selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 126 27 28 29 3057 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 09, 2006 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blivit en hel del ny vinyl-inköp. Inga superfynd, men bra skivor till acceptabla priser. Sen även några nyupptäckta artister som jag verkligen gillar och tänker kolla upp lite extra.

Bild 1-->

The Brothers Johnson - Look Out For #1: Wow vilken nyupptäckt. R&B och funk producerat av Quincy Jones! Svänger och är löjligt roligt att lyssna på ibland. Omslaget skulle kunna skrämma bort vem som helst, vem vill ha en skiva med två herras som ser allt för löjliga ut? Blir att söka efter de tre kommande skivorna efter Brothers Johnsons debut, alltså denna skiva. De fyra första skivorna är alla producerade av "Q".

Quincy Jones - The Dude: Ännu ett fynd! Löjligt sväng! Gästas även av Stevie Wonder och produktionen är grrreat!

Blue Oyster Cult - Secret Treaties: Små lyssnat på Oyster-Kultarna nån gång då och då. Nu blev det äntligen att jag köpte en skiva. Kul med lite äldre musik i denna skola som inte känns "förlegad".

Bruce Springsteen - Born in the USA: Platsas väl i alla skivsamlingar?

Eric Clapton - Backtrackin': Samlingsplatta, med låtar från både Cream och Claptons andra grupper. Några låtar kan nog vara svåra att få tag i på vinyl.

Eric Clapton - Best Of...: Ännu en samlingsplatta... Här finns så klart en hel del trevliga låtar. Möjligt att jag inte behöver flera olika samlingar av samma artist dock :wink:

Eric Clapton - Journeyman: Mer Clapton! Men denna man är riktigt bra och dyker det upp Clapton-skivor i rätt prisklass så och skick så är det lika bra att slå till.

Dio - Holy Diver: Dio är lite av min favvo bland dessa gamla rockers. Sett han live och har ännu inte lyckats hitta nåt bra exemplar av hans skivor på vinyl. Denna var inte i kanonskick, men 5:- är kanske inget att säga om.

Traveling Wilburys - Vol. 3: En grupp bildad av stora namn. Musiken kändes intressant och helt klart värt att fortsätta lyssna på. Traveling Wilburys har ju varit på tapeten tidigare här på forumet.

Rainbow - Difficult to Cure: Rainbow har jag börjat lyssna allt mer på. Detta kanske inte är deras mest eftertraktade skivor, men håller ändå hög klass. Köpte även "Bent Out of Shape" för för nån vecka sedan. Så Rainbow-samlingen ökar i antalet skivor.

Bild 2-->

Deep Purple - House of Blue Light: En av de mer vanliga Deep Purple-plattorna tror jag. Samtidigt så håller Purplarna riktigt hög klass och denna skiva är helt klart njutbar. Inköptes för en tid sedan och idag fyllde jag på med ytterligare 3 skivor, varav en jag hade sedan tidigare.

Deep Purple - Mark I & II: Lite dålig koll på den här skivan. Mark I & Mark II är en hänvisning till de olika uppsättningar av medlemmar i Deep Purple. Så långt har jag fattat. Sen hur vanlig skivan är och om den har något värde är en liten fundering jag har. "Hey Joe" och Beatles-låten "Help" finns iaf med. Kanske inte det enklaste att hitta på vinyl.

Deep Purple - Made in Japan: Klassisk Live-skiva? Än är detta exemplar ohörd för mig, men ser ut att vara i bra skick och känns som ett riktigt bra köp.

Deep Purple - Perfect Strangers: Har nu dubblett av denna skiva, men tänkte att det inte direkt är en skiva som går ur tiden. Innehåller klassikern med samma namn som skivan.

J.J Cale - Troubadour: Mannen bakom "Cocaine" som annars Clapton blivit lite småkänd för. Vid en snabb lyssning låter det lite gubbigt i vissa fall, samtidigt som det finns underbart gitarrlir på skivan.

Kansas - Songs for America: Knappt lyssnat på Kansas, men hört många snacka om dom. En snabblyssning på några mp3:or och jag valde att plocka med mig den här skivan hem. Bra skick på en så gammal skiva, plasten sitter fortfarande kvar runt omslaget. Dock öppnat...

