Jaha, då var det dags att testa det här med elkablar.. Jag, Per och Björn (en kompis till mig som är Linnist men inte aktiv här på Selleri) bestämde oss för att testa Power One i all hast.
På med en
Elis Regina (
Elis, 1973) som Björn hade med sig på tolvan. Både musiker och producent gör en del oväntade saker, så det kändes som en rätt bra platta att jämföra med.
Vi hade inte jättemycket tid så det blev inte så många jämförelser, men vi provade på Lingon och försteget. Vi var ense om att skillnaden faktist var störst på Lingon, trots att där redan satt en Ching Cheng. Jag tyckte sången blev mer självklar (melodiskt, jag kan inte ett ord portugisiska) och att basen fick en "botten" jag inte upplevede med CC-kabeln. På Kontrol var skillnaden subjektivt mindre men av liknande art. Det blev mer städat och jag tyckte det flöt något bättre.
Sedan upptäckte vi dessutom att jag hade fasen fel (Oväntat, jag måste ha vänt kontakten till grendosan av misstag när jag städade..), så vi blev ju tvungna att testa att vända rätt den. Här går det ju en stund medan man slår av och på maskiner så jag tycker det är svårt att värdera skillnaden. Å ena sidan hörde jag ingen skillnad alls i "ljudet", men å andra sidan blev musikstycket betydligt begripligare. Det flöt på ett helt annat sätt. Om detta verkligen var fasbytet eller bara att jag hörde låten för tredje gången skall jag låta vara osagt..
Min slutsats: Elkablaget är inte irrelevant (även om jag inte förstår varför) och jag kommer att beställa ett knippe Power One.