selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 19:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Linns kabel K20 är ju jämfört med en del andra tillverkares väldigt, väldigt billig. Och de har bara en modell för singelwire, en för bi och en för tri.
Enligt Linn själva är det dyrare om det låter bättre men när det bara finns en att välja på??
Innebär det att K20/K400/K600 är det bästa som Linn kan tillverka i resp. klass?
Och med tanke på "LINN - the only sound" så borde dessa kablar var världsklass, och då till rea priser. Enligt en Linn återförsäljare provade Linn att tillverka ett kassettdäck för länge sedan men det blev inte bättre än det som var världsbäst just då så produktionen lades ned. Jag tror det var Nackamichi (om det stavas så) som skulle överklassas.
Detta exempel styrker ju att om högtalarkablarna inte skulle vara världklass skulle dem inte finnas - eller...
Vidare är alla kablar tillverkade av typen 4 kvadrat mm oavsett modell. Är detta det optimala oavsett högtalartyp och impedans?
Det pratas myket om OFC och hur kardelerna är tvinnade eller inte och om dem är skärmade osv. Hur håller Linns kablar måttet?

Som ni märker har jag ingen kunskap om just högtalarkablar.
Jag har heller inte hittat info om detta någonstan.

Någon som vet och vill dela med sin kunskap...

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ärligt talat vet jag inte mycket till svar. Har inte provat och jämfört Linns kablar med andra dyra sorter. Själv litade jag bara på att kablarna var bra och köpte dem (först splittad K400 för single wire, numera K400 biwire Aktiv).

Det jag kan säga är att kabeln är bra! Har man någon sunkkabel/halvdyr "hifi"-kabel så är det nog en av de bästa uppgraderingarna man kan göra att byta högtalarkablar till Linns, räknat per krona.

Det låter musikaliskt, tight och rent. Och när det är tyst i musiken så "hörs" det.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

monkeydevil wrote:
Ärligt talat vet jag inte mycket till svar. Har inte provat och jämfört Linns kablar med andra dyra sorter. Själv litade jag bara på att kablarna var bra och köpte dem (först splittad K400 för single wire, numera K400 biwire Aktiv).

Det jag kan säga är att kabeln är bra! Har man någon sunkkabel/halvdyr "hifi"-kabel så är det nog en av de bästa uppgraderingarna man kan göra att byta högtalarkablar till Linns, räknat per krona.

Det låter musikaliskt, tight och rent. Och när det är tyst i musiken så "hörs" det.
Min första kabel var en K20 som startkabel till mina Keilidhs. Jag blev förvånad att det gick höra skillnad när jag bytte till K400! Jag trodde att det bara var en kabel för bi-amping först. Inte att det skulle bli bättre även som "bara" bi-wiring men så var inte fallet. Men håller du med mig om mitt resonemang gällande pris och kvadrat mm med mera som jag skrev om? En högtalarkabel i Linn-anda borde kosta typ 999:- per meter... och alla borde känna till den på samma sätt som LP 12:an...
Så varför då köpa kabel från det amerikanska företaget med egen koppargruva!!
Jag vet att Linn gör bra kablar, inte bara till högtalare. Fast det vore kul om någon återförsäljare som vet mycket hade något test eller egen erfarenhet att dela med sig av.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En annan vinkling kan ju vara att högtalarkablarna är det enda i Linns sortiment med vettigt pris :)

PS: K400 är tokbra!

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:
En annan vinkling kan ju vara att högtalarkablarna är det enda i Linns sortiment med vettigt pris :)

Du menar att Linns övriga sortiment är för dyrt...??? :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sågare wrote:
En högtalarkabel i Linn-anda borde kosta typ 999:- per meter... och alla borde känna till den på samma sätt som LP 12:an...
Så varför då köpa kabel från det amerikanska företaget med egen koppargruva!!
Linns ambition har säkert varit att deras kablar skall vara bäst i sin respektive prisklass, som du skriver. Men för att veta om det stämmer måste man ju som konsument testa en mängd kablar. Själv har jag som sagt ingen aning, men nöjer mig med att det ÄR väldigt bra i mina öron, också eftersom Linn gör andra saker jag gillar. Så jag litar på deras produkter, utan att ha jämfört med så mycket andra kablar.