Nils Landgren - You're My Number One: Nils Landgrens gamla skivor har jag då inte mycket koll på. Detta blir min andra på vinyl och den förra skivan jag köpte blev jag inte besviken av. Får hoppas på den här också.

Tom Waits - Swordfishtrombone: Mannen med den lätt udda rösten. Själv har jag inte lyssnat in mig på nån av hans skivor, men det jag hört har fått mig att förundras över hans sång och sätt att framföra sina låtar. Intressant. Kanske inte heller så vanlig att hitta på vinyl?

Elvis Costello - Imperial Bedroom: Ännu en "ny" artist för mig. Vet att Costello gjort en hel del olika typer av musik. Blev lite av en chansning då två skivor inhandlades.

Elvis Costello - This Years Model: Vad jag förstår är detta en av Costellos "största" skivor. Han fick nå hittar med denna skiva och tåget startade liksom. Får se om detta är något för mig.

The Beatles - Rock 'n' Roll Music Vol. 2: Nån form av nyutgåva av ett tidigare Beatles-album. Nu fick jag tag i denna "Vol. 2" till ett bra pris och Beatles-skivor är ju alltid trevliga att ha i sin ägo. Flickvännen har ett exemplar av orginalet på dubbel-LP, dock ej i klockrent skick. Denna skiva var riktigt fräsch och omslaget hade "vassa" hörn = nästan nyskick.

Gary Moore - Back On the Streets: En tidig Gary Moore. Betingar den något värde vettetusan, men lite kul att ha. Speciellt nu när han skall komma och besöka oss i Luleå under sommaren.

Attachments:
IMG_7527use.jpg
IMG_7527use.jpg [ 170.14 KiB | Viewed 386 times ]
IMG_7529use.jpg
IMG_7529use.jpg [ 162.63 KiB | Viewed 393 times ]

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 10, 2006 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En del godingar där. Kul att se en så blandad skivhög, jag känner själv hur jag vidgar mina musikaliska horisonter hela tiden, det är sjukt kul.

Om du gillar Deep Purple mark I, alltså uppsättningen med den första sångaren Rod Evans som gjorde tre plattor, kan jag rekommendera bandet Captain Beyond. Det var bandet Evans sjöng med efter Purple. De gjorde två plattor 72-73 med honom som är kalasbra. Sedan lär Evans ha turnerat under 80-talet med ett band som kallades "Deep Purple", villket gjorde övriga Purple-gubbar skitsura, vilket slutade med, som jag fattat det, att han fick sina royalties etc indragna från försäljningarna av de tre Deep Purple-pplattor han var med på... Nu förtäljer legenden att han är spårlöst försvunnen!

Fförresten, den där plattan med Johnson-brorsorna ser ju helskön ut, de är bra mycket coolare än t.ex. The Boss med sin jeansbakdel... 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 15, 2006 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om jag speciellt tycker att Rod Evans har något att göra med att Mark I är rolig att lyssna på. Deep Purples musik är bara så annorlunda och har förändrats nå enormt genom åren. Gillar faktiskt det här tidigare, experimentella och flummiga. Dock kanske inte i för stora doser kanske.

Dessutom har jag hunnit med att göra ett till inköp. Handla på nätet av privatpersoner känns risky, men nu gjorde jag det ändå. Hoppas på att få hem följande tre Beatles-skivor: Peppers, White-album och Live 1962 at Star-Club in Hamburg... utöver detta en 3LP med George Harrison och en Alice Cooper-singel för skojs skull. Så håller tummarna på att jag får några skivorna och att skicket är som utlovat.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En månad kantad av sanslöst många skivinköp...

Köpt en hel del av en privatperson för en mycket rimlig peng. Speciellt när det handlar om utvalda skivor och inte en hel samling där det finns 10 guldkorn på 100 skivor. Vi börjar med de 10 första skivorna:

Kiss - Smashes, Thrases & Hits
Kiss - Dynasty
Kiss - Alive! 2LP

3 stycken Kiss-skivor. Är inget jättefan av Kiss, men nån skiva bör man väl ha. Nu har det blivit några stycken och det finns helt klart härlig musik på dessa skivor. Att jag dessutom hittade Alive!-skivan är väl både en nostalgisk och ekonomisk vinst. Även om det är en Hollandspress så betingar den ju ett värde. Bra skick på alla skivorna.

