selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Första satsningen
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 22:25 
Ny Medlem
Ny Medlem

Då var det dags att börja bygga en anläggning på allvar för första gången. Har i alla fall haft bättre grejer än medelsvensson men när man hör hur det kan låta vill man ju ha det ljudet :)

Mitt system idag:
Receiver: Harman/Kardon AVR2000
DVD: Äldre Sony
CD: Äldre Marantz
Högtalare: Linn Klassik Unik
Subwoofer: KEF PSW2500

Av detta tänkte jag börja med att kasta receivern som jag är riktigt less på. Funkar till partymusik, men vill man ha några detaljer får man leta förgäves. Lyssnar mest på musik, men någon gång i veckan kan det slinka med en film. Har även en mp3-samling på datorn som då och då luftas.

Tänkt uppgraderingsväg:

1. Direkt efter sommaren. Budget 4 - 5 000:-
Receiver -> Cambridge Azur 540R alt. Begagnat Arcam AVR200

Frågan här är vad som faktiskt är bäst. Arcamen var ju bra när den kom, men vad har hänt med tekniken sedan dess. Kan Cambridgen, som vunnit en rad tester i sin prisklass, vara på samma nivå?

2. Till nyårsskiftet. Budget 10 - 12 000.
Högtalare -> Begagnade Ninka alt. Katan

Är främst ute efter ett detaljerat ljud, men är lite orolig för att Katanen ska kännas tunn. Ibland vill man spela lite Depeche Mode eller house/techno. Dessutom är Ninkan mer lättdriven. Räcker en stärkare på 80-100W till att göra Katan rätt?

3. Någon gång nästa sommar. Förmodad budget 6 - 8 000
Slutsteg -> Tvåkanals slutsteg för att driva frontarna. LK140? Något annat tips i den prisklassen

4. När pengar finns. Ett riktigt försteg. Förmodad budget 6 - 10 000

Under tiden efter köpet av frontar kommer jag dessutom förmodligen att hålla ögonen ute efter en centerhögtalare för ca 4 000 och en CD för ca 3 000. Begagnat duger lika bra som nytt när det gäller alla grejer i systemet.

Kommentarer och förslag? Något jag tänkt väldigt fel om? Är ute efter att bygga något som kan uppgraderas allt eftersom. Vill inte spara pengar i 1½ år och sen köpa en bunt med grejer. Är inte nöjd med vad jag har nu. Lyssnar på alla typer av musik, men det som är viktigast i systemet är ett rent och detaljerat ljud. Artister som Tori Amos, Sophie Zelmani, José Gonzales, Mark Knoppfler ska låta bra. Så länge det går att spela lite röjigare musik då och då.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och välkomen hit.

Jag skulle väl vilja säga att du skall börja med att byta ut CD'n till någon begagnad Linn historia genki eller ännu hellre Ikemi men det går ju iofs nog åt helsike med budgeten då men jag tror inte du skulle ångra dig.

Om du skall ha Katan så är det nog nästran nödvändigt med en källa från Linn eller Naim.

vad gäller driften av högtalarna så skall du inte stirra dig blind på effekten utan kvalliten på steget istället kvallitet mäts inte i watt en majik på 33w lär driva ett par katan mycket bättre än cambrige p500 som exempel.

för tretusen får du ingen riktigt bra cd spelare mer än linn karik och mimik men då kan det bli problem med reservdelar.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du tänker dig ett system där elektroniken totalt kommer att gå på ca 20k så skulle jag ta en titt på en begagnad Classik Movie DI, som går att få för just över den summan. Törs nästan lova att den piskar det mesta andra i den prisklassen, även om man bara ser till musikåtergivning, men då får du dessutom en kompentent hemmabioförstärkare och DVD-spelare.

Problemet är bara att det förslaget innebär att du måste ut med alla pengar på en gång. Men om detta låter intressant så ta ett snack med tex Takt o Ton om de inte kan ordna med avbetalning. Jag har själv köpt min DI på avbetalning hos dem med en total kreditkostnad på ca 500:- och lånetid på 1 år, vilket i mitt fall blev 1,5% ränta.

