jajo wrote:
stranna wrote:
Ninka passivt är totalt ointressanta när man hört dem aktivt 
Jag körde passiva Ninka med 2250 och det var sjukt bra. Jag kände ingen orsak att gå aktivt för att få mer tryck eller kunna spela högre.
Aktivt är mycket bättre - men man vinner mycket kvalitet på att satsa på signalkällan. Det sanslösa trycket som jag fick när jag gick upp till Unidisk 2.1 för CD-källan är nästan samma känsla som att aktivera systemet. Hellre passiva Ninka med Ikemi än aktiva Ninka med Genki!
Source first funkar!
Edit: Det var flera som hörde mitt passiva system och trodde det var aktivt. Jag tror man kan säga att vikten av att köra aktivt är olika viktigt beroende på hur man har det med akustiken i sitt rum. En bättre källa gör dock alltid susen.
/ jajo
Hej,
Jag undrar om inte Jajo har väldigt rätt i akustikens betydelse.
Jag hade ett par 5140 i ett rum med eko och ett väldigt torrt och sterilt ljud.
Hur jag än bar mig åt så gick det inte att placera högtalarna så att det lät bra. Jag aktiverade högtalarna med 3 st 5105:or (var 2 st biampade innan), då gick det att få det låta bra,
men jag tror att den största delen i det var att de olika registrens nivåer kunde korrigeras så att de bättre passade till rummets karaktär.
Om jag minns rätt så var det plus 2 på ena filtret och minus 1 eller 2 på det andra. När jag sedan gjorde om rummet med tunga saker i hörnen, en rejäl matta, lte tavlor på väggarna
och rejält tunga soffor med mycket kuddar så ändrades karaktären på ljudet rejält och en omtrimmning av systemet behövdes.
Om man har bra saker före i systemet och en bra akustik så kanske det inte ger så mycket mer med aktivt (och lite sämre slutsteg)? Jag undrar om det kan vara så.
Jag har endast aktiverat system utan att byta slutsteg, så jag har tyvärr inte mycket att komma med i egna erfarenheter när det gäller den biten.
Det vore intressant att höra erfarenheter av jämförelser mellan t ex LK140 aktivt kontra 2250/Chakra passivt i ett "bra" rum, det är ju tyvärr inte alltid bra rum hos en handlare.
Själv har jag många gånger funderat över om det blir bättre med Aktiva 4200 till Akurates, jämfört med Klimax solo.
Vad blir bättre och vad blir sämre. Tyvärr så kommer jag nog aldrig våga byta, för jag är otroligt nöjd med slutstegen...
Edit: Dock så finns det en klar poäng i den ökade verkningsgraden i aktiv anläggning, men frågan är till vilken grad detta kan kompensera ett mycket bättre slutsteg.
/Per