåra att få tag i på vinyl.
Eric Clapton - Best Of...: Ännu en samlingsplatta... Här finns så klart en hel del trevliga låtar. Möjligt att jag inte behöver flera olika samlingar av samma artist dock
Eric Clapton - Journeyman: Mer Clapton! Men denna man är riktigt bra och dyker det upp Clapton-skivor i rätt prisklass så och skick så är det lika bra att slå till.
Dio - Holy Diver: Dio är lite av min favvo bland dessa gamla rockers. Sett han live och har ännu inte lyckats hitta nåt bra exemplar av hans skivor på vinyl. Denna var inte i kanonskick, men 5:- är kanske inget att säga om.
Traveling Wilburys - Vol. 3: En grupp bildad av stora namn. Musiken kändes intressant och helt klart värt att fortsätta lyssna på. Traveling Wilburys har ju varit på tapeten tidigare här på forumet.
Rainbow - Difficult to Cure: Rainbow har jag börjat lyssna allt mer på. Detta kanske inte är deras mest eftertraktade skivor, men håller ändå hög klass. Köpte även "Bent Out of Shape" för för nån vecka sedan. Så Rainbow-samlingen ökar i antalet skivor.
Bild 2-->
Deep Purple - House of Blue Light: En av de mer vanliga Deep Purple-plattorna tror jag. Samtidigt så håller Purplarna riktigt hög klass och denna skiva är helt klart njutbar. Inköptes för en tid sedan och idag fyllde jag på med ytterligare 3 skivor, varav en jag hade sedan tidigare.
Deep Purple - Mark I & II: Lite dålig koll på den här skivan. Mark I & Mark II är en hänvisning till de olika uppsättningar av medlemmar i Deep Purple. Så långt har jag fattat. Sen hur vanlig skivan är och om den har något värde är en liten fundering jag har. "Hey Joe" och Beatles-låten "Help" finns iaf med. Kanske inte det enklaste att hitta på vinyl.
Deep Purple - Made in Japan: Klassisk Live-skiva? Än är detta exemplar ohörd för mig, men ser ut att vara i bra skick och känns som ett riktigt bra köp.
Deep Purple - Perfect Strangers: Har nu dubblett av denna skiva, men tänkte att det inte direkt är en skiva som går ur tiden. Innehåller klassikern med samma namn som skivan.
J.J Cale - Troubadour: Mannen bakom "Cocaine" som annars Clapton blivit lite småkänd för. Vid en snabb lyssning låter det lite gubbigt i vissa fall, samtidigt som det finns underbart gitarrlir på skivan.
Kansas - Songs for America: Knappt lyssnat på Kansas, men hört många snacka om dom. En snabblyssning på några mp3:or och jag valde att plocka med mig den här skivan hem. Bra skick på en så gammal skiva, plasten sitter fortfarande kvar runt omslaget. Dock öppnat...
Nils Landgren - You're My Number One: Nils Landgrens gamla skivor har jag då inte mycket koll på. Detta blir min andra på vinyl och den förra skivan jag köpte blev jag inte besviken av. Får hoppas på den här också.
Tom Waits - Swordfishtrombone: Mannen med den lätt udda rösten. Själv har jag inte lyssnat in mig på nån av hans skivor, men det jag hört har fått mig att förundras över hans sång och sätt att framföra sina låtar. Intressant. Kanske inte heller så vanlig att hitta på vinyl?
Elvis Costello - Imperial Bedroom: Ännu en "ny" artist för mig. Vet att Costello gjort en hel del olika typer av musik. Blev lite av en chansning då två skivor inhandlades.
Elvis Costello - This Years Model: Vad jag förstår är detta en av Costellos "största" skivor. Han fick nå hittar med denna skiva och tåget startade liksom. Får se om detta är något för mig.
The Beatles - Rock 'n' Roll Music Vol. 2: Nån form av nyutgåva av ett tidigare Beatles-album. Nu fick jag tag i denna "Vol. 2" till ett bra pris och Beatles-skivor är ju alltid trevliga att ha i sin ägo. Flickvännen har ett exemplar av orginalet på dubbel-LP, dock ej i klockrent skick. Denna skiva var riktigt fräsch och omslaget hade "vassa" hörn = nästan nyskick.
Gary Moore - Back On the Streets: En tidig Gary Moore. Betingar den något värde vettetusan, men lite kul att ha. Speciellt nu när han skall komma och besöka oss i Luleå under sommaren.