selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HF = HIGH FIDELITY

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 11, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Just testats HF:s 5-dosa lite.
Jag tycker det är lite komiskt att två entusiaster är inne och testar grenuttag en solig söndag i mitten på juni. :)

Idag har jag också testat Clas Ohlsons grenuttag av märket Co/Tech men mitt hade endast tre uttag. (Art. Nr. 32-7215.) Jag jämförde det mot ett tyskt grenuttag som har åtta uttag och som rekommenderades av Linn-handlare för några år sedan. Det tyska, av okänt märke, är aningens bättre med lite mer lugn och inte lika spretig och slarvig som Co/Tech-grenuttaget. Jag förstår exakt vad du, Lejonklou, menar med "häng" i basen för det är faktiskt så Co/Tech-grenuttaget låter. Måste dock säga att jag är riktigt imponerad av att ett grenuttag för 15:- är så pass bra. Nu ska man inte luras av prislappen för i regel är det de allra enklaste konstruktioner utan hokuspokus som låter bäst.

Har även testat en fyra fem strömsladdar idag och det är märkligt vad mycket en strömsladd kan påverka ljudet. Min hjärna kan inte förstå varför men som tur är kan mina öron avgöra skillnaderna och det är det viktigaste för mig.

Är det någon som kan hjälpa mig med namnet/märket på det tyska grenuttaget? Svart plast på kanterna och på undersidan, borstad lackad aluminium på ovansidan. (Kan vara målad plast :oops: :wink:)

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som testat det grenuttag som Elfa säljer och som H&M testade?

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 12, 2006 23:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har ni testat Supras grendosa?Den verkar rätt rejäl byggd.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 13, 2006 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Appropå strömkablar: -Är det någon som för några år sedan läste
tidningen High Fidelitys test av en s k superströmkabel som skulle vara
helt fantastiskt bra och fylld av "speciella" komponenter med fantastiska
egenskaper...

Efter att ha lyssnat och mätt och jämfört mot en standard
strömkabel (och inte funnit något som var bättre på specialaren)
lämnade de in kabeln för RÖNTGEN (det satt en trädosa på sladden
fylld med nåt hemligt jox i som leverantören vägrade avslöja).

Då röntgen inte avslöjade något skar de helt sonika upp kabeln och
smältlimmet för att finna just ingenting... (var det kanske någon
kondensator el liknande?).

Slutsatsen var att för typ 1500kr (eller var det mer?) fick du som kund
en ovanligt snygg strömkabel med bra mekanisk kontakt i väggen -thats
it...

Lite OT kanske men kanske någon som har testen och kan scanna in den?

Det mest konstiga med testen var i mina ögon att tidningen var
så pass kritisk mot sladden, annars brukar de bara skriva väl om de
prylar som letar sig in i tidskriften...

Tänk om de istället för smältlim och hokus pokus hade lagt ner tid och
energi på det sätt som Fredrik gjort med sina kablar...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 13, 2006 14:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

magnus:
Det låter väl som transparent?
Men de är ju inte direkt hemliga med vad filtret ska ha för verkan..

jaja, det kanske finns fler :)

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 13, 2006 17:40 
Site Admin
Site Admin

Laan wrote:
Det låter väl som transparent?
Om jag inte misstar mig säger de väl att de har något sorts filter i deras lådor, för att filtrera ut vissa störningar. Om det sedan är någon vits att göra så är en annan sak men det är ju ändå komponenter i lådan.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Är det någon som kan hjälpa mig med namnet/märket på det tyska grenuttaget? Svart plast på kanterna och på undersidan, borstad lackad aluminium på ovansidan. (Kan vara målad plast :oops: :wink:)
Märket är Popp och den finns på elfa.se med artikelnummer 43-316-41. Kostar 594:- inkl moms och har åtta uttag.

Image

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 04, 2006 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, då var det dags att testa det här med elkablar.. Jag, Per och Björn (en kompis till mig som är Linnist men inte aktiv här på Selleri) bestämde oss för att testa Power One i all hast.

På med en Elis Regina (Elis, 1973) som Björn hade med sig på tolvan. Både musiker och producent gör en del oväntade saker, så det kändes som en rätt bra platta att jämföra med.

