selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Aktiva Ninka
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 06:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag undrar lite över aktiv drift. Som det är nu har jag ett 2250 med en Kairn förförstärkare. Vad behövs för att driva ett par Ninka aktivt ? Måste man ha ytterligare ett 2250 eller kan man till att börja med t ex använda ett 140 steg ? och hur driver man i så fall bäst ? 2250 till basarna eller till diskanterna samt det tänkta 140 steget till bas eller diskant ?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 06:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka har en diskant och två baser. Antigen kan du driva baserna med samma kanal eller var sitt. Så det blir två eller tre kanaler per högtalare, kan ju börja med två sedan uppgradera vidare till tre senare. Det man brukar köra på är bästa slutsteget på diskanten alltså 2250 i detta fall.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 09:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

förlåt att de här inte har nå med ninka att göra men jag måste bara fråga om du testat dina qrs luna mot linn katan? funderar på qrs nya merkurius 2

Post subject: Re: Aktiva Ninka
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
Jag undrar lite över aktiv drift. Som det är nu har jag ett 2250 med en Kairn förförstärkare. Vad behövs för att driva ett par Ninka aktivt ? Måste man ha ytterligare ett 2250 eller kan man till att börja med t ex använda ett 140 steg ? och hur driver man i så fall bäst ? 2250 till basarna eller till diskanterna samt det tänkta 140 steget till bas eller diskant ?
Jag skulle inte tro att LK 140 + 2250 Aktivt blir så mycket bättre än 2250 passivt. När man blandar olika slutsteg så tenderar det sämsta att "dra ner" helheten till sin nivå.

Om jag skulle gå aktivt så skulle jag skulle definitivt satsa på minst en 2250 om jag var du, eller något aktivt Chakra - alternativ.

Men vad har du framför din Kairn (visst har du en Kairn?)? Frågan är om inte pengarna skulle göra bättre nytta där?

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett LK 140 är ju bra! Det borde väl duga till basen och sedan köra 2250 på diskanten.

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Ett LK 140 är ju bra! Det borde väl duga till basen och sedan köra 2250 på diskanten.
ja, "duger" gör det ju helt klart. Men frågan är väl om det blir bättre än en ensam 2250, som ju är rejält mycket bättre än LK 140?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Borde inte aktivt med enbart LK140 vara bättre än passivt med 2250? Vore kul att höra om någon jämfört just dessa två alternativ.

I sådant fall borde ju aktivt med båda stegen funka mycket bra. Bara en tanke...

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Borde inte aktivt med enbart LK140 vara bättre än passivt med 2250? Vore kul att höra om någon jämfört just dessa två alternativ.

I sådant fall borde ju aktivt med båda stegen funka mycket bra. Bara en tanke...
Jo, det råder väl delade meningar om det där. Lejonklou har ju vid något tillfälle skrivit att till och med Aktivt med LK 100 är bättre än alla andra slutsteg passivt iaf upp till och med 2250. Stefan, däremot bytte ju ut sina tre LK140 mot en 2250 till sina Espek (jag tror att det står om det i hans presentation).

Hur som helst så kostar väl en LK140 + filter runt 9 - 11 tusen (beroende på om man köper nya eller begagnade filter) och en 2250 + filter runt 17 - 19. Jag tror lätt att det är värt dom exta pengarna.

Vilka hårklyverier man ägnar sin tid åt... :?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 19, 2006 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo henrik du har nog en poäng med att ett ytterligare LK 140 skulle dra ner 2250 och då återstår bara ett för dyrt alternativ som det ser ut just nu. Du frågade om mina källor och det är en LP 12 med en Manticore musician arm och en Grado reference platinum. Cd är en Genki. Jag funderade på om ett armbyte skulle göra susen eller varför inte att byta försteget men då får jag plocka upp den gamla LK 1 an som Riia. Förresten kan man driva en ren stereorigg med ett 5103 som försteg och gör det något tro ?

mvh Ron

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då tror iaf jag att du skulle bli nöjdare om du satsade dina resurser på källor och försteg istället. Har du Cirkus och Lingo? Det kommer ju nya armar från Linn snart, själv hoppas jag på att marknaden kommer att översvämmas av Ekos då... En Ikemi ryms nog under din nuvarande budget.

5103 går bra att köra som stereoförsteg, som sådant är det nog ett av mest prisvärda alternativen just nu, men som du säger så har den ju ingen RIIA, och antagligen skulle din vinylåtergivning bli ganska mycket sämre med LK1/5103 än med Kairn. Lejonklou jobbar ju på ett separat MM - försteg, det blir nog ett perfekt alternativ tillsammans med en 5103:a. Det är en lösning jag själv funderar på om jag inte kan tjata mig till en Hudik med volymkontroll.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka passivt är totalt ointressanta när man hört dem aktivt 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Jag körde passiva Ninka med 2250 och det var sjukt bra. Jag kände ingen orsak att gå aktivt för att få mer tryck eller kunna spela högre.