Doors - LA Woman
Doors - Morrison Hotel
Doors - The Soft Parade
Doors - Doors
Doors - Alive, She Cried
Doors - 13
Doors - Waiting For The Sun

Hade sedan tidigare en Best of-skiva med dörrarna. Nu blev det även att lyssna på LA Woman och då kändes det som att det nog är lika bra att köpa på mig så många skivor jag kan med The Doors. Härliga texter och en viss "känsla" skapas i rummet när musiken spelas. Övriga skivor är än så länge olyssnade...

Attachments:
01IMG_7604n.jpg
01IMG_7604n.jpg [ 72.5 KiB | Viewed 431 times ]

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevliga Plattaor equi2 kul att du delar med dig med bilder också.

Jasså är det svårt att hitta Dio plattor, det trodde jag inte. Sitter själv på alla vinyl fram till "Lock up the Wolves" som jag köpt nya när det begav sig (ja jag är gammal). Blev nästan sugen på att plocka fram dom och Basiken, fast då har jag ju ingen RIAA så det sprack ändå :( . Jag kanske måste köpa dom på CD

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okay, då kör vi ett till inlägg.

Marillion - Script For A Jesters Tear
Marillion - Misplaced Childhood
Marillion - Real to Reel

Två stycken riktigt klassiska Marillion skivor. Fish på sång och det är väl närmast ett krav för att jag ska gilla Marillion. Omslagen är rena konsten dessutom. Härligt med vinyl, där dom la ner tid på ett snyggt omslag. Tredje skivan har jag inte lyssnat på ännu.

Beatles - Yellow Submarine
Nån som känner igen namnet? Mycket fint skick, om än en tysklandspress.

Bruce Springsteen - Live 1975-85 5LP-Box
Mycket musik här... inte så jag orkar med allt på en lyssning, men det finns några gobitar och även några mindre bra låtar här.

Thin Lizzy - Thunder and Lightning
Thin Lizzy - Renegade
Thin Lizzy - Lizzy Live
Thin Lizzy - Night Life

Märker nu när jag tagit bilderna att det saknas två skivor... Blev även Bad Reputation och Jailbreak... Så en stadig samling Thin Lizzy blev det i ett nafs. Har Black Rose sedan tidigare. Skön rock, för det måste man väl kalla det? Enkelt och lättlyssnat, men med ett skönt sväng. Sen så finns det ju lite mer tekniskt avancerade stunder också.

Attachments:
02IMG_7611n.jpg
02IMG_7611n.jpg [ 98.76 KiB | Viewed 437 times ]

Last edited by equi2 on Fri Sep 08, 2006 21:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då fortsätter jag med att presentera förra månadens inköp.

Anekdoten - Gravity: Svensk progressiv rock, som nog inte allt för många hört talas om. Hört lite av dom genom en släkting och hittade den här vinylplattan på en av Gamla Stans trevliga butiker. Gjorde en chansning då jag endast kände igen namnet och inte alls visste vilken av skivorna som var bra.

Skulle väl säga att det påminner lite om Porcupine Tree på nåt sätt med helt annan sång. Kanske inte en klockrent mixad platta, men den känns väldigt rå och ärlig. Intressant, om än inte högintressant. Ska utvärdera skivan efter några fler lyssningar och se hur känslan är då.

Fairport Convention - Rising For the Moon: Har sedan tidigare en live-skiva av dessa folk/pop/rockare. Lite annorlunda och därav rätt kul att lyssna på.

Crosby, Stills & Nash - CSN: Hörde nån låt av dessa herrar på radio och gjorde en chansning när jag hittade denna skiva. Utan att veta riktigt vad jag skulle förvänta mig och vilken skiva som var bra. Ingen jättehöjdare så här efter en lyssning. Hamnade i skivhyllan och i kö för en ny lyssning. Säkert en skiva som blir intressantare när jag sätter mig in i texterna och börjar få grepp om musiken.

