Sökte efter ett annat gammalt inlägg och dök då på denna tråd ... på föll kommenteringslusten:
Lejonklou wrote:
Eminem är sanslöst bra.
Medhåll!!! Har inte så mycket åt det hållet, men Eminem svänger!
Lejonklou wrote:
I övrigt håller jag med Jan om ljudkvalitén: Ju bättre en anläggning förmedlar känslan i musiken, desto mindre viktig blir ljudkvalitén. Det enda som kan reta mig är när man producerar sönder musik så att svänget går förlorat eller känslan får svårt att komma fram. Att det låter burk eller knaster eller gnissel stör mycket mindre.
/Fredrik
Intressant att ni i diskussionen med innebörden *bra inspelning* eller *inspelning med bra ljud* (så som jag uppfattar det) menar ni hifi-mässiga kvaliteter. Skulle man inte kunna mena att bra ljud är det när man hör att det är bra musik och om man inte hör det så är det dåligt ljud. T.ex. när olika personer dissar ett band som andra tycker är skitbra och vice versa så kan (t.o.m. troligt) det ju faktiskt vara så att respektive part helt enkelt inte förstått meningen med den andres musik. Om det beror på inspelning, anläggning eller mentala låsningar är kanske svårt att veta, men jag skulle tro att både dålig hifi och mentala låsningar(smalspårstendenser, man vill helt enkelt inte tycka att viss musik är bra) ligger bakom (man kan i.o.f.s. ha tröttnat på en viss musikstil också...). Att säga att den och den skivan är grymt bra, men att den låter dåligt haltar enligt min mening därför något.
I och för sig kan man uppskatta en skiva (musiken på skivan) även om den är dåligt inspelad (eller spelas på en dålig anläggning) genom att spela den många ggr. och därigenom succesivt bygga upp en mental bild av musiken. Denna process är antagligen mer beroende av lyssnarens tidigare musikaliska preferenser och erfarenheter och därigenom funkar detta bäst på musikstilar man redan lärt sig förstå och följdaktligen egentligen inte behöver *höra* för att förstå. Övrig musik kan därför te sig meningslös (på samma anläggning) oberoende av hur många ggr. man lyssnar...
Att Linn-prylar är så bra på att återge musik beror antagligen på att dom låter som dom låter och inte trots detta. Sen kan man ju tycka vad man vill om hur man skulle vilja att skivorna skulle låta - mjukare mellanregister, fastare bas, bättre upplösning o.sv. Givet existerande skivmaterial är det därför inte så konstigt att *vanliga* high-end prylar inte spelar musik bättre än enklare hifi. Dom är ju inte gjorda för att återge skivorna som dom är utan för att återge skivorna så att det skall låta på ngt. speciellt sätt och då förvanskar man även den musikaliska informationen i processen.
weezer wrote:
Sen måste jag erkänna att ju bättre anläggning man får desto mer tar det emot att sätta på en Kent-skiva, det låter så illa om inspelningarna...
Det låter kanske inte sockersött direkt, men det var antagligen aldrig meningen heller. Det låter å andra sidan inte heller så som de tänkte sig. Är det någon som vågar påstå hur någon skiva faktiskt låter? Jag har blivit ytterst förvånad över vilka förvandlingar vissa skivor kan genomgå då man skaffar sig bättre prylar (hifi) så jag tycker att det är lite vanskligt att uttala sig kategoriskt. Något som låtit helskumt kan med en bättre apparat (i synnerhet signalkälla) plötsligt falla på plats så att man förstår att det skulle vara så fast inte rikitgt i det sammanhang man uppfattade det förut (för att man inte fattade hur musiken hängde ihop). Det är ju liksom här Linn excellerar, att bringa ordning på det man fattat att det är oordning på och att göra att man förstår musik som man inte tidigare förstått. Måste f.ö. ta tillfället i akt och propagera för mitt senaste Kent inköp (Du & Jag döden). Den är helt enkelt - BRA!