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 23:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inte alls så tokigt att lägga upp investeringen på lite sikt. Kanske kan du fundera på hur du vill att det skall se ut om 5-10 år. Kanske vill du någon gång efter dessa investeringar byta någon grej och då är det att föredra separata burkar. Annars håller jag med dr Hollow, Classik Movie DI är riktigt bra och om slutmålet är totalt 20 kkr så har du en vinnare där.

Vad gäller slutsteg/försteg så skulle jag nog fundera på det äldre lk100 istället för lk140. Det senare är lite bättre men lk100 låter fint för mindre än halva kostanden. Du kommer att hitta ett lk100 för 3-4000 kr. För lika mycket till kan du då köpa försteget kolektor. Den har fördelen att du (genom funktionen unity gain) kan behålla din H/K receiver för film, men köra musikaliska Linn för stereo. På det viset skulle du fixa 1, 2 och 4 på en gång. Du har dock satt 5000 som första gräns och det kommer att spricka med kanske 2000 kr. Å andra sidan är det ca 16000 kr lägre än vad de skulle kosta med ditt nuvarande förslag. Jag tror du kommer att uppleva en mycket stor förbättring genom detta. På sikt kan du låta din anläggning växa vidare år det håll du känner för.

Ninka är bra tycker jag och definitivt vära att lyssna på. Jag skulle dock rekommendera att du även provlyssnar en bättre CD-spelare innan du betämmer dig för högtalarna. Det kan vara så att du upplever det som ett större lyft om du tar det i den ordningen. Jag skulle nog säga att Genki/Ikemi + Unik är väldigt mycket mer musikaliska än (typ) cambrigde azur 640 v.2 eller Marantz 5001 OSE + Ninka.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med hepcat. Source first ger verkligen ett mer påtagligt lyft. Om endast en komponent skall få kosta lite mer i anläggningen så är det källan. Och precis som både hepcat och även Malte Lilja verkar vara inne på i slutet av sitt inlägg, så blir det inget bra med en stereo som byggs från "andra hållet". Skit in, skit ut... Fast skiten förstärks i de fina högtalarna. :(

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Håller med hepcat. Source first ger verkligen ett mer påtagligt lyft. Om endast en komponent skall få kosta lite mer i anläggningen så är det källan.
och jag tycker precis tvärtom ;)

in med ett par högkvalitativa högtalare först....

sen blindtestar du dig fram i cd/förstärkar djungeln....

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
sen blindtestar du dig fram i cd/förstärkar djungeln....

Med en äldre Sony DVD så kan man lika gärna låta en döv blindtesta :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe, ja då kanske det når vetanskaplig nivå? Ett dövtest förmedlar ju nämligen inte ljudet över huvud taget, bara känslan :D Undrar om det skulle räcka att hålla för öronen... ?

Allvarligt talat, iasion: Läs Jana:s presentation, du kommer inte att bli nöjd om du lägger mest resurser på högtalarna. Börja med att lägga 10 - 12 på en källa istället. Fråga dig också om du verkligen behöver kunna kolla film. Om du absolut vill det så håller jag med om att Classik Movie antagligen är bästa alternativet. Den första versionen går att hitta snuskigt billigt (nåja).

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 08, 2006 12:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för alla snabba svar. Har några fler frågor nu :)

1. Unity Gain, vad är det? Min H/K har inte pre-out, så för att kunna använda den behövs något magsikt som kan ta in en redan förstärkt signal...

2. När det gäller Classik Movie. Jag vet att Di har bättre utgångar för DVD. Hur de kunde släppa en DVD-spelare som hade s-video som bästa val förstår jag inte. Men finns det något annat som skiljer de olika versionerna? Tanken var då att ha kvar min sony för dvd-filmer och använda classiken för cd-ljud och som förstärkare till dvd-ljudet och de gånger jag ska spela mp3:er från datorn. När det gäller film är jag inte lika känslig och från datorn vill jag ha digital överföring eftersom den står en bit från förstärkeriet.

3. Är försteget i classik movie bra? Tänkte om man senare bygger ut en classik movie med ett ordentligt slutsteg. Eller ska man direkt byta ut den mot försteg/slutsteg i ett svep?