Pink Floyd - Relics: Inte den vanligaste Floyd-skivan och extra kul blir det med alla gamla låtar som är ack så svåra att komma över på sina orginalvinyler. Musik som gör en glad. Lekfullt, vackert och lite små ruggigt mellan varven (Syd Barrett i tankarna).

Pink Floyd - Animals: Ännu en Floyd-skiva. Svenskpressad...

James Brown - The LP of JB: Samlingskiva av James Brown. Rätt kul med lite annan musik än den som annars dominerar skivsamlingen. Lite som ett partytrick i rockärmen att ta fram när det passar. Svänger gör det också.

Rainbow - The Best Of...: Brukar inte vara så mycket för samlingsskivor, men visst. En billig Rainbowplatta är det inget fel på. Många goda låtar.

Nick Cave - The Firstborn is Dead: Nick Caves andra skiva om jag förstått det rätt. Mystik och otrolig känsla målas upp under skivans gång. Vilken känsla. Nick Cave gör något alldelens speciellt med sin musik. Han är kanske inte helt ensammen om det, men är väl en av 2-3 artister som gör något så speciellt och udda, men ändå får det att låta bra.

Gary Moore - Run for Cover (Picturedisc): En bildskiva. Dessa är alltid lite småroliga, fast låter ibland riktigt uselt. Dock inte spelat denna ännu.

Attachments:
03IMG_7603n.jpg
03IMG_7603n.jpg [ 73.15 KiB | Viewed 428 times ]

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 11:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

De senaste nykomlinarna i skivsamlingen:

- ARETHA - live at fillmore west. Det är naturligtvis Aretha Franklin som avses, en live inspelning från 1971 (tror jag). En nyligen sammanställd återutgåva med en skiva till med extramaterial. Gott sväng!

- The Bills - Let em run. Kanadensisk folkmusikgrupp som jag hörde och spelade in från P4 live för någon månad sen. Det gav mersmak och skiva fick införskaffas! De spelar amerikansk folkmusik som ger tydliga fingervisningar var countryn kom ifrån. Men liveinspelningen var bättre, dessutom är CD'n på modernt maner extremt komprimerad. Allt låter lika mycket, hela tiden.

- Olle Nyman - behind the clouds. Pojken lär ha Van Morrison i tidigt sjuttiotalsstuk som idol, och det hörs! Gillar man det stuket, så... Dessutom låter den ovanligt bra för att vara en modern svensk popinspelning, det tackar man för.

Sen är det lite "riktiga" skivor på gång från vinylbutiken. Får återkomma om det.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanadensisk folk lät ju intressant. Synd bara att jag redan drunkar i nya spännande artister och skivor.

Olle Nyman har jag faktiskt gått en parallellklass med på högstadiet. Faktiskt inte hört skivan. Tänkte gå på releasepartyt/spelningen för skivan, men missade det.

Jaja.. jag fortsätter min presentation av tidigare vinylköp.

Ozzy Osbourne - Bark at the Moon
Ozzy Osbourne - Diary of a Madman
Ozzy Osbourne - No Rest for the Wicked
Ozzy Osbourne - Ultimate Sin
Ozzy Osbourne - Just Say Ozzy

Alltså Ozzy Osbourne är ju en levande legend. Kanske mer känd för sin tid i Black Sabbath. När jag väl råkar hitta en skiva med han så råkar det bli 5 stycken + även en dubbel Live-platta (ej på bild).

Visst finns det bra låtar. Men jag har lite svårt med Ozzys röst och tycker att skivorna saknar lite klipp i sig. Lite rörigt och skramligt blir det tycker jag. Skulle kunna vara roligare än så här...

Phil Lynnot - Solo in Soho
Olyssnad än så länge. Försöker beta av skiva för skiva, men det tar sin tid.

Judas Priest - Unleashed in the East (Live)
Judas Priest - Stained Glass
Judas Priest - Ram it Down

Judas Priest-samlingen börjar ta sig. Live-plattan lät riktigt bra och Stained Glass som jag fått för mig var en sen Priest-platta, var ju en av deras lite tidigare skivor (före deras "stora" skivor). Den kändes intressant.