Kul tanke med jämförelsen med LP12:an. Men Linn kontra Kabeln från koppargruvan spelar väl på olika områden? Olika affärer, marknadsföring etc. Och precis som att jag litar på många här på forumet eller t.ex. Kalle på HF när jag frågar om något, så litar väl kanske andra personer på försäljaren i "Hifi"-affären X och på vad folk skriver på Faktiskt, Minhembio och allt vad forumen heter... Folk är olika och gillar olika prylar, och har framför allt inte tid att jämföra med ALLT innan ett köp. Jag är glad att jag hittat Linn, för det är precis det ljud jag gillar.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 19, 2006 22:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

monkeydevil wrote:
Linns ambition har säkert varit att deras kablar skall vara bäst i sin respektive prisklass, som du skriver. Men för att veta om det stämmer måste man ju som konsument testa en mängd kablar. Själv har jag som sagt ingen aning, men nöjer mig med att det ÄR väldigt bra i mina öron, också eftersom Linn gör andra saker jag gillar. Så jag litar på deras produkter, utan att ha jämfört med så mycket andra kablar.

Kul tanke med jämförelsen med LP12:an. Men Linn kontra Kabeln från koppargruvan spelar väl på olika områden? Olika affärer, marknadsföring etc. Och precis som att jag litar på många här på forumet eller t.ex. Kalle på HF när jag frågar om något, så litar väl kanske andra personer på försäljaren i "Hifi"-affären X och på vad folk skriver på Faktiskt, Minhembio och allt vad forumen heter... Folk är olika och gillar olika prylar, och har framför allt inte tid att jämföra med ALLT innan ett köp. Jag är glad att jag hittat Linn, för det är precis det ljud jag gillar.
Jag håller precis med dig i allt. Linn passar mig kalasbra i smaken och dem har snygg design mm. Att välja Linn kabel är ju givet om man är Linn ägare :lol:
Jag har gjort ett litet försök att hitta tester på olika håll om just kablar. Det finns ju tester på allt annat. Därför lade jag ut frågan här. Vi får väl se om nån tillslut vet mer än mig...

Post subject: K600
PostPosted: Fri Jul 21, 2006 14:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

pejo wrote:

Hvis K400 er bedre enn K20, hvordan ligger K600 an i sammenligningen?

Carl Einar

Post subject: Re: K600
PostPosted: Fri Jul 21, 2006 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Einar wrote:
Hvis K400 er bedre enn K20, hvordan ligger K600 an i sammenligningen?Carl Einar
K600 och K400 är samma kabel. Det är bara ett ledarpar mer i K600. De skall alltså vara helt likvärdiga.

K600 väger dock mer.. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 21, 2006 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Och med tanke på "LINN - the only sound" så borde dessa kablar var världsklass
Svårt att förstå var du siktar.. men ur strikta tune dem termer så är nog svaret att denna kabel är bäst i världen :!:
Annars skulle nog åtminstone Linn butiker rekomendera annan kabel om de kunde tjäna mer pengar på det!

Men å ena sidan anser väl de flesta här att en gammal Intek spöjar en sprillans Krell i tune dem :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 23, 2006 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bara för att ytterligare exemplifiera det ologiska i branschen så har Krells ingenjörer (och grundare) publicerat artiklar där de både mätt upp kablar och gjort mycket omfattande blindtester och där konstaterat att endast resistansen har någon större betydelse för kablage upp till 10 meter. Dessutom är också kopplingarna viktiga och "klämkoppling" är det som oftast är bäst om än inte alltid hållbarast (det är också känt från andra områden).
Trots detta har Krell samarbeten med kabelleverantörer, och Krell-återförsäljarna säljer glatt Nordost-kablage för hundratusen spänn (!) till sina kunder.
Nåja, det var ju inte Linn i det här fallet, men vad jag tänkte komma till är att jag tycker Linn har en sund inställning till kablage. De har rejäla högtalarkablar med mycket koppar och låga priser - kan inte bli bättre...
Jag önskar de kunde ha samma idé med resten av sitt produktsortiment.