Vi hade inte jättemycket tid så det blev inte så många jämförelser, men vi provade på Lingon och försteget. Vi var ense om att skillnaden faktist var störst på Lingon, trots att där redan satt en Ching Cheng. Jag tyckte sången blev mer självklar (melodiskt, jag kan inte ett ord portugisiska) och att basen fick en "botten" jag inte upplevede med CC-kabeln. På Kontrol var skillnaden subjektivt mindre men av liknande art. Det blev mer städat och jag tyckte det flöt något bättre.

Sedan upptäckte vi dessutom att jag hade fasen fel (Oväntat, jag måste ha vänt kontakten till grendosan av misstag när jag städade..), så vi blev ju tvungna att testa att vända rätt den. Här går det ju en stund medan man slår av och på maskiner så jag tycker det är svårt att värdera skillnaden. Å ena sidan hörde jag ingen skillnad alls i "ljudet", men å andra sidan blev musikstycket betydligt begripligare. Det flöt på ett helt annat sätt. Om detta verkligen var fasbytet eller bara att jag hörde låten för tredje gången skall jag låta vara osagt.. ;)

Min slutsats: Elkablaget är inte irrelevant (även om jag inte förstår varför) och jag kommer att beställa ett knippe Power One. :D

PostPosted: Wed Jul 05, 2006 20:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ifølge mine kilder er Linns siste nettkabel, den som p.t leveres med Majik-serien, enda bedre enn "Power One", og til halve prisen. Jeg har ikke prøvd selv, men min kompis gjorde en grundig sammenligning nylig, og ble overbevist om at Linn nå er et hestehode foran Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv en ELFA "Popp". Jag har målat locket (plast) blankvitt i samma färg som golvlisten. Tagit bort de fula flänsarna i ändarna och inte minst dragit en sladd från proppskåpet direkt in i Poppen. I denna har jag tagit bort alla korta "kabelbyglarna" och den har nu en och samma kabel som går till alla 8 uttag. Lite jobbigare att skala med utsnitt mitt på kabeln, men det var det värt! Jag har inte jämfört mycket, men jag tyckte den lät bra jämfört med några okända dosor jag hade hemma. Eftersom jag hade aktivt då var det också praktiskt med alla uttag. På insidan limmade jag bakre plåten som kunde tänkas skramla och skruvade fast den i väggen innifrån, innan jag satte på det lackade locket. Snyggt och praktiskt!

Åter till ämnet: Jag har själv testat Power One. Inget snack om att den är bättre än alla Linnkablar jag testat. Jag har även 2 st av Linns nya nätsladdar från mina Majikgrejer (CD/K.), men de har ingen chans mot Power One enligt mina öron. Jag har en till min CD, men det var bara för att mina enmeters Power One inte räckte! Jag ska snarast köpa en längre Power One till CD:n. Det gjorde även stor skillnad på min Classik movie Di.

Jag kan verkligen rekomendera Power One, en mycket prisvärd uppgradering.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmm.. precis när man trodde man testat färdigt.. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menar du att du nu även måste testa grendosor? :D En Popp installerad enligt min variant är förstås inte så enkelt att testa. Fördelen med Popp är just att den är så "mekanisk", smidig att modda och skruva i. Dessutom 8 uttag, precis vad du behöver eller?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 05, 2006 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Hmm.. precis när man trodde man testat färdigt.. ;)
Trodde du på den själv? :P

Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Menar du att du nu även måste testa grendosor? :D En Popp installerad enligt min variant är förstås inte så enkelt att testa. Fördelen med Popp är just att den är så "mekanisk", smidig att modda och skruva i. Dessutom 8 uttag, precis vad du behöver eller?
Nej, jag menade att man kanske borde provlyssna Linns senaste kabel också. Jag hade förresten inte sett ditt inlägg än då jag tydligen inte hade refreshat sidan på en timme.

I dagsläget behöver jag 9 uttag, men det krymper nog strax till 8. Fast när jag kollade Elfas sida så tycks Popp finnas i upp till 12 uttag! Något att kolla upp, kanske.

Jag använder idag en okänd brun sak, köpt hos en tysk Linnhandlare. Tydligen saluförs dosan av Naims generalagent i Tyskland och har rykte om sig att vara bra, men jag har egentligen inte jämfört den med något. Tyvärr bara 5 uttag, så jag hänger på en IKEA-dosa i änden.. ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00