selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 13, 2004 10:58 
Site Admin
Site Admin

Jag tänkte att vi här kunde berätta någon rad om oss själva. Det är ju roligt att veta något mer om varandra förutom att vi är stereointresserade.

Det finns ju även en presentationsavdelning men då det bara är personer som har bilder på sina system som presenterat sig där kan det vara trevligt med en separat tråd för det så ingen hoppar över det pga man inte har någon kamera.

// Daniel

Last edited by Sony on Sun Jul 22, 2007 23:20, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu May 13, 2004 11:01 
Site Admin
Site Admin

Jag heter Daniel och bor sedan ett par månader i en studentlägenhet i området runt Umeå Universitet (efter 2 ½ år i korridor). På dagarna läser jag en av de mer insnöade programmen som finns, Teknisk Fysik. Förhoppningsvis ska jag få en civ.ing-examen år 2005/2006 någon gång…

På fritiden blir det i allmänhet styrketräning ett par dagar i veckan förutom musikintresset som givetvis finns, annars skulle jag ju inte skriva här :) Jag håller mig dock i möjligaste mån till att lyssna på musik istället för att själv framföra låtar, de flesta pa-systemen låter riktigt harmoniska i jämförelse med min sångröst…

Har tidigare ägt en JVC kompaktstereo innan jag köpte en Denon/Dali-kombo för ett par år sedan. Den blev så småningom utbytt till några Linn-prylar och i dagsläget spelar jag med hjälp av Ikemi/Kolektor/Lk140 på ett par Katan som får hjälp av en liten Rel-sub.

I övrigt har jag en tendens att prata ihjäl folk emellanåt, så om mina inlägg ibland blir väldigt långa och väldigt glesa på fakta är ni härmed varnade :wink:

Edit: Angående mitt nick så beror det på att bildskärmen jag sitter framför har samma märke, och den bilden är i sitt anvädningsområde minst lika bra som lp12:an för musik. Så fick det en förklaring också...

// Sony

Last edited by Sony on Sat May 15, 2004 10:24, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri May 14, 2004 18:14 
Site Admin
Site Admin

Jag fortsätter jag då.

Jag och Sony har en hel del gemensamt, slår det mig.

Jag heter Patrik Israelsson, är för närvarande 23 år, kommer ursprungligen från Sveg men bor nu tillsammans med en polare i en studentlägenhet i Uppsala sen typ en månad tillbaka (efter knappa 2 år i korridor). Pluggar Teknisk Fysik inriktning Systemteknik, nåt slags blandning av andra och tredje året, så examen lär bli 2006 eller 2007.

Har alltid haft musik som ett mycket stort intresse, tidigare hade framförandet av musiken prioritet. Spelar trummor, gitarr och diverse bleckblåsinstrument, samt fuskar lite på piano om situationen kräver det. Dock aningen mindre aktivt nu än när det verkligen begav sig 8) Nuförtiden ägnas lite mer tid åt lyssnandet. Jag sjunger dock i två körer här i stan, så lite håller jag igång!
I övrigt håller jag på och klättrar en hel del, började för 1½ år sen och blev fast direkt. Jag gillar att vara ute i allmänhet och brukar försöka komma ut i fjällen åtminstone några dagar varje sommar, vare sig det är på MTB eller till fots.
När jag inte är ute sitter jag ohälsosamt ofta vid en dator och ugglar. Extraknäcker vid ett datasäkerhetsföretag här i stan, och finansierar på så vis mycket av hifi-inköpen 8)

