Då var det dags att börja bygga en anläggning på allvar för första gången. Har i alla fall haft bättre grejer än medelsvensson men när man hör hur det kan låta vill man ju ha det ljudet
Mitt system idag:
Receiver: Harman/Kardon AVR2000
DVD: Äldre Sony
CD: Äldre Marantz
Högtalare: Linn Klassik Unik
Subwoofer: KEF PSW2500
Av detta tänkte jag börja med att kasta receivern som jag är riktigt less på. Funkar till partymusik, men vill man ha några detaljer får man leta förgäves. Lyssnar mest på musik, men någon gång i veckan kan det slinka med en film. Har även en mp3-samling på datorn som då och då luftas.
Tänkt uppgraderingsväg:
1. Direkt efter sommaren. Budget 4 - 5 000:-
Receiver -> Cambridge Azur 540R alt. Begagnat Arcam AVR200
Frågan här är vad som faktiskt är bäst. Arcamen var ju bra när den kom, men vad har hänt med tekniken sedan dess. Kan Cambridgen, som vunnit en rad tester i sin prisklass, vara på samma nivå?
2. Till nyårsskiftet. Budget 10 - 12 000.
Högtalare -> Begagnade Ninka alt. Katan
Är främst ute efter ett detaljerat ljud, men är lite orolig för att Katanen ska kännas tunn. Ibland vill man spela lite Depeche Mode eller house/techno. Dessutom är Ninkan mer lättdriven. Räcker en stärkare på 80-100W till att göra Katan rätt?
3. Någon gång nästa sommar. Förmodad budget 6 - 8 000
Slutsteg -> Tvåkanals slutsteg för att driva frontarna. LK140? Något annat tips i den prisklassen
4. När pengar finns. Ett riktigt försteg. Förmodad budget 6 - 10 000
Under tiden efter köpet av frontar kommer jag dessutom förmodligen att hålla ögonen ute efter en centerhögtalare för ca 4 000 och en CD för ca 3 000. Begagnat duger lika bra som nytt när det gäller alla grejer i systemet.
Kommentarer och förslag? Något jag tänkt väldigt fel om? Är ute efter att bygga något som kan uppgraderas allt eftersom. Vill inte spara pengar i 1½ år och sen köpa en bunt med grejer. Är inte nöjd med vad jag har nu. Lyssnar på alla typer av musik, men det som är viktigast i systemet är ett rent och detaljerat ljud. Artister som Tori Amos, Sophie Zelmani, José Gonzales, Mark Knoppfler ska låta bra. Så länge det går att spela lite röjigare musik då och då.