selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon Sellerist som ska dit imorgon? Jag hade tänkt kika in med min brorsa.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag och frugan skall dit.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det var kul och höra hur majik slaktade Ikemi trots att ikemi är en mycket bra spelare. kul att träffas också

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 23:58 
Moderator
Moderator

Berätta lite mer om vad som demades!

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

äldre ikemi mot nyare
nyare ikemi mot majik CD
Kairn mot majik kontroll
man kan säga att ikemi vart stort besegrad av majik

men mellan kairn och majik var det inte lika stor skilnad men skillnad fanns
även äldre ikemi mot nyare var det rätt stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilka slutsteg och högtalare användes? Misstänker att det var Majik slutsteget...

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

japp majik slutsteget och Ninka de körde även aktiva ninka senare och vinyl men då var jag inte i lyssningsrummet.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 10:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En grupp testade också Kolektor phono mot Majik control phono och det blev en känsla av att luddet i ljudbilden försvann med Majik, allt blev klarare och tydligare jämfört med Kolektorn.

Kolektorn var ju begagnad och jag kollade inte hur gammal den var, men detspelar säkert inte så stor roll. Att Majik control är bättre än Kolektorn på phono var ju väntat. Mer intressant hade kanske varit att jämföra Exotik + Hudik, andra som har jämfört menar ju att Majik vinner även den jämförelsen. En annan fördel med Majiken är att den kan hantera MC-pickuper och därmed är mer uppgraderingsvänlig för den inbitne vinylfantasten :)

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
En annan fördel med Majiken är att den kan hantera MC-pickuper och därmed är mer uppgraderingsvänlig för den inbitne vinylfantasten :)
fast den vinylfantasten köper väl en Linto. Ännu bättre antagligen o då kan du andända alla försteg.

Någon som jämfört majik Kontrol vs. Exotik på linjeingång?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
pejo wrote:
En annan fördel med Majiken är att den kan hantera MC-pickuper och därmed är mer uppgraderingsvänlig för den inbitne vinylfantasten :)
fast den vinylfantasten köper väl en Linto. Ännu bättre antagligen o då kan du andända alla försteg.

Jan, du är så hardcore! Det är väl bra att även detta MC-steg finns? :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
men mellan kairn och majik var det inte lika stor skilnad men skillnad fanns.
Inte :?: Jag antar att ni lyssnade på RIIA då, eller? Jag trodde att skillnaden var helt enorm... :?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pejo wrote:

Jan, du är så hardcore! Det är väl bra att även detta MC-steg finns? :wink:
Visst är det bra men det verkar som Linn gömmer sig bakom det faktum att de INTE kan trycka ut Exotikmodulerna som de sagt de ska göra i 2 år nu.

Förstår inte varför Linn släper Majik (sämre nätdel än Exotik o utan 5.1 stöd) för samma slantar...
Hade varit bättre att lägga resurserna på modulerna. Är ju DEM alla väntar på.

Om jag fick bestämma strategin hos Linn hade jag sett till att phonomuduler fanns till alla försteg. Dessutom skulle ett Klimax Linto släppas.
Hade även sett till att ersättare för produkter som tas ur produktion fanns tillgängliga.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
mellan kairn och majik var det inte lika stor skilnad men skillnad fanns även äldre ikemi mot nyare var det rätt stor skillnad.
Jag tycker själv att det var överaskande stor skillnad mellan gammal och ny Ikemi. Ungefär samma storleksordning som skillnaden mellan Majik CD och ny Ikemi. Men jag tyckte nog att den gamla Ikemin var lite väl trött. (Snr ca 1000) Min första Ikemi hade Snr 142x och jag minns inte att den var så trist. Men minnet kan svika, jag 5 st Ikemi innan jag fick en som lät bra och inte gick sönder... (Tidsperiod ca: 2 år.) Tilläggas skall att jag har en kompis som också hade 5 st Ikemi innan han fick en som funkade och lät bra. HighFidelity hade t.o.m. en Ikemi på demo som lät mkt sämre än Genki! Åter till Tonläget.