Attachments:
04IMG_7606n.jpg
04IMG_7606n.jpg [ 78.46 KiB | Viewed 379 times ]

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 09, 2006 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste berömma equi2s jobb i denna tråd. Jag ska bidra med det lilla på mitt sätt.

Heather Nova - Siren: Studioinspelning från 1998. Har länge funnits på min dator som MP3 och all musik som jag lyssnar på fler än några gånger köper jag såklart. Hittade denna i förra veckan för 50:-. Heather Nova: "...I'm trying to make poetry with Rock'n'Roll, that's what I wanna do. It's that unspoken thing and that's the funny thing about it. I mean, songwriting is a craft, but I'm not interested in writing stories, my approach is more impressionisitc...poetry is a written word, a song is a spoken word or sung word, but what's it all about is evoking and depicting the unspoken thing, trying to grasp that out of the air, and that's what makes it a challenge."

Olle Nyman - Behind the clouds: Har provlyssnat på MP3 och när jag i veckan gick för att söka efter skivan fann jag den på nyinkommet på Atlas CD börs för 75:-. Norrlänsk själ som någon skev. Tretton låtar som är skrivna av Olle. Producerat och mixat Ollie Olson och Henrik Edenhed, inspelad i Luleå.

Jag bytte jobb i våras och sedan dess har jag bara några hundra meter till bla Record Hunter på St. Eriksgatan som säljer begagnade skivor. För mig innebär det en avslappnande och skön rekreation när jag är där på lunchen och bläddrar bland nyinkommet.

Attachments:
cd.jpg
cd.jpg [ 46.42 KiB | Viewed 379 times ]

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 02:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller fullstängt med, equi2s jobb i denna tråd är värdefull och nyttig. Kul att se att han delar med sig av sina fynd, själv har jag varit lite dålig på att uppdatera här sista tiden, men såsmåningomsåskajagmedskrivalite...
Roland wrote:
Jag bytte jobb i våras och sedan dess har jag bara några hundra meter till bla Record Hunter på St. Eriksgatan som säljer begagnade skivor. För mig innebär det en avslappnande och skön rekreation när jag är där på lunchen och bläddrar bland nyinkommet.
Trevlig, jobbar själv i närheten och brukar ta en lunch promenad till dessa två för att få blädra lite, i bland fyndar man vilket förgyller dan.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Saken är den att jag gillar skivor. Efter alla dessa inköp (än inte alla rapporterade) så tog jag mig en liten funderare. Finns ju ingen chans i världen att jag ska hinna lyssna på allt den här månaden liksom.

Men slutsatsen blev lite i stil med att det spelar ingen roll om jag inte lyssar på allt denna månad. Vissa skivor kanske det dröjer med innan de får en seriös genomlyssning, medan andra kanske kommer gå varmare. Det är inte endast musiken jag är ute efter. "Samlingstarmen" behöver sitt och jag finner mitt intresse i skivor. Sen är det lite som konst med alla omslag dessutom...

Så jag får bra musik, mitt samlingsbehov mättat (för en viss period) och nånting fint att ställa fram i bokhyllan/skivhyllan.

Lite därför jag också finner det kul att berätta om min inköp. Kanske inte alltid 100% informativa och fullproppade med information. Fast ibland har jag hittat nån godbit jag forskat lite kring och då är det ju perfekt att dela med mig av det här.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 10, 2006 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Okay, då kör vi ett till inlägg.

Marillion - Script For A Jesters Tear
Marillion - Misplaced Childhood
Marillion - Real to Reel

Två stycken riktigt klassiska Marillion skivor. Fish på sång och det är väl närmast ett krav för att jag ska gilla Marillion. Omslagen är rena konsten dessutom. Härligt med vinyl, där dom la ner tid på ett snyggt omslag. Tredje skivan har jag inte lyssnat på ännu.

Beatles - Yellow Submarine
Nån som känner igen namnet? Mycket fint skick, om än en tysklandspress.

Bruce Springsteen - Live 1975-85 5LP-Box
Mycket musik här... inte så jag orkar med allt på en lyssning, men det finns några gobitar och även några mindre bra låtar här.

