hepcat wrote:
mellan kairn och majik var det inte lika stor skilnad men skillnad fanns även äldre ikemi mot nyare var det rätt stor skillnad.
Jag tycker själv att det var överaskande stor skillnad mellan gammal och ny Ikemi. Ungefär samma storleksordning som skillnaden mellan Majik CD och ny Ikemi. Men jag tyckte nog att den gamla Ikemin var lite väl trött. (Snr ca 1000) Min första Ikemi hade Snr 142x och jag minns inte att den var så trist. Men minnet kan svika, jag 5 st Ikemi innan jag fick en som lät bra och inte gick sönder... (Tidsperiod ca: 2 år.) Tilläggas skall att jag har en kompis som också hade 5 st Ikemi innan han fick en som funkade och lät bra. HighFidelity hade t.o.m. en Ikemi på demo som lät mkt sämre än Genki! Åter till Tonläget.
Linnrepresentanten jämförde även phonosteget på Kolektor mot Majik Kontrol. Då han gått ur rummet testade vi som var kvar att jämföra Majik K. mot Kairns MM steg. Skivspelaren var en LP12/Lingo2/Akito 2B/Adikt. Först spelades en Kate Bush som var intressant och bra på Majik, men helt olyssningsbar och tråkig på Kairn. Då vi gick tillbaka igen till Majken testades med en Paul Simon. Den var riktigt kul på Kairn, men bättre på Majik, mer musik. Självklart bytte jag även fas på slutsteget vid förstegsbyte. Inget fusk!
Jämförelsen med aktivt var mellan Majik 2100 och biaktivt med en C6100 där alltså 2 kaneler inte var i bruk. Samma skillnad som väntat. Bättre musik, renare ljud och på det hela taget en mera avslappnad och skön framställning av musiken. Särskilt som det spelades ganska högt med Alpha Blondy- Jerusalem. Kanske var det innan aktivering ganska nära taket för vad Majik 2100 trivdes med.
Jag har testat Exotik mot Majik och tycker att Majik Kontrol är klart bättre. Men jag tror att de egentligen är ungefär lika bra. Skillnader har nog mer med inkörning och individvariationer att göra. Jag har nu Tonlägets Exotik hemma och kan jämföra sedan, när jag får min (andra) Majik Kontrol. Om nätdelen är sämre så hör jag det i så fall inte. Vad jag har hört är det en "enklare" nätdel. Det behöver inte innebära att den är sämre för sitt ändamål. Övriga Exotiknyheter: Phonokortet till Exotik är väldigt nära nu sades det. (Igen!)
Själv är jag mycket nöjd med just Majik Kontrol eftersom den passar mina behov perfekt. Jag får de 2 kanaler jag behöver i det rummet och får ett bra MM/MC steg inbakat i priset. Det jag offrar (multikanal och framtida DA kort) är sådant jag inte behöver i det systemet. Att den har MC gillar jag också. Jag har haft 11 MC pickuper, men är nu tillbaka på MM/Adikt igen av kostnadsskäl. Jag har faktiskt köpt en beg Karma som jag tänkte testa snart. Då är det skönt att inte behöva dra fram min gamla LK1 ur garderoben. Utmärkt för den som vill uppgradera i steg. En Klyde kostar 9750 kr, en Klyde+Linto kostar 24750 kr, ganska stor skillnad.
Avdelningen tolka Linnrepresentantens tonläge på Tonläget:
Jag frågade om var ersättningsprodukterna har tagit vägen och det verkade som att det skulle ta ett tag innan det kommer produkter som motsvarar Genki/Kolektor/LK85-140. Han hävdade något i stil med "Linn wants to move up with its customers and continously evolve. Majik is now the entry level from Linn." Han påstog bl.a. att blyfridirektivet hade orsakat förlusten av produkterna och gett Linn stora problem. Att det kommer en ersättare för Espek lät som mera troligt och närmare i tiden. Även en radio skulle dyka upp lät det som. Senare i samtalet lät det på honom som att det kanske skulle komma något i den lägre prisklassen. Han sa något i stil med: "Ingenjörerna jobbar alltid på något." Allt ovan är mina tolkningar av hur mycket han skruvade på sig vid mina/våra frågor. Radion var dock något han tog upp själv.