Linnrepresentanten jämförde även phonosteget på Kolektor mot Majik Kontrol. Då han gått ur rummet testade vi som var kvar att jämföra Majik K. mot Kairns MM steg. Skivspelaren var en LP12/Lingo2/Akito 2B/Adikt. Först spelades en Kate Bush som var intressant och bra på Majik, men helt olyssningsbar och tråkig på Kairn. Då vi gick tillbaka igen till Majken testades med en Paul Simon. Den var riktigt kul på Kairn, men bättre på Majik, mer musik. Självklart bytte jag även fas på slutsteget vid förstegsbyte. Inget fusk!

Jämförelsen med aktivt var mellan Majik 2100 och biaktivt med en C6100 där alltså 2 kaneler inte var i bruk. Samma skillnad som väntat. Bättre musik, renare ljud och på det hela taget en mera avslappnad och skön framställning av musiken. Särskilt som det spelades ganska högt med Alpha Blondy- Jerusalem. Kanske var det innan aktivering ganska nära taket för vad Majik 2100 trivdes med.

Jag har testat Exotik mot Majik och tycker att Majik Kontrol är klart bättre. Men jag tror att de egentligen är ungefär lika bra. Skillnader har nog mer med inkörning och individvariationer att göra. Jag har nu Tonlägets Exotik hemma och kan jämföra sedan, när jag får min (andra) Majik Kontrol. Om nätdelen är sämre så hör jag det i så fall inte. Vad jag har hört är det en "enklare" nätdel. Det behöver inte innebära att den är sämre för sitt ändamål. Övriga Exotiknyheter: Phonokortet till Exotik är väldigt nära nu sades det. (Igen!)

Själv är jag mycket nöjd med just Majik Kontrol eftersom den passar mina behov perfekt. Jag får de 2 kanaler jag behöver i det rummet och får ett bra MM/MC steg inbakat i priset. Det jag offrar (multikanal och framtida DA kort) är sådant jag inte behöver i det systemet. Att den har MC gillar jag också. Jag har haft 11 MC pickuper, men är nu tillbaka på MM/Adikt igen av kostnadsskäl. Jag har faktiskt köpt en beg Karma som jag tänkte testa snart. Då är det skönt att inte behöva dra fram min gamla LK1 ur garderoben. Utmärkt för den som vill uppgradera i steg. En Klyde kostar 9750 kr, en Klyde+Linto kostar 24750 kr, ganska stor skillnad.

Avdelningen tolka Linnrepresentantens tonläge på Tonläget:
Jag frågade om var ersättningsprodukterna har tagit vägen och det verkade som att det skulle ta ett tag innan det kommer produkter som motsvarar Genki/Kolektor/LK85-140. Han hävdade något i stil med "Linn wants to move up with its customers and continously evolve. Majik is now the entry level from Linn." Han påstog bl.a. att blyfridirektivet hade orsakat förlusten av produkterna och gett Linn stora problem. Att det kommer en ersättare för Espek lät som mera troligt och närmare i tiden. Även en radio skulle dyka upp lät det som. Senare i samtalet lät det på honom som att det kanske skulle komma något i den lägre prisklassen. Han sa något i stil med: "Ingenjörerna jobbar alltid på något." Allt ovan är mina tolkningar av hur mycket han skruvade på sig vid mina/våra frågor. Radion var dock något han tog upp själv.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 23, 2006 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Senare i samtalet lät det på honom som att det kanske skulle komma något i den lägre prisklassen. Han sa något i stil med: "Ingenjörerna jobbar alltid på något."
Jag tvivlar på att det kommer separata komponenter inom överskådlig framtid från Linn som ligger i en lägre prisklass än Majik serien.

Den produkt som kommer att få en moderniserad uppföljare är förmodligen Classik Music och förmodligen med samma design som den nya Classik Movie....

Gissar jag :?

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00