Den dagen Linn börjar sälja riktigt, riktigt tokdyra kablar - då är det ute med Linn, åtminstone i mina ögon/öron...

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 18:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ken wrote:
Bara för att ytterligare exemplifiera det ologiska i branschen så har Krells ingenjörer (och grundare) publicerat artiklar där de både mätt upp kablar och gjort mycket omfattande blindtester och där konstaterat att endast resistansen har någon större betydelse för kablage upp till 10 meter. Dessutom är också kopplingarna viktiga och "klämkoppling" är det som oftast är bäst om än inte alltid hållbarast (det är också känt från andra områden).
Trots detta har Krell samarbeten med kabelleverantörer, och Krell-återförsäljarna säljer glatt Nordost-kablage för hundratusen spänn (!) till sina kunder.
Nåja, det var ju inte Linn i det här fallet, men vad jag tänkte komma till är att jag tycker Linn har en sund inställning till kablage. De har rejäla högtalarkablar med mycket koppar och låga priser - kan inte bli bättre...
Jag önskar de kunde ha samma idé med resten av sitt produktsortiment.

Den dagen Linn börjar sälja riktigt, riktigt tokdyra kablar - då är det ute med Linn, åtminstone i mina ögon/öron...
Intressant det med Krell. Visst gör Linn rejäla kablar!! Inget snack om saken... 2*5 m K400 väger ju ungefär lika mycket som en Karik. Om inte mer :)
Tack för de olika kommentarerna och annan nyttig info!
Ny fråga: Linn har ju som inställning att det ska vara så korta kablar som möjligt inuti komponenterna för att minska motståndet. Att höra skillnad mellan K20 och K400 går men hur är det med olika långa högtalarkablar?
Och när kom K10 och hur ser den ut. Jag har inte lyckats se nån bild på den. Och varför en kabel mindre än K20? Nån som vet nåt om detta??

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

K 10 ser ut som en "vanlig" transparent kopparkabel á la biltema.

Olika längd på högtalarkablarna påverkar ljudet, men å andra sidan
så har du nog ett större "problem" med att ditt lyssningsrum inte är 100%
symmetriskt vad gäller möbler, dämpning, fönster och dörrar etc...

Olika längd är bättre än att linda upp överflödig kabel i en spole, får du
kabel över så lägg det i en extra slinga istället.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 20:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Magnus wrote:
K 10 ser ut som en "vanlig" transparent kopparkabel á la biltema.

Olika längd på högtalarkablarna påverkar ljudet, men å andra sidan
så har du nog ett större "problem" med att ditt lyssningsrum inte är 100%
symmetriskt vad gäller möbler, dämpning, fönster och dörrar etc...

Olika längd är bättre än att linda upp överflödig kabel i en spole, får du
kabel över så lägg det i en extra slinga istället.

/M
Ok. K20 ser alltså ut som en vanlig standardkabel.
Är den 4mm2 oxå. Alltså "en slimmad" K20 eller är det en tunnare och "sämre" kabel i allmänhet och därför billigare?
Till vilka burkar är den avsedd?
Att lägga kabel i en slinga istället för att vira till en spole. Menar du som en serpentinväg i alperna då? För att slippa magnetfälten.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 24, 2006 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag t r o r att K10 har en area om 2,5mm2...

Att lägga kabelhärvan i en slinga ist för en spole = lägg
kabeln i en 8 eller som ett tillplattat S...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00