4. Vad är det för skillnad mellan LK85, LK100 och LK140. Förutom effekten då. Vissa kom väl senare och har bättre elektronik i sig?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 08, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det går aldeles utmärkt att använda försteget i classik movie det är bra men givetvis blir det ännu bättre med separat försteg om det har tillräkligt hög kvallitet.

skillnad mellan slutstegen är att lk140 är den bästa av dem sedan LK85 och sist lk100 som iofs har mer effekt än LK85 men alla är bra slutsteg LK100 är den älsta av dem de andra kom väl ungefär samtidigt.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 08, 2006 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åtminstone vissa versioner av DIn har RGB-möjligheter, och till skillnad från vad de stora märkena hävdar så är det inte nödvändigtvis bättre med digital överföring till TVn. Signalen måste i vilket fall som helst omvandlas till analog innan den kan visas på någon skärm och då är det ju logiskt att använda den bästa DA-omvandlaren, vilken vanligen sitter i din Linnburk...

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 08, 2006 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Unity gain är en finfin funktion som gör att man kan låta en signal passera ostört genom förförstärkaren. Istället för att använda receiverns slutsteg för L+R så används exvis lk100. Nätdelen i receivern avlastas också och mer kraft finns tillgängligt för andra kanaler (samt försteg etc).Har din recevier inte preout så blir det lite pannkaka eftersom det som du skriver krävs. Det går att fuska på några sätt men det är långt ifrån säkert det blir bra.

Fusk 1) Se om du kan ta ut signalen från typ "monitor out", "tape out" eller "rec out" istället. Har du tur ger den exakt samma signal som man skulle vänta sig av preout (L+R). Har du otur har dock signalen passerat DSP:n och ljudet är förvrängt eller mixat med andra 5.1 kanaler.

Fusk 2) Köp en converter för amp power -> line level. Sannolikt blir det totalljudet sämre än om du enbart kör receivern. Dock får du bra stereoljud som kopplas rakt in i kolektorn. Vinsten blir att du kan använda samma fronthögtalare för både stereo och 5.1

Fusk 1 kan vara värt att kolla med fusk 2 är nog ingen långsiktig lösning.

LK85 och lk140 kom samtidigt men har olika uteffekt. De låter aningens bättre än den äldre lk100 och har dessutom en funktion som gör att de ställer sig i standby om den inte får någon matning på lågnivåingångaren. Lk140 måste man slå av med en knapp.

Vad gäller Classik Movie DI (och alla andra produkter) så finns samtliga manualer på www.linn.co.uk för nedladdning. Där kan du läsa mer om alla finesser etc.

/Malte

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 09, 2006 07:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läs mitt inlägg i denna tråd ang respektive variant av CMS... Där har
du en ganska komplett redogörelse av CMS R1, R2 och Di.

http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... sc&start=0

Att de bara hade S-video och komposit som alternativ på CMS R1 är
en gåta, dock så ger CMS med S-video ruskigt bra bild (även på en 37-
tummare...).

CMS med S-video är klart bättre än vad många andra relativt billiga
spelare presterar med RGB eller Component) och nära vad andra riktigt
BRA spelare presterar med RGB eller Component.

Ett riktigt bra beg-köp är en en Classik Movie R2, extremt bra för
pengarna, med bättre bild och ljud än t ex Arcam AVR200+Arcam DV88/79 etc...

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 10, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill tillägga att vill du spela house/techno eller depeche och du vill ha lite tryck är det aktiva ninka som enda alternativ men då drar det hela iväg en hel del.
Skulle nog också satsat å en classic movie DI som första alternativ

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 17, 2006 19:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Då hade man fått sig en del att läsa efter sin semestervistelse på Malta (rekomenderas för övrigt).

Efter att ha läst och efterforskat lite så lutar det åt en begagnad CMS R2. Verkar vara ca 6000 billigare än en Di, vilket betyder att det blir lättare att övertyga sambon :) Får spara ihop lite mer pengar bara. Men det är ju ändå sommar en månad eller två till, så så länge kan jag vänta. Däremot verkar det inte vara så många sådana ute för försäljning. Är mest Di man stöter på när man surfar runt.

När det gäller framtida högtalare sen. Är en CMS R2 tillräcklig för att driva ett par Katan och göra dem tillräckligt rätt?

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00