Thin Lizzy - Thunder and Lightning
Thin Lizzy - Renegade
Thin Lizzy - Lizzy Live
Thin Lizzy - Night Life

Märker nu när jag tagit bilderna att det saknas två skivor... Blev även Bad Reputation och Jailbreak... Så en stadig samling Thin Lizzy blev det i ett nafs. Har Black Rose sedan tidigare. Skön rock, för det måste man väl kalla det? Enkelt och lättlyssnat, men med ett skönt sväng. Sen så finns det ju lite mer tekniskt avancerade stunder också.
Den springsteenboxen är riktigt grym. Bland de bästa liveboxarna tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 24, 2006 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var fredag. Jag vandrade hem från jobbet och insåg lätt bedrövad att jag inte hade planerat någonting för helgen. Skulle det inte hända någonting?

Jo! Väl hemma visar det sig att beställningen jag gjorde på HotStuff (http://www.hotstuff.se/) för ett par veckor sedan burit frukt. Fem färska vinyler! Helgen var räddad. :D

Image
Iron & Wine / Calexico - In the Reins
På sätt och vis ett komplettistköp. Jag gillar starkt Iron & Wines skivor men har inte fastnat för Calexico när jag hört dem. Samarbetet var dock ingen besvikelse.

Image
The Knife - Deep Cuts
Den här hade jag redan, på CD. Men Ikemi är ingen LP12:a, så jag kände mig tvungen att köpa vinylen när den dök upp. Den lyfte lite men faktiskt inte så mycket. CD:n är uppenbarligen bra. Kanonplatta i vilket fall.

Image
The Knife - Silent Shout
Uppföljaren. Som sagts är det inte bara omslaget som är mörkare. Jag är bara inne på andra genomlyssningen men det är nästan redan Bäst Just Nu(tm)! Kanon!

Image
The Pipettes - We are the Pipettes
Hysterisk Motown-pastisch. Skramlig kul skiva med fantastiska retropoplåtar. Var det så här enkelt att göra odödlig pop? Skitkul platta! :D

Image
The Sounds - Dying to say this to you
Ja, det här har väl alla hört. Jag fastnade inte direkt för första singeln, men när jag gillade andra och plattan fanns billigt på vinyl så testade jag.. och det var över förväntan. Solid melodiös rock. Vet inte om det bara är looken som får mig att tänka på Blondie..

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 27, 2006 10:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Vet inte om det bara är looken som får mig att tänka på Blondie..
Men Deborah har väl alltid varit blonderad?

Jag "hotade ju med att komma tillbaka med beställd vinyl när jag fått den. Så nu kommer det:

- Crosby Stills Nash & Young - Deja vu. Det här råkar vara min absoluta favoritskiva, men den har väl aldrig låtit direkt fantastiskt. Avhjälpt nu med utgåvan från Classic records. Den är RIKTIGT bra och rekommenderas varmt för alla som gillar skivan.

- Joe Cocker - With a little help from my friends. Joe Cocker är väl världens bästa tolkare av andras låtar (eller coverversioner på vanlig svenska), här finns då bland annat hans version av just Beatleslåten 'With a little help from my friends' som är mycket bättre än originalet. Samt en hoper andra bra låtar, alltihop spelat av dåtidens engelska rockelit.

- Patti Smith - Horses. När den kom ut 1975 var det mycket hallå kring att någon gjorde en "enkel" skiva utan krussiduller (ingen visste ju att punken snart skulle komma...), men så enkel tycker jag inte att den är. Det finns betydligt mer än enkel rak rock i uttrycket, kanske därför den har blivit en klassiker.

- Richard Thompson - Some enchanted evenings. Halvfarts Mobile Fidelity, dessutom 45 varv. Låter mycket bra jämfört med de låtar jag har på CD, och musiken är ännu bättre. På en låt står Martin Sandberg som låtskrivare, det är Britney Spears dängan 'Oops! I Did It Again'!

- Buena Vista Social Club. Är väl rätt känd, jag hade den inte innan och när man nu kunde få den på vinyl...

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 126 27 28 29 3057 Next

All times are UTC+02:00