Om man bortser från minibandare och dylikt skräp, så började min hifi-bana när jag var 13-14 år (tror jag) med inköp av en begagnad anläggning av märket Yamaha. "Natural sound" stod det på alla komponenterna, vilket det även gör på nya Yamaha-prylar idag har jag för mig. Hursomhelst var detta en gammal (om än mycket fräsch!) anläggning från 1983, så någon CD-spelare ingick inte i köpet. För att råda bot på det köpte jag en Philips CD720 av en kompis - hemsk spelare! Undvik som pesten!...men jämfört med den bärbara CD-spelare jag kört med innan var den en gudagåva... :)
Under 2001 byttes högtalarna ut till min brors gamla Tannoy 605 (sexkantiga söta små burkar) och en DVD-spelare - min trogna Pioneer DV-646 - införskaffades. Det var enormt skönt att slippa Philips-CD:n!
Yamaha-förstärkaren hängde med ännu längre dock, fram tills att jag mest på skoj kopplade in föräldrarnas Cambridge Audio A300 i anläggningen en dag. Jösses vad min förstärkare fick pisk! Efter det var det inte så mycket att fundera över vad som skulle inköpas framöver. I januari 2003 köpte jag en beggad Majik på Hifibutiken i Östersund, och ptja, på den vägen är det...några månader senare var jag dum nog att lyssna på Ninka på Ljudkompaniet i Uppsala, sen blev jag så illa tvungen att köpa ett par. Idag finns både Majik och Ninka kvar i anläggningen, med en Ikemi för CD-uppspelning.

Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra initiativ Sony. Jag tar mig i kragen först nu och slänger ihop några rader. Andreas Karlsson heter jag och bor i Umeå på Teg. Ursprungligen så kommer jag från Avaträsk utanför Dorotea, flyttade hit 98 för att plugga. Läste bla filosofi innan jag tröttnade och började jobba. Har jobbat i fyra år på Volvo nu men började plugga igen i januari i år. Läser till historielärare. Under medlemspresentationer finns lite annan info och min musiksmak har jag basunerat ut på andra platser också så jag nöjer mig här. Förutom musik gillar jag och snacka rent allmänt samt att smutta lite på någon maltwhisky.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 01:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej jag heter som de flesta nog vet Mikael jag är 35 år. jag är i stort allätare innom musik men med tonvikt på Rockabilly, Jive, Swing och Hillbilly. Jag jobbar på Lear seating corporation Torslanda men är till största delen tjänstledig för gissa vad studier så klart skall utbilda mig till civilare innom elektro börjar förhoppningsvis till hösten 2004. jag har haft några olika jobb bland annat som montör kontrollant justerare på Volvo Torslanda har även arbetat på lager. Mina intressen är gamla bilar och annat nostalgiskt, musik givetvis, elektronik, fetishism*, bdsm*, spela gitarr även om man numera inte är så aktiv med det och datorer och Linux i synnerhet så jag sitter väl alldeles för mycket bakom datorn egentligen men den står nästan i lyssnings position.

Mitt Hifi intresse startade väl när jag var 11 år eller något och fick min första stereo en dux reciver med en Dual 1210 skivspelare och ett par högtalare. letade runt efter bättre grejor hittade inte nått jag tyckte var värt pengarna så jag tröttnade köpte ett japan paket (Onkyo) pga att ena kanalen på duxen hadde gett upp tänkte jag skulle ha lite kul en dag åkte till farsan för att hämta min gamle dual kopplade in den och vips så blev det roligare att lyssna på musik intresset vaknade lite tänkte att jag skulle leta upp en nyare dual läs 505 gick förbi Tonläget två tre dagar innan jag skulle få lön såg en lista med begagnade saker och där stog en 505a listad så jag tänkte gå in och titta på den fick en liten demo med dual vs Basik vs Axis vs LP12 och jag kan ju säga att det blev aldrig någon dual och sedan dess har jag varit fast.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 18, 2004 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag heter Joakim och jobbar som frilansviolinist lite överallt i landet.
Har kanske varit mest i alla Sthlms orkestrar (Över 15 år som
"konsertmästare" i Sthlms-ensemblen på slottet, 1981 spelade jag i filharmonikerna första gången etc.)

Musik är en stor del av mitt liv naturligtvis och har varit det i ca 32år - jag är 40 nu <känns helt ok>.

Många yrkesmusiker brukar få samma inställning till teknik "kontra" musik som audiofiler
- Är inte tekniken helt perfekt så hörs den och gör
det mycket mycket svårare att lyssna på musiken
(Teknik utan musik, jovisst finns det också märkligt nog, vi gillar alla lite olika saker)...

Min LP12 köpte jag ca 1982. (Nu med Cirkus, Trampolin, Ittok II och en K9)
Annars så är min anläggning en salig röra som funkar ganska bra i mitt vardagsrum ;
Ett (nytt för mig) XLPs v.3 RIAA
En NAD CD C541i
En DVD Pioneer 757Ai
En Sony DAT
allt kopplat till en Pioneer VSA-AX10i (iLink mellan DVD och stärkare låter OK!)
Carlsson OA 50.3
Dynaudio 122c och 2st 42
en B&W ASW 675 sub
en massa kul kablar etc.

Den här anläggningen jag har kostar ju ca en femtedels hyfsad fiol,
i t.ex. en orkester är de flesta instrument konstverk i stil med de allra finaste målningar (snacka om kvalitet/kultur)
så jag satsar hellre på mina instrument än på min anläggning om ni förstår hur jag menar ...

Min fiol är byggd 1762 ca och är väldigt fin, blir bara bättre ju mer den används, inte någonting har blivit bättre sedan dess (!)
Bara strängarna har blivit lite enklare att spela på (låter inte bättre)
En schysst tanke va, perfekt design oslagen i över 300 år?

Jag lyssnar på allt utom country (och den mesta svenska rocken) oftast på tallriken är kanske Yellowjackets eller US3 eller
Steely Dan men den där LP12 är ju så'n ... släng på nå't som man inte gillar och nog fastnar man där ändå ...

Kika gärna in på min hemsida http://violinist.nu

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Studerar företagsekonomi. Finansiering och i nvestering är min inriktning just nu. Har innan dess läst Teknisk Fysik ett år och Tillämpad Matematik ett år.
Bor ensam i en två just nu med min lilla hund. Förutom musik så är whisky en njutning som jag gillar.

Vad jag har är detta:

Sondek CD12
Kairn Preamp (Exotik snart)
3x Lk140
Active Espek

Silver connect och K600-kablar.. (trippla va?)

Image

Image

Musiken jag lyssnar på varierar, allt från klassisk (gillar komplicerade stycken) till hårdrock. Gärna Dire Straits. Leonard Cohen är också en favorit.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 17:28 
Site Admin
Site Admin

Hyfsat system! 8)

Verkar som du skaffat ett betydligt mindre lyssningsrum, hur fungerar det jämfört med tidigare? Kul med en till F:are, även om du bytt till ekonomisidan nu då...

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det är lite mindre. Men måtten är bättre. Tycker allt är bättre som det är nu. Speciellt nu när jag har dämpningar på väggar och kan spela från "rätt" sida....

Ja en gång F:are alltid F:are ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 19:18 
Site Admin
Site Admin

Gillar herrn möjligen Leonard Cohen? ;)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Gillar herrn möjligen Leonard Cohen? ;)
with my lawless heart and my wedding ring

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, har vi inte en egen rubrik för medlemspresentation under "övrigt"??
Varför två olika...

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj.

Jag tyckte det var få som hade presenterat sig.

Slänger upp en där. Moderatorerna kan väl radera lite inlägg här då kanske?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Oj.

Jag tyckte det var få som hade presenterat sig.

Slänger upp en där. Moderatorerna kan väl radera lite inlägg här då kanske?
Nu var min fråga INTE riktad till dig... utan till moderatorn som har lagt upp 2 olika platser för presentationer...
Dessutom är du ju en ängel vad jag förstår, å dom gör inte fel... :wink:
Välkommen förresten - postar frågor till dig på andra stället

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 26, 2004 22:53 
Site Admin
Site Admin

Tanken var väl att alla ska kunna skriva en rad om sig själva här, oavsett om man har bilder på sin stereo eller ej. Dock är det dåligt med skrivande här så den kanske ska tas bort helt också :?:

Forumet tillåter tyvärr inte att man flyttar in valda inlägg här i en redan skapad tråd så följdfrågor blir väl i Angels egen tråd under medlemsbilder/presentation. Antar att det blir en och annan med en cd12 som bara dyker upp. :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00