Aktivt är mycket bättre - men man vinner mycket kvalitet på att satsa på signalkällan. Det sanslösa trycket som jag fick när jag gick upp till Unidisk 2.1 för CD-källan är nästan samma känsla som att aktivera systemet. Hellre passiva Ninka med Ikemi än aktiva Ninka med Genki!

Source first funkar!

Edit: Det var flera som hörde mitt passiva system och trodde det var aktivt. Jag tror man kan säga att vikten av att köra aktivt är olika viktigt beroende på hur man har det med akustiken i sitt rum. En bättre källa gör dock alltid susen.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag går nu och väntar på att en Ittok LvII mk2 skall dimpa ner i brevlådan. Hänvisningarna om källan först slog rot och jag fick hosta upp 3800 kr för denna Ittok. Det ska bli väldigt roligt att byta arm. Grado Reference Platinum får sitta på ett tag så får tiden visa om den också ska bytas. Det finns många idéer som t ex Ikemi och Circus till tolvan. Det är bara det att utflödet är nu större än inflödet. Det skulle vara kul att se vad man skulle få för en ca 3,5 års Genki i inbyte mot en Ikemi. Sedan undrar jag lite angående kabel. Som det är nu så driver jag Ninka med en transparent kabel. Det naturligaste skulle väl egentligen vara en K400 kabel som man använder i biwire läge. Någon som har kabel över till ett bra pris ? Det skulle i så fall vara en 7 m och en 4m

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Desvärre ska man ha båda kablarna i samma längd. Var det inte någon som hade 2 x 7 meter K400 till salu för ett tag sen? Kolla hifimagasinet.

Du borde väl få en Ikemi för 7 - 8' med en Genki emellan.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 21, 2006 22:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
stranna wrote:
Jag körde passiva Ninka med 2250 och det var sjukt bra. Jag kände ingen orsak att gå aktivt för att få mer tryck eller kunna spela högre.

Aktivt är mycket bättre - men man vinner mycket kvalitet på att satsa på signalkällan. Det sanslösa trycket som jag fick när jag gick upp till Unidisk 2.1 för CD-källan är nästan samma känsla som att aktivera systemet. Hellre passiva Ninka med Ikemi än aktiva Ninka med Genki!

Source first funkar!

Edit: Det var flera som hörde mitt passiva system och trodde det var aktivt. Jag tror man kan säga att vikten av att köra aktivt är olika viktigt beroende på hur man har det med akustiken i sitt rum. En bättre källa gör dock alltid susen.

/ jajo
Hej,

Jag undrar om inte Jajo har väldigt rätt i akustikens betydelse.

Jag hade ett par 5140 i ett rum med eko och ett väldigt torrt och sterilt ljud.
Hur jag än bar mig åt så gick det inte att placera högtalarna så att det lät bra. Jag aktiverade högtalarna med 3 st 5105:or (var 2 st biampade innan), då gick det att få det låta bra,
men jag tror att den största delen i det var att de olika registrens nivåer kunde korrigeras så att de bättre passade till rummets karaktär.
Om jag minns rätt så var det plus 2 på ena filtret och minus 1 eller 2 på det andra. När jag sedan gjorde om rummet med tunga saker i hörnen, en rejäl matta, lte tavlor på väggarna
och rejält tunga soffor med mycket kuddar så ändrades karaktären på ljudet rejält och en omtrimmning av systemet behövdes.

Om man har bra saker före i systemet och en bra akustik så kanske det inte ger så mycket mer med aktivt (och lite sämre slutsteg)? Jag undrar om det kan vara så.
Jag har endast aktiverat system utan att byta slutsteg, så jag har tyvärr inte mycket att komma med i egna erfarenheter när det gäller den biten.

Det vore intressant att höra erfarenheter av jämförelser mellan t ex LK140 aktivt kontra 2250/Chakra passivt i ett "bra" rum, det är ju tyvärr inte alltid bra rum hos en handlare.

Själv har jag många gånger funderat över om det blir bättre med Aktiva 4200 till Akurates, jämfört med Klimax solo.
Vad blir bättre och vad blir sämre. Tyvärr så kommer jag nog aldrig våga byta, för jag är otroligt nöjd med slutstegen...

Edit: Dock så finns det en klar poäng i den ökade verkningsgraden i aktiv anläggning, men frågan är till vilken grad detta kan kompensera ett mycket bättre slutsteg.